|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / LRX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
LRX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Lexikologie ruštiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/LRX
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz seznamuje studenty s předmětem této jazykovědné disciplíny, se základními pojmy a kategoriemi. Bude pojednáno o genetické charakteristice slovní zásoby ruského jazyka a o charakteru a rozvrstvení lexika současné ruštiny. Studenti budou obeznámeni se základními způsoby tvoření slov a tvoření pojmenování, s procesem přejímání slov, se stylistickou diferenciací slovní zásoby ruštiny. Seznámí se rovněž základními typy slovníků a naučí se s nimi pracovat. Budou popsány procesy obohacování slovní zásoby, aktuální vývojové tendence ( internacionalizace, postupy univerbizační atd.). Budou charakterizovány synonymní, antonymní a paronymní lexikální jevy a zákonitosti jazykových jednotek v rozličných podmínkách řečové činnosti. Kurz je koncipován jako jedna hodina přednášky a jedna hodina cvičení. Seminář je zaměřen na různorodá jazyková cvičení, díky kterým si studenti prohlubují znalosti o systému slovní zásoby ruského jazyka v porovnání s češtinou. Kurz je veden v ruském jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je ukončen kombinovanou zkouškou. Podmínky ke zkoušce:
1. V závěrečném, tj. 13. týdnu, absolvovat písemný test s výsledkem min.70%.
2.Ústní zkouška ve zkouškovém období (vyžadují se teoretické znalosti a schopnost jejich aplikace při řešení konkrétních úkolů).
|
Obsah
|
1. týden
Seznámení s obsahem kurzu, povinnou literaturou, organizací činnosti a požadavky ke zkoušce. Úvod do lexikologie. Lexikologie jako součást jazykovědy. Předmět lexikologie.
2. týden
Formální lexikální jednotka; slovo, lexém, morfém. Sémantika. Monosemie. Polysemie.
3. týden
Typy lexikálních významů. Přímý a přenesený význam slova. Metonymie. Metafora.
4. týden
Významové vztahy mezi slovy. Jazyková pole.
5. týden
Synonyma, antonyma, homonyma, homofona, homografa, paronyma.
6. týden
Slovní zásoba současné ruštiny z hlediska historického formování.
Rozvrstvení slovní zásoby současné ruštiny.
7. týden
Lexikografie. Slovníky. Typy slovníků, jejich struktura.
8. týden
Způsoby obohacení ruského lexika. Migrace slov, výpůjčky z cizích jazyků, kalky, internacionalismy.
9. týden
Tvoření slov. Základní slovotvorné postupy v ruštině. Afixace.
10. týden
Kompozice. Abreviace. Konverze.
11. týden
Komplexní onomatologické jednotky. Jednotky verbonominální a verboadverbiální. Typy sousloví.
12. týden
Odborná terminologie. Komparace ruského a českého odborného názvosloví.
13. týden
Aktivní procesy v ruském jazyce v posledních desetiletích.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fomina, M. I. Sovremennyj russkij jazyk : leksikologija. 4-e izd. Moskva : Vysšaja škola, 2001. ISBN 5-06-003794-0.
-
Základní:
Valgina, N.S., Rozentaľ, D.E., Fomina, M.I. Sovremennyj russkij jazyk ( učebnik dlja vuzov). Moskva: Logos, 2001.
-
Rozšiřující:
Valgina, N.S. Aktivnyje procesy v sovremennom russkom jazyke ( učebnoje posobije dlja vuzov ). Logos, 2001.
-
Rozšiřující:
Golub, I.B. Russkij jazyk i kultura reči. Logos, 2001.
-
Doporučená:
Valgina, N.S. Aktivnyje procesy v sovremennom russkom jazyke ( učebnoje posobije dlja vuzov ).. Moskva, 2001. ISBN 5-94010-092-9.
-
Doporučená:
Žofková, H. Cvičení a úkoly z lexikologie ruského jazyka.. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Skácel, J. Cvičení z ruské lexikologie. Praha, 1976.
-
Doporučená:
Chlupáčová, K. Cvičné texty z ruské lexikologie. Praha, 1977.
-
Doporučená:
Zemskij, Andrej Michajlovič; Krjučkov, Sergej Jefimovič; Svetlajev, Michail Vasiľjevič; Vinogradov, V. V. Russkij jazyk v dvuch časťjach. Časť 1, Leksikologija, stilistika i kuľtura reči, fonětika, morfologija. 13-e izdanije. Moskva : Akademija, 2000. ISBN 5-7695-0460-9.
-
Doporučená:
Lopatin, V. V.; Lopatina, L. E. Russkij tolkovyj slovar' = Einsprachiges Lernwörterbuch Russisch. 5. Aufl. Berlin : Langenscheidt, 1998. ISBN 3-468-49022-4.
-
Doporučená:
Rozentaľ, D. E., Golub, I. B., Tělenkova, M. A. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: Ajris Press, 2000.
-
Doporučená:
Šmelev, D.N. Sovremennyj russkij jazyk. Leksika. Moskva:URSS, 2004.
-
Doporučená:
Matvejeva, T.V. Učebnyj slovaŕ: russkij jazyk, kultura reči, stilistika, rétorika. Moskva, 2003. ISBN 5-89349-381-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
32
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní pojmy z oblasti slovotvorby |
vyjmenovat základní lexikografické příručky (česko-ruské překladové slovníky, ruské výkladové slovníky) |
vyjmenovat hlavní oblasti lexikologie |
orientovat se v hlavních etapách historického vývoje slovní zásoby |
orientovat se v hlavních etapách historického vývoje kontaktů mezi češtinou a ruštinou |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému projevu z oblasti lexikologie, lexikografie, slovotvorby v ruštině na úrovni B1 dle SERR |
pochopit sdělení odborného textu z oblasti lexikologie, lexikografie, slovotvorby v ruštině a shrnout jeho hlavní myšlenku |
orientovat se v základních česko-ruských lexikografických příručkách (zejm. překladových slovnících) a využívat je při studiu |
porozumět struktuře slovníkového hesla, hesla v encyklopedii |
vnímat odraz společných kořenů a vzájemných kontaktů češtiny a ruštiny ve slovní zásobě, jíž disponuje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v názvosloví z oblasti lexikologie, lexikografie a slovotvorby |
vysvětlit základní lexikologické pojmy |
orientovat se v hlavních principech procesů, které vedou k proměnám slovní zásoby. |
podat přehled o nejdůležitějších etapách vývoje slovní zásoby ruštiny |
charakterizovat lexikologii jako jazykovědnou disciplínu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zasazovat poznatky z oblasti lexikologie do širšího kontextu jazyka i kulturního odkazu |
sledovat a identifikovat jazykové kontakty ruštiny s dalšími indoevropskými jazyky |
sledovat a identifikovat jazykové kontakty mezi němčinouruštinou a češtinou jako jazyky slovanskými |
aplikovat teoretické poznatky při cíleném osvojování a rozšiřování slovní zásoby v ruštině |
aktivně a poučeně využívat lexikografické příručky (výkladové slovníky, překladové slovníky) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|