|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / RL2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
RL2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ruská literatura 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/RLDR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky vedené v češtině seznamují studenty s osudem a tvorbou význačných básníků a prozaiků ruské literatury od období moderny do počátku 40. let 20. století. Výklad se zaměřuje na literárně historické a literárně teoretické souvislosti děl vybraných osobností, objasňuje dobové pozadí jejich vzniku, vymezuje specifika ruské literatury obecně. Přednášky dále seznamují studenty s životem a tvorbou nejvýznamnějších ruských spisovatelů 2. poloviny 20. století, a to v literárně historických a literárně teoretických souvislostech. Výklad se soustředí na charakteristiku jednotlivých proudů v ruské literatuře daného období a objasňuje zvláštnosti jejího vývoje. Seminář sestává převážně z analýzy a interpretace primárních textů.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je ukončen kombinovanou zkouškou, která prověří znalost odpřednášené látky a povinné literatury. Každý student musí prokázat znalost pěti knih, které mu na začátku semestru
vedoucí kurzu schválil.
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných
intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím.
Každý student vystoupí v průběhu semestru s prezentací literárního díla, zvoleného v prvním
týdnu semestru po dohodě s vyučujícím. Délka ústní prezentace je 10-20 minut.
Student musí vypracovat seminární práci, jejímž obsahem bude interpretace předem zvoleného literárního díla. Rozsah práce: 10-20 normostran.
|
Obsah
|
1. Periodizace ruské literatury 20.století
2. Přelom století a ruská moderna
3. Symbolizmus a akméizmus
4. Avantgarda
5. Humoristé a satirici
6. Novorealismus a antiutopie
7. Téma války v ruské poválečné literatuře
8. Literatura "duchovního protestu"
9. Vesnická próza a městské novely
10. Básníci a písničkáři
11. Undergroundová literatura
12. Postmodernizmus v ruské literatuře
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Zuzana Augustová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Zuzana Augustová, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Zuzana Augustová, Ph.D. (100%),
Mgr. Marcela Magdová, PhD. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Michlová, Světlana. Čítanka ruské literatury. Praha : Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-053-6.
-
Základní:
Celerová, Jaroslava; Sováková, Jana. Kapitoly z ruské literatury 80. a 90. let 20. století. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1994. ISBN 80-7044-068-6.
-
Základní:
Sováková, Jana; Zahrádka, Miroslav. Literaturnyje tečenija i ličnosti russkoj literatury XX veka. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-589-8.
-
Základní:
Zahrádka, Miroslav. Literaturnyje tečenija i ličnosti russkoj literatury XX veka. II čast´.
-
Základní:
Zahrádka, Miroslav. Ruská literatura XX. století : (literární proudy a osobnosti). V Olomouci : Periplum, 2003. ISBN 80-86624-08-0.
-
Doporučená:
Honzík, J. Dvě století ruské literatury. Vyd.1,. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-104-5.
-
Doporučená:
Zadražilová, Miluše. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.
-
Doporučená:
Kasack, Wolfgang; Klepikovová, Xenie. Slovník ruské literatury 20. století..
-
Doporučená:
Richterek, Oldřich. Úvod do studia ruské literatury. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-640-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní rusky psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění rusky mluvících zemí 20. a 21. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn postmoderní kultury rusky mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti postmoderní rusky psané literatury
|
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla postmoderní rusky psané literatury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní rusky psané literatury |
v ukázkách uměleckých děl umění rusky mluvících zemí 20. a 21. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie a v kontextu literárně historického vývoje |
analyzovat ukázky literárních děl postmoderní rusky psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech postmoderní německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat podrobně vývoj ruské literatury 20. století |
zasadit významné osobnosti ruské literatury 20. století do kontextu doby |
zasadit významná díla ruské literatury 20. století do kontextu doby |
definuje klíčové myšlenky diskutovaných významných představitelů ruské literatury 20. století |
teoreticky rozlišit jednotlivé literární směry v ruské literatuře 20. století a vymezit jejich znaky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
diskutovat na témata z oblasti ruského literárního vývoje v 20. století |
diskutovat o přečtených dílech ruské literatury 20. století |
interpretovat přečtená díla a ukázky literárních děl ruské literatury 20. století |
identifikovat v textech typické znaky autorského stylu významných představitelů ruské literatury 20. století |
formulovat na základě přečtených děl ruské literatury 20. století jejich hlavní myšlenky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|