|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / MS4R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
MS4R
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Morfosyntax ruštiny 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/MS4R
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je v návaznosti na KSJ/MS1R, MS2R a MS3R upevňovat a rozšiřovat poznatky o gramatickém systému současné spisovné ruštiny se zřetelem k morfologické a syntaktické charakteristice textů odborného stylu. Dále je se zřetelem k potřebám překladu uplatňováno také hledisko srovnávací (porovnávání ruského a českého gramatického systému).
Kurz je veden v ruském jazyce.
|
Požadavky na studenta
|
Pro ukončení kurzu je třeba vypracovat úspěšně (tj. min. na 70%) 4 průběžné testy a závěrečný zápočtový test.
|
Obsah
|
Charakteristické rysy syntaxe ruského jazyka ve srovnání s češtinou. Typy vět z různých hledisek, věty oznamovací, tázací, přací, rozkazovací. Věty kladné a záporné, modalita věty a formální prostředky jejího vyjadřování, infinitivní věty a vazby. Podmět a přísudek v ruské a české větě. Předmět - odlišnosti mezi ruštinou a češtinou. Příslovečné určení - předložková a příslovečná vyjádření v porovnání s češtinou. Přívlastek - užití shodného a neshodného přívlastku se zaměřením na rozdíly mezi ruštinou a češtinou. Přístavek - zvláštnosti a funkce ruského přístavku. Doplněk a typy doplňků - odlišnosti od češtiny. Přechodník a přechodníkové vazby v ruštině a jejich odlišnosti v obou jazycích. Přídavná jména slovesná v ruštině a jejich užití v polovětných vazbách. Souvětí - spojky v jednotlivých typech souvětí souřadného a podřadného. Četba standardních textů s porozuměním, nácvik dovednosti odhadu a základů překladu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BRČÁKOVÁ, Dagmar, MISTROVÁ, Veronika, STIESSOVÁ, Jitka. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 2000. ISBN 80-7184-396-2.
-
Doporučená:
SVOBODOVÁ, Jiřina. Gramatický proseminář : Slovesa : 1. část : Cvičení z ruského jazyka. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-138-5.
-
Doporučená:
GLAZUNOVA, Ol´ga Igorevna. Grammatika russkogo jazyka v upražněnijach i kommentarijach : morfologija. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2000. ISBN 5-86547-136-8.
-
Doporučená:
DOLEŽELOVÁ, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2989-7.
-
Doporučená:
ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů. Brno : Masarykova univerzita, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
Doporučená:
Havránek a kol. Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy I. Hláskosloví a tvarosloví.. Praha:SPN, 1976.
-
Doporučená:
Russkaja grammatika [online].
-
Doporučená:
Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.
-
Doporučená:
ROZENTAL, Ditmar Eljaševič, GOLUB, Irina Borisovna. Sekrety stilistiky: pravila chorošej reči.. Moskva : Ajris Press, 200. ISBN 5-8112-0312-8.
-
Doporučená:
Golub, Irina. Stilistika russkogo jazyka. 3-e izd. Moskva : Ajris press, 2001. ISBN 5-7836-0360-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
14
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz předpokládá znalosti ruského jazyka na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce (SERR) |
v souvislostech chápat strukturu ruské věty |
podrobně popsat ruskou větu |
porovnat strukturu ruské věty kontrastivně se situací ve svém mateřském jazyce |
identifikovat a správně popsat jednotlivé druhy výpovědí, vět a větných struktur v ruštině |
teoreticky popisovat jednotlivé syntaktické jevy |
cíleně ověřovat své závěry ohledně struktury ruské věty v aktuálních gramatických příručkách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provádět syntaktickou analýzu ruské věty |
vytvářet gramaticky korektní ruské věty |
aplikovat znalosti struktury ruské věty při utváření vlastních projevů v německém jazyce |
korigovat případné interference z mateřského jazyka při tvorbě ruských vět |
převádět obousměrně větné struktury české a ruské |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
teoreticky charakterizovat gramatické příznaky odborného textu |
teoreticky charakterizovat gramatické příznaky publicistického textu |
porovnat a vysvětlit odlišnosti ruských gramatických jevů od českých, a to zejména v textech odborného a publicistického funkčního stylu |
vyvozovat souvislosti mezi gramatickým systémem ruštiny a translatologickými postupy |
podrobně a v souvislostech popsat gramatický systém současného ruského jazyka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat komplexně gramatické jevy v odborných textech |
analyzovat komplexně gramatické jevy v publicistických textech |
aplikovat znalosti ruské gramatiky při produkci vlastních textů, zejména odborných |
identifikovat ve vlastních projevech problematické gramatické jevy a eliminovat interference mateřského jazyka |
aplikovat znalosti ruské gramatiky při překladové analýze textu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|