|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / REAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
REAR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ruské reálie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/REAR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky seznamují posluchače s geografickou, politickou, demografickou a správně - administrativní charakteristikou Ruské federace. Posluchači studují dějinný i kulturní vývoj Ruska podle chronologického plánu.
Budou představeny jednotlivé etapy historie Ruska od nejstarších dob do současnosti. Posluchači budou seznámeni s přelomovými událostmi, s významnými osobnostmi, duchovními proudy v ruské společnosti a specifiky vývoje ruské kultury. Pozornost bude zaměřena na kulturně historické tradice ruského státu a na jejich začlenění do širších kulturně civilizačních souvislostí. Pojednáno bude o vzájemných česko-ruských vztazích.
Přednášky i semináře jsou vedeny v ruštině. Semináře se soustřeďují na práci s autentickými textovými materiály, které souvisejí s probíranými tématy, blíže je představují a konkrétněji ilustrují, rozšiřují slovní zásobu a rozvíjejí řečové dovednosti studentů.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na seminářích, průběžná příprava
- ústní prezentace v limitu 10-20 minut (na vybrané téma po dohodě s vyučujícím)
- student čte zadané texty v cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou
kontrolovány vyučujícím
- zkouška: ústní pohovor na probraná témata
|
Obsah
|
1.týden
Rusko na mapě světa. Geografická charakteristika současného Ruska (poloha, rozloha, hranice, časová pásma, doprava atd.). Příroda Ruska (podnebí, přírodní pásma, nerostné bohatství). Obyvatelstvo a
regiony (počet obyvatelstva, hustota osídlení, národnostní složení obyvatelstva, subjekty RF, vztah centra ke Kavkazu a k národům severu, Rusové ve světě). Město a vesnice.
2. týden
Politický systém současného Ruska (státní symboly, Ústava RF, struktura státní moci,
členství RF v mezinárodních organizacích, Rusko a demokracie ).
Pravoslaví, religiózní a světské svátky, kalendář ( vznik pravoslaví, pravoslavný chrám, systém a změny ruského kalendáře ).
3. týden
Ruský národní charakter, stereotypy chování, mentalita, tradice (způsob života, pohostinnost, rodinné obřady, národní symbolika ).Ruský folklór a tradiční dekorativní umění ( tradiční
žánry, výrazové prostředky, náměty, materiály, regionální specifika ). Současné sociálně kulturní hodnoty Rusů.
4. týden
Kyjevská Rus (vznik státního útvaru, doba existence, vývoj, panovníci, přijetí křesťanství,
vznik písma, první písemné památky ).
Rozpad Kyjevské Rusi, epocha feudální rozdrobenosti. Mongolsko-tatarské jho.
Moskevská Rus ( vznik, vývoj, ideologie a vládci ). Smuta ( charakter období, osobnosti ).
5. týden
Epocha Petra Velikého ( osobnost Petra I, reformy a války, charakter a výsledky panování
Petra I ).
Epocha Kateřiny II ( osvícenecký absolutismus, povstání Pugačeva, osobnosti doby ).
6. týden
Rusko v 19.století ( panovníci 19.stol.- počínaje Alexandrem I a konče Mikulášem II, Vlastenecká válka r. 1812, zahraniční politika, Povstání děkabristů 1825, revolučně-demokratické hnutí, západnictví a slavjanofilství, zrušení nevolnictví ).
7. týden
Rusko 1917-1939 ( ruská revoluce 1905, únorová revoluce 1917,VŘSR, občanská válka, stalinismus, GULAG, ruská emigrace, vznik SSSR ).
Moskva, Sankt-Petěrburg ( význam, historie a současnost, památky, galerie, muzea atd. ).
8. týden
Velká Vlastenecká válka a její důsledky ( průběh, významné bitvy, VVV ve filmu a v literatuře ). Poválečná situace v Sovětském svazu (vnitřní a mezinárodní situace.
Jaltská konference, satelitní státy SSSR ).
9. týden
Rusko v druhé polovině 20.století ("období prvního tání" 1955 - 1964, reformy Chruščeva, období stagnace 1964 - 1984, vláda Brežněva, okupace Československa, disidentské hnutí, reformy Gorbačova 1985 - 1991 - přestavba, veřejná informovanost ).
10. týden
Srpnový puč r.1991. Rozpad SSSR. Ruská federace během Jelcinovy vlády 1991-1999. Ekonomické reformy. Přehodnocení historie. Pokus o převrat r. 1993.
První čečenská válka ( prosinec 1994-srpen 1996 ). Druhá čečenská válka ( srpen 1999).
Hlavní tendence za vlády Putina (2000-2008). Dm. Medvěděv ( 2008 ).
Válka v Jižní Osetii (2008), ruská invaze do Gruzie.
11.týden
Vývoj ruské literatury v 18., 19. a ve 20.století (literární směry, témata, žánry, nejvýznačnější představitelé prózy a poezie).
12. týden
Význační představitelé ruského divadla, filmu, výtvarného umění, hudby.
13. týden
Česko-ruské kontakty v různých oblastech kulturního, ekonomického a politického života.
Problémy současného Ruska.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Manková, Nina. Čítanka z dějin ruské kultury. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-488-3.
-
Základní:
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-658-3.
-
Základní:
Skokan, Ladislav. Reálie Ruska. 2., rozš., aktualiz. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2004. ISBN 80-7044-551-3.
-
Základní:
Pešková, M. Reálie Ruska. Plzeň: ZČU, 2006.
-
Základní:
FOZIKOŠ, Andrej; REITEROVÁ, Taťjana. Reálie rusky mluvících zemí : osnovnyje fakty iz istorii i dejstvitel'nosti Rossii i Belarusi. Plzeň : Fraus, 1998. ISBN 80-85784-76-9.
-
Základní:
Stěpanova, Ludmila; Vychodilová, Zdeňka. Zeměpisné a politické reálie současného Ruska. 2., přeprac. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0570-9.
-
Rozšiřující:
Sokolov, A. K.; Tjažeľnikova, V. S. Kurs sovětskoj istoriji 1941-1991. Moskva : Vysšaja škola, 1999. ISBN 5-06-003679-0.
-
Rozšiřující:
Masaryk, Tomáš Garrigue. Rusko a Evropa : Studie o duchovních proudech v Rusku. Praha : Jan Laichter, 1919.
-
Doporučená:
Lepilová, Květuše. Očerk russkoj kuľtury = Nástin ruské kultury : obučenije bakalavrov-perevodčikov dlja sfery biznesa i turizma. Vyd. 3. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-556-3.
-
Doporučená:
Sergejeva, A.V. Russkije. Stereotipy povedenija, tradicii, mentaĺnost.. Moskva, 2006. ISBN 5-02-033003-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět předpokládá úroveň znalostí B2 dle Společného referenčního rámce pro jazyky (SERR) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se bude orientovat v historickém vývoji ruského státu, bude schopen klasifikovat a představit jednotlivé etapy historie Ruska. Rovněž bude moci představit významné osobnosti a jejich působení v rámci určitého historického období a charakterizovat specifika všech oblastí ruské kultury. Student bude schopen porozumět autentickým i aplikovaným textům, které souvisejí s probíranými tématy a interpretovat po přečtení jejich obsah. Celkově si obohatí slovní zásobu a bude rozvíjet řečové dovednosti. Zvládne samostatnou přípravu a prezentaci vystoupení na zadané téma (v ruštině) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|