|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / LRJ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
LRJ2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Literárni texty v ruštině 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Vybrané literární texty 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 5
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/LNJ2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí s vybranými uměleckými texty rusky psané literatury 20. a počátku 21. století, které studentům umožní hlouběji pochopit utváření moderní evropské kultury. Studenti budou vedeni k tomu, aby rozpoznávali umělecká a jazykově stylistická specifika textů různých druhů a žánrů v jednotlivých historických epochách. Předmět je vyučován převážně v ruštině.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška - písemná a ústní část.
|
Obsah
|
1. Moderna v rusky psaných literaturách.
2. Avantgarda v rusky psaných literaturách.
3. Ruská literatura v druhé polovině 20. století.
4. Literatura a umění na přelomu 20. a 21. století.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohuslava Němcová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Bohuslava Němcová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Sováková, Jana; Zahrádka, Miroslav. Literaturnyje tečenija i ličnosti russkoj literatury XX veka. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-589-8.
-
Základní:
Zahrádka, Miroslav. Současní ruští prozaici. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-332-1.
-
Doporučená:
Kusá, Mária. Literárny život, literárne dianie, literárny proces : vnútroliterárne, mimoliterárne a medziliterárne súvislosti ruskej literatúry 20. storočia. Vyd. 1. Bratislava : Veda, 1997. ISBN 80-224-0463-2.
-
Doporučená:
Pešková, Michaela. Od moderny k avantgardě rusko-české paralely. RuskoDnes.cz online ISSN 1802-4211 (2007), s. [1-2. 2007.
-
Doporučená:
Kenížová-Bednárová, Katarína; Lesňáková, Soňa; Kusá, Mária. Ruská literatúra v slovenskej kultúre v rokoch 1836-1996. Vyd. 1. Bratislava : Ústav svetovej literatúry SAV, 1998. ISBN 80-88815-04-5.
-
Doporučená:
Kusá, M., Eliáš, A. Ruská literatura 18 - 21 storočia. Bratislava, Veda, 2013. ISBN 978-80-224-1344-2.
-
Doporučená:
Zadražilová, M. Ruská literatura 19. a 20. století. UK Praha, 1995.
-
Doporučená:
Pešková, Michaela. Ruská literatura 20. let 20. století - zrcadlo nastupující totality.. Totalitarismus 2 : Zkušenost Střední a Východní Ev. 2006.
-
Doporučená:
Hrala, Milan. Ruská moderní literatura 1890-2000. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1201-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozpoznávat poetologická specifika literárních proudů a směrů rusky psané literatury 19. a počátku 20. století
|
rozpoznávat poetologická specifika uměleckých proudů a směrů rusky psané literatury 19. a počátku 20. století
|
charakterizovat v širších souvislostech obrysy proměn evropské kultury
|
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější rusky psané literatury
|
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější rusky psané literatury
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prezentovat v ruštině vlastní názor na přečtené dílo
|
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury
|
v ukázkách uměleckých děl umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů
|
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie
|
analyzovat ukázky literárních děl novější rusky psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu
|
dentifikovat v konkrétních textech novější rusky psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní rusky psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění rusky mluvících zemí 20. a 21. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn postmoderní kultury rusky mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti postmoderní rusky psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla postmoderní rusky psané literatury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní rusky psané literatury |
v ukázkách uměleckých děl umění rusky mluvících zemí 20. a 21. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie a v kontextu literárně historického vývoje |
analyzovat ukázky literárních děl postmoderní rusky psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech postmoderní německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|