|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / RLDR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
RLDR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Osobnosti ruské literatury 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/RLDR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky vedené v češtině seznamují studenty s osudem a tvorbou význačných básníků a prozaiků ruské literatury od období moderny do počátku 40. let 20. století. Výklad se zaměřuje na literárně historické a literárně teoretické souvislosti děl vybraných osobností, objasňuje dobové pozadí jejich vzniku, vymezuje specifika ruské literatury obecně. Přednášky dále seznamují studenty s životem a tvorbou nejvýznamnějších ruských spisovatelů 2. poloviny 20. století, a to v literárně historických a literárně teoretických souvislostech. Výklad se soustředí na charakteristiku jednotlivých proudů v ruské literatuře daného období a objasňuje zvláštnosti jejího vývoje. Seminář sestává převážně z analýzy a interpretace primárních textů.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je ukončen kombinovanou zkouškou, která prověří znalost odpřednášené látky a povinné literatury. Každý student musí prokázat znalost pěti knih, které mu na začátku semestru
vedoucí kurzu schválil.
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných
intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím.
Každý student vystoupí v průběhu semestru s prezentací literárního díla, zvoleného v prvním
týdnu semestru po dohodě s vyučujícím. Délka ústní prezentace je 10-20 minut.
Student musí vypracovat seminární práci, jejímž obsahem bude interpretace předem zvoleného literárního díla. Rozsah práce: 10-20 normostran.
|
Obsah
|
1. Periodizace ruské literatury 20.století
2. Přelom století a ruská moderna
3. Symbolizmus a akméizmus
4. Avantgarda
5. Humoristé a satirici
6. Novorealismus a antiutopie
7. Téma války v ruské poválečné literatuře
8. Literatura "duchovního protestu"
9. Vesnická próza a městské novely
10. Básníci a písničkáři
11. Undergroundová literatura
12. Postmodernizmus v ruské literatuře
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Michlová, Světlana. Čítanka ruské literatury. Praha : Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-053-6.
-
Základní:
Celerová, Jaroslava; Sováková, Jana. Kapitoly z ruské literatury 80. a 90. let 20. století. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1994. ISBN 80-7044-068-6.
-
Základní:
Sováková, Jana; Zahrádka, Miroslav. Literaturnyje tečenija i ličnosti russkoj literatury XX veka. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-589-8.
-
Základní:
Zahrádka, Miroslav. Literaturnyje tečenija i ličnosti russkoj literatury XX veka. II čast´.
-
Základní:
Zahrádka, Miroslav. Ruská literatura XX. století : (literární proudy a osobnosti). V Olomouci : Periplum, 2003. ISBN 80-86624-08-0.
-
Doporučená:
Honzík, J. Dvě století ruské literatury. Vyd.1,. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-104-5.
-
Doporučená:
Zadražilová, Miluše. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.
-
Doporučená:
Kasack, Wolfgang; Klepikovová, Xenie. Slovník ruské literatury 20. století..
-
Doporučená:
Richterek, Oldřich. Úvod do studia ruské literatury. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-640-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládaná vstupní znalost ruského jazyka B1 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent kurzu bude seznámen s vývojem ruské literatury 20. století. Bude schopen rozvinout podrobnou debatu na jednotlivá probíraná témata, bude schopen zasadit daného autora do kontextu doby, v níž tvořil. Student rozpozná klíčové myšlenky každého z probraných literátů a bude schopen jejich interpretace v návaznosti na teoretické poznatky, které získal |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|