|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / FN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
FN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fonetika a fonologie němčiny
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAG/FN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Ve cvičeních cíleně procvičovat spisovnou výslovnost německého jazyka s ohledem na odstraňování odchylek od výslovnostní normy němčiny, které jsou většinou způsobeny interferenčním vlivem mateřského jazyka. Vést studenty k uvědomělému převádění pravidel spisovné výslovnosti do spontánního mluveného projevu. Práce bude probíhat na bázi individuálního přístupu na základě počáteční diagnostiky problémů jednotlivých účastníků kurzu. Předmět se vyučuje v německém jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Obeznámenost s fonologií němčiny a nahrávka mluveného projevu.
|
Obsah
|
1. Fonetika - fonologie, základní terminologie.
2. Jazyk mluvený a psaný.
3. Inventář německých vokálů a diftongů.
4. Inventář německých konsonantů.
5. Suprasegmentální prvky mluvené řeči.
6. Druhy asimilace.
7. Vokalizace a redukce hlásek v němčině.
8. Stylistické varianty německé výslovnosti.
9. Kodifikace německé výslovnostní normy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šiška, Zbyněk. Fonetika a fonologie. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1044-3.
-
Základní:
Kovářová, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3263-4.
-
Doporučená:
RAUSCH, Rudolf; RAUSCH, Ilka. Deutsche Phonetik für Ausländer.
-
Doporučená:
Mangold, Max. DUDEN (Bd. 6) Das Aussprachewörterbuch. Mannheim : Dudenverlag, 2005.
-
Doporučená:
Palková, Zdena. Fonetika a fonologie češtiny : s obecným úvodem do problematiky oboru. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-843-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
11
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní terminologii oblasti hláskoloví (hláska, samohláska, souhláska apod.) |
orientovat se v základních rozdílech hláskoslovného systému německého a českého jazyka |
orientovat se v terminologii označující artikulační a sluchové orgány |
orientovat se v lexikografických příručkách a dalších zdrojích, zachycujících pomocí transkripce korektní výslovnost |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zvládat výslovnost v rámci vlastních mluvených projevů v němčině na úrovni odpovídající B1/B2 dle SERR |
porozumět výkladu o hláskosloví v německém jazyce |
uvědomit si možné nedostatky ve vlastní výslovnosti při vytváření projevů v němčině |
provést základní analýzu vlastního projevu v němčině z hlediska výslovnosti |
receptivně rozlišit regionální odlišnosti ve výslovnosti projevů v německém jazyce |
porozumět stručnému německy psanému textu z oblasti fonetiky a fonologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozpoznávat systém německých hlásek |
orientovat se ve vokalickém systému německého jazyka |
orientovat se v konsonantickém systému německého jazyka |
popsat funkci suprasegmentálních prvků mluvené řeči |
identifikovat možnou interfernci mateřského jazyka ve výslovnosti při utváření projevů v němčině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat znalosti o vokalickém systému německého jazyka ve vlastních projevech |
aplikovat znalosti o konsonantickém systému německého jazyka ve vlastních projevech |
na základě znalostí o systému německých hlásek korigovat svou výslovnost při projevech v německém jazyce |
rozpoznat a eleiminovat interference svého mateřského jazyka ve výslovnosti při vlastních projevech v německém jazyce |
korektně a funkčně využívat suprasegmentálních jevů při vlastních projevech v německém jazyce |
rozlišovat projevy regionálních variet německého jazyka v mluvených projevech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|