|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / MOSR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
MOSR2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Morfosyntax ruštiny 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/MS2R
|
Vyloučené předměty
|
KSJ/G2R
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je v návaznosti na KGS/MOSR1 dokončit systematický popis slovesných tvarů; vyložit podstatná a přídavná jména, jejich kategorie a tvary. Popis je zaměřen na gramatický systém současné spisovné ruštiny se zřetelem k praktickým potřebám komunikace v daném oboru, proto popis kategorií a významů vychází z funkce tvarů především v odborném textu. Dále se zřetelem k potřebám tlumočení a překladu je uplatňováno také hledisko srovnávací (porovnávání ruského a českého gramatického systému).
Předmět je vyučován v ruském jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Podle rozhodnutí děkana je účast na výuce MOSR2 povinná. Pro ukončení kurzu je třeba úspěšně (tj. min. na 70%) vyřešit aspoň tři ze čtyř průběžných minitestů (3., 6., 9. a 12. týden semestru) a úspěšně (na 70%) vypracovat závěrečný zápočtový test.
|
Obsah
|
Kategorie slovesné reflexívnosti. Zvratná slovesa.
Neosobní slovesné tvary: Přídavná jména slovesná, přechodníky, infinitiv, syntaktická funkce infinitivu.
Sponová a polosponová slovesa.
Slovesa pohybu.
Charakteristika podstatných jmen. Kategorie rodu, životnosti, čísla a pádu.
Skloňování podst. jmen. Neproduktivní změny při skloňování podst. jmen, akcentologické typy.
Přídavná jména, gram. kategorie, skloňování adjektiv.
Stupňování, složené a jmenné tvary. Použití složených a jmenných tvarů, akcentologické typy jmenných tvarů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studujícím je k dispozici kurz v Courseware se všemi podstatnými informacemi a detaily. Doplňkově jsou využívány online konzultace (Google Meet, Zoom) a další nástroje (Google Classroom).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
-
Základní:
ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
-
Základní:
ŽAŽA, Stanislav. Morfologie ruštiny II. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1674-4.
-
Základní:
VAVREČKA, Mojmír. Ruská slovesa a jejich české ekvivalenty. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1471-1.
-
Základní:
BALCAR, Milan. Sbírka cvičení k ruské gramatice. 1. vyd. Praha : VŠE, 1996. ISBN 80-7079-307-4.
-
Základní:
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
Základní:
BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
-
Doporučená:
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-725-4.
-
Doporučená:
SVOBODOVÁ, Jiřina. Gramatický proseminář : Slovesa : 1. část : Cvičení z ruského jazyka. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-138-5.
-
Doporučená:
GLAZUNOVA, Ol´ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach : morfologija. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2000. ISBN 5-86547-136-8.
-
Doporučená:
BELJAKOVA, Nina Nikolajevna. Kak stroitsja russkij glagol?. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2007. ISBN 978-5-86547-260-7.
-
Doporučená:
GRENAROVÁ, Renée. Morfologie rušiny v přehledech a cvičeních. Podstatná jména.. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3625-7.
-
Doporučená:
ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
Doporučená:
CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. 9. oprav. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
CHARVÁTOVÁ, Jaroslava. Pomocné materiály z ruské gramatiky : pro posluchače studia při zaměstnání na VŠE v Praze. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
HAVRÁNEK, Bohuslav. Příruční mluvnice ruštiny : Hláskosloví a tvarosloví. Praha : SPN, 1961.
-
Doporučená:
ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika. Moskva : Nauka, 1982.
-
Doporučená:
Russkaja grammatika.
-
Doporučená:
ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika II. Sintaksis. Moskva : Nauka, 1980.
-
Doporučená:
Russkaja grammatika [online].
-
Doporučená:
PULKINA, Iĺ´za Maksimilianovna, ZACHAVA-NĚKRASOVA, Jekatěrina Borisovna. Russkij jazyk. Praktičeskaja grammatika s upražněnijami.. Moskva : Russkij jazyk, 2005. ISBN 5-200-03272-5.
-
Doporučená:
Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.
-
Doporučená:
Sbírka cvičení k jazykovému výcviku v ruštině. SPN Praha, 1957.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
32
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
v souvislostech chápat systém slovesa současné ruštiny |
podrobně popsat systém slovesa současné ruštiny |
porovnat systém slovesa současné ruštiny kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé slovesné tvary |
cíleně ověřovat své závěry ohledně systému ruského slovesa v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
tvořit korektní tvary komplexního systému slovesa současné ruštiny |
aplikovat znalosti systému slovesa současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce |
komunikovat v ruštině na úrovni B1 dle SERR |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci slovesných tvarů |
analyzovat slovesné tvary v rusky psaném textu |
převádět obousměrně slovesné tvary české a ruské |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
v souvislostech chápat morfologický systém současné ruštiny |
podrobně popsat systém jmen současné ruštiny |
komplexně porovnat morfologický systém současné ruštiny se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé tvary jmen v ruštině |
cíleně ověřovat své závěry ohledně morfologického systému současné ruštiny v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
tvořit korektní tvary komplexního systému jmen současné ruštiny |
aplikovat znalosti morfologického systému současné ruštiny při utváření vlastních projevů v ruském jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě a aplikaci tvarů jmen v ruštině |
analyzovat tvary jmen v rusky psaném textu |
převádět obousměrně tvary jmen české i ruské |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|