|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / BALM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
BALM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Bavorsko v literatuře a médiích
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Česko-bavorské vztahy v literatuře a médiích
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí s celostátními a regionálními tištěnými a elektronickými médii, která se věnují problematice česko-bavorských vztahů. Při aktivní práci s texty a audiovizuálními záznamy poznají specifika publicistického stylu a některé komunikační strategie při utváření ideologicky rozmanitě motivovaného obrazu druhého (heteroimage). Vedle rétorických technik užívaných v tzv. seriózních médiích se seznámí také s manipulativními postupy tzv. zakázané rétoriky, které do těchto médií pronikají. V kontrastu k publicistickému stylu budou analyzovány postupy utváření obrazu druhého ve vybraných dílech (post)moderní prózy.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce (lingvostylistická, rétorická nebo literárně stylistická analýza textu).
Ústní zkouška (vybrané komparatistické, imagologické, rétorické a stylistické pojmy a metody).
|
Obsah
|
Kategorie cizího a jiného v interkulturní komparatistice.
Publicistický styl v tištěných médiích.
Publicistický styl v elektronických médiích.
Česko-bavorské vztahy v celostátních médiích.
Česko-bavorské vztahy v regionálních médiích.
Utváření heteroimage v literárním stylu (post)moderní prózy.
Česko-bavorské vztahy v umělecké próze.
Porovnání obrazu česko-bavorských vztahů v jednotlivých druzích médií.
Srovnání prezentace česko-bavorských vztahů v českých a německých médiích.
Srovnání prezentace česko-bavorských vztahů v literatuře a médiích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zymner, Rüdiger,; Hölter, Achim. Handbuch Komparatistik : Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis. Stuttgart : J. B. Metzler, 2013. ISBN 978-3-476-02431-2.
-
Základní:
Leistner, Bernd. Literaturlandschaft Böhmen : Begegnung von Tschechen und Deutschen. Lübeck-Travemünde : Ostsee-Akademie, 1997. ISBN 3-933182-00-X.
-
Základní:
Kilian, Jörg. Sprache und Politik : deutsch im demokratischen Staat. Mannheim : Dudenverlag, 2005. ISBN 3-411-04221-4.
-
Doporučená:
Budňák, J. Das Bild des Tschechen in der deutschböhmischen und deutschmährischen Literatur. Olomouc, 2010.
-
Doporučená:
Hofmann, M. Interkulturelle Literaturwissenschaft. Padeborn, 2006.
-
Doporučená:
Kristova, J. Slovo, dialog a román. Texty o sémiotice. Praha, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v problematice česko-německých vztahů se zaměřením na otázky přeshraniční spolupráce |
charakterizovat publicistický funkční styl |
charakterizovat umělecký funkční styl |
jmenovat hlavní německá média a charakterizovat oblast jejich působnosti |
charakterizovat německy psanou literaturu a její představitele v jednotlivých směrech |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2/C1 dle SERR |
porozumět německy psaným publicistickým a literárním textům na úrovni C1 dle SERR |
analyzovat text v rovině stylistické |
formulovat hlavní myšlenku německy psaného publicistického či literárního textu |
identifikovat rysy autorského stylu v konkrétním publicistickém či literárním textu a komentovat je |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat koncepce prezentace česko-bavorských vztahů v médií |
popsat způsoby zobrazení česko-bavorských vztahů ve vybraných literárních dílech |
charakterizovat lokální, regionální a interregionální média v Bavorsku a česko-bavorském pohraničí |
charakterizovat představitele bavorské publicistiky a literatury |
charakterizovat vliv médií a literatury na utváření česko-bavorských vztahů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit a identifikovat specifika publicistického a uměleckého stylu na příkladu konkrétních komunikátů |
analyzovat způsoby prezentace česko-bavorských vztahů v médiích v konkrétních publicistických textech |
analyzovat způsoby zobrazení česko-bavorských vztahů v literatuře na příkladech konkrétních literárních textů |
komentovat analyzované texty a uvádět jejich obsah do širšího kontextu |
provnávat analyzované text |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|