|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / RJRH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
RJRH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jazykové reálie v ruštině
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Jazykové reálie v ruštině pro historická studia
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/NJRH
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvoj porozumění širokému spektru původních odborných písemných ruských textů z oblasti historie. Vést studenty k osvojení odborné terminologie a jejímu využití při diskusi, prezentaci zvolených témat, spjatých se studiem historie, a při vytváření vlastních souvislých textů odborného charakteru (resumé, abstrakt článku) v ruštině.
Při analýze probíraných textů bude rozvíjena schopnost studentů identifikovat jazyková specifika odborné ruštiny ve slovní zásobě, ale i v rovině foneticko-fonologické, morfologické a syntaktické).
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška kombinovaná: písemná část- specifické gramatické a lexikální jevy
ústní část- rozhovor na jedno z probíraných témat
|
Obsah
|
Práce s autentickými i didakticky adaptovanými odbornými a populárně-naučnými ruskými texty z oblasti historických věd.
Analýza obsahových i gramatických struktur a lexikálně stylistických jevů.
Upevnění a prohloubení znalosti konstrukcí a gramatických jevů typických pro ruské odborné texty z oblasti historie.
Analýza ruské terminologie v historických vědách.
Česko-ruské jazykové kontakty a jejich využití při osvojování ruštiny pro studium historie.
Práce s prameny a zdroji v ruštině.
Ruský grafický systém a pravopis v kontrastivním pojetí.
Význam ruštiny pro studium historie (v českém a evropském kontextu)
Prezentace obsahu textu odborného charakteru v ruštině.
Formulace otázek a vedení rozhovoru nad texty odborného charakteru v ruštině.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hlaváček, Antonín; Balakina, Tamara Ivanovna. Ruská kultura v historickém kontextu (IX.-XX. stol.). Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-283-0.
-
Základní:
Golčáková, Bohuslava. Ruské texty pro obchodní akademii a práce s nimi. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2002.
-
Doporučená:
GOLČÁKOVÁ, Bohuslava. Čítanka politologických textů v ruštině.
-
Doporučená:
Korostenski, Jiří. Istorija Rosii. 2014. ISBN 978-5-906544-41-4.
-
Doporučená:
Navrátil, A. Ruština pro studenty human. oborů. Plzeň, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
jmenovat různé druhy lexikografických příruček |
popsat rusko-české vztahy v průběhu historie |
charakterizovat význam znalosti ruštiny pro studium novodobé historie |
jmenovat příklady česko-ruských jazykových kontaktů, shod a odlišností |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat lexikografické příručky při recepci odborných projevů v mateřském i cizím jazyce |
používat lexikografické příručky při tvorbě vlastního textu v mateřském i cizím jazyce |
diskutovat na odborné téma z oblasti historie
|
identifikovat a zdůvodnit shody a rozdíly v grafických systémech ruštiny a češtiny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat různé druhy lexikografických příruček
|
charakterizovat česko-ruské kontakty v průběhu historie, objasnit jejich klíčové momenty |
vysvětlit výsledky česko-ruské jazykové příbuznosti, jazykových kontaktů, shod a odlišností |
vysvětlit přínos čtení rusky psaných textů pro vlastní studium |
charakterizovat význam důležitých rusky psaných pramenů pro studium historie
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
cíleně a kriticky používat lexikografické příručky při recepci odborných projevů v ruském jazyce |
používat cíleně a kriticky lexikografické příručky při tvorbě vlastního textu v ruském jazyce |
cíleně využívat příbuznosti slovanských jazyků při rozvoji vlastní odborné slovní zásoby v oblasti historie |
aplikovat znalosti z oblasti příbuznosti slovanských jazyků při rozvíjení vlastních jazykových kompetencí |
s pomocí (tabulky, přepisy, slovníky) číst krátké pramenné texty (úryvky) v ruském jazyce s globálním porozuměním |
s pomocí (slovníky, poznámky, konzultace) vytvářet vlastní krátké texty odborného charakteru v ruském jazyce (ústně i písemně)
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|