|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KGS / NER2
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KGS
/
NER2
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
German Realia 2
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
2
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
Lecture
1
[Hours/Week]
Tutorial
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
German
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Semester taught
|
Summer semester
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
German
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KAG/NER2
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The course is a continuation of KAG/NER1. The lectures will deal with topics of geography and cultural-historical development of Germany in the context of European history. The aim of the seminars is to provide students with deeper insight into contemporary German realia in historical context. Attention is paid to both current trends in society and some selected intercultural phenomena (from czech-german point of view). The course is conducted in German.
|
Requirements on student
|
Seminar paper and oral colloquium.
|
Content
|
1.Geography of German federal states: Brandenburg, Mecklenburg-Vorpommern (Mecklenburg-Western Pomerania), Obersachsen, Sachsen- Anthalt, Pommern (Pomerania), Thüringen (Thuringia) and cities: Berlin, Hamburg, Bremen.
2. Economics, Education, Science and research in these states
3. Language realia of the German society and culture
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Kelz, Heinrich P. Wirtschaftliche Landeskunde der Bundesrepublik Deutschland. 1. Aufl. Bonn : Inter Nationes, 2000.
-
Basic:
Kouřimská, Milada. Zur Geschichte und Kultur der deutschsprachigen Länder. 2. vyd. Praha : Scientia, 1999. ISBN 80-7183-141-7.
-
Recommended:
Müller H. M. (Hrsg.). Deutsche Geschichte in Schlaglichtern. Mannheim, Leipzig, Wien, Zürich, 1996.
-
Recommended:
Zettl E. Deutschland in Geschichte und Gegenwart. Ismaning, 1993.
-
Recommended:
Wehling H. G. (Hrsg.). Die Deutschen Länder. Geschichte, Politik, Wirtschaft. Opladen, 2002.
-
Recommended:
Bubner F. Transparente Landeskunde. In: Inter Nationes. Bonn, 2000.
-
Recommended:
Kelz H. P. Wirtschaftliche Landeskunde der Budesrepublik Deutschland.. Bonn, 2000.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Contact hours
|
26
|
Undergraduate study programme term essay (20-40)
|
26
|
Total
|
52
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
vyjmenovat a popsat specifické rozdíly mezi kulturním životem v Německu a Česku |
vyjmenovat a popsat rozdíly mezi politickým a společenským životem v Německu a Česku |
popsat německý vzdělávací systém |
popsat německý politický systém, porovnat jej se systémy dalších německy mluvících zemí |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé součásti vlády a politiky v Německu |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR |
zasvěceně komentovat aktuální dění v kulturním životě Německa, příp. dalších německy mluvících zemí |
zasvěceně komentovat aktuální dění v politickém a společenském životě Německa, příp. dalších německy mluvících zemí |
komentovat německý vzdělávací systém |
obsahově analyzovat německy psaný text na témata z oblasti německé politiky, společnosti, kultury či školství |
na základě znalostí německého politického systému, školského systému porovnávat se situací v Česku a formulovat v němčině vlastní podložená názory |
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
charakterizovat jednotlivé spolkové země Spolkové republiky Německo |
vymezit rozdíly mezi jednotlivými spolkovými zeměmi Spolkové republiky Německo a charakterizovat jejich specifika |
popsat státní a politické uspořádání jednotlivých německy mluvících zemí, identifikovat shody a rozdíly |
identifikovat vlivy politického a hospodářského života na každodennost v německy mluvících zemích |
charakterizovat česko- německé vztahy a jmenovat hlavní představitele a instituce, které se touto problematikou zabývají v různých |
Skills - skills resulting from the course: |
s porozuměním v německých médiích a na internetu sledovat aktuální dění v kulturním životě Německa, příp. dalších německy mluvících zemí a zasvěceně je komentovat |
s porozuměním v německých médiích a na internetu v politickém a společenském životě Německa, příp. dalších německy mluvících zemí |
obsahově analyzovat autentické, německy psané texty na různá témata z německých reálií |
obsahově analyzovat autentické mluvené projevy v němčině na různá témata z německých reálií |
zasvěceně komentovat aktuální dění v kulturním životě Německa, příp. dalších německy mluvících zemí, vést o něm diskusi a porovnávat s aktuálním děním v České republice |
Competences - competences resulting from the course: |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture |
Practicum |
Textual studies |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
|
|
|
|