|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / RL1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
RL1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ruská literatura 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
5 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/RD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky vedené v češtině seznamují studenty s osudem a tvorbou význačných básníků a prozaiků
ruské literatury 19. století. Výklad vymezuje specifika tvorby jednotlivých autorů i charakter
ruské literatury obecně, zaměřuje se na literárně historické a literárně teoretické souvislosti
děl vybraných osobností. Kurz je koncipován jako jedna hodina přednášky a jedna hodina semináře. Seminář sestává převážně z analýzy a interpretace uměleckých textů.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška bude ústní a bude mít formu pohovoru na probraná témata. Nedílnou součástí zkoušky bude prezentace vybraného literálního díla, přičemž student musí prokázat, že ke každému z probraných témat četl původní dílo.
Seminární práce - interpretace vybraného literárního díla.
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. U seminární práce je požadován rozsah mezi 10 a 20 normostranami.
|
Obsah
|
Témata jednotlivých přednášek a seminářů
1.týden: Ruská literatura 18.století jako přípravná dílna pro století devatenácté
2.týden: Periodizace ruské literatury 19.století
3.týden: F.I.Tutčev
4.týden: A.S.Puškin
5.týden: M.J.Lermontov
6.týden: I.S.Turgeněv
7.týden: N.A.Někrasov
8.týden: N.V.Gogol
9.týden: F.M.Dostojevskij
10.týden: I.A.Gončarov
11.týden: L.N. Tolstoj
12.týden: A.P.Čechov
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Zuzana Augustová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Zuzana Augustová, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Zuzana Augustová, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Michlová, Světlana. Čítanka ruské literatury. Praha : Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-053-6.
-
Základní:
Pospíšil, Ivo. Panoráma ruské literatury. Vyd.1.. Boskovice : Albert, 1995. ISBN 80-85834-04-9.
-
Základní:
Sováková, Jana. Přehled ruské literatury = Obzor russkoj literatury : od Slova o pluku Igorově k postmodernismu. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 1999. ISBN 80-7238-012-5.
-
Základní:
Zahrádka, M. Ruská literatura XIX. století v kontextu evropských literatur ( Osobnosti a dialog literatur ). Vyd.1.. Olomouc: Periplum, 2005. ISBN 80-86624-25-0.
-
Základní:
Richterek, Oldřich. Úvod do studia ruské literatury. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-640-8.
-
Doporučená:
Mathauserová, S. Cestami staletí. Systémové vztahy v dějinách ruské literatury.
-
Doporučená:
Honzík, J. Dvě století ruské literatury. Vyd.1,. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-104-5.
-
Doporučená:
Pospíšil, Ivo. Fenomén šílenství v ruské literatuře 19. a 20. století.
-
Doporučená:
Parolek, R., Honzík, J. Ruská klasická literatura. Praha, 1977.
-
Doporučená:
Zadražilová, M. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd.. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.
-
Doporučená:
Kšicová, Danuše. Russkaja poezija na rubeže stoletij : 1890-1910 : Určeno pro posl. fak. filozof. a pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-210-0119-4.
-
Doporučená:
Pavelka, Jiří; Pospíšil, Ivo. Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno : Georgetown, 1993. ISBN 80-901604-0-9.
-
Doporučená:
Pospíšil, Ivo. Slovník ruských, ukrajinských a běloruských spisovatelů. 1. vyd. Praha : Libri, 2001. ISBN 80-7277-068-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
13
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury rusky mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější rusky psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější rusky psané literatury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů novější rusky psané literatury |
v ukázkách uměleckých děl umění rusky mluvících zemí 19. a 20. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie |
analyzovat ukázky literárních děl novější rusky psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech novější rusky psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat podrobně vývoj ruské literatury 19. století |
zasadit významné osobnosti ruské literatury 19. století do kontextu doby |
zasadit významná díla ruské literatury 19. století do kontextu doby |
definuje klíčové myšlenky diskutovaných významných představitelů ruské literatury 19. století |
teoreticky rozlišit jednotlivé literární směry v ruské literatuře 19. století a vymezit jejich znaky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
diskutovat na témata z oblasti ruského literárního vývoje v 19. století |
diskutovat o přečtených dílech ruské literatury 19. století |
interpretovat přečtená díla a ukázky literárních děl ruské literatury 19. století |
identifikovat v textech typické znaky autorského stylu významných představitelů ruské literatury 19. století |
formulovat na základě přečtených děl ruské literatury 19. století jejich hlavní myšlenky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|