|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / RLK2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
RLK2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ruská literatura a kultura 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/RLK2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto bezprostředně navazujícího předmětu na obsah Ruské literatury a kultury 1 je podrobnější osvojení vývojových etap ruské literatury a kultury v moderní době, tj. od počátku 20. století do současnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška; ústní prezentace v rozsahu 10- 20 min.; průběžná práce na seminářích.
|
Obsah
|
1) Počátky moderny: dekadence a symbolismus 2) Expresionismus, futurismus, akméismus, imažinismus. 3) Nové organizace spisovatelů, literární skupiny, neorealismus. 4) Magický realismus. Humoristé a satirici, socialistický realismus. 5) Téma války, vesnická próza. 6) Samizdatová a undergroundová literatura. 7) Lágrová próza, literatura ruské emigrace. 8) Literatura nové vlny. 9) Postmodernismus. 10) Treťjakovská galerie v Moskvě a Ruské státní muzeum v Petrohradě - klenotnice ruského a sovětského výtvarného umění. 11) Hudba. 12) Ruská autorská píseň. 13)Vladimir Semjonovič Vysotskij
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hlaváček, Antonín; Balakina, Tamara Ivanovna. Ruská kultura v historickém kontextu (IX.-XX. stol.). Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-283-0.
-
Doporučená:
Honzík, J. Dvě století ruské literatury. Vyd.1,. Praha: Torst, 2000. ISBN 80-7215-104-5.
-
Doporučená:
Zadražilová, Miluše. Ruská literatura přelomu 19. a 20. století. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-009-2.
-
Doporučená:
Zahrádka, Miroslav. Ruská literatura XX. století : (literární proudy a osobnosti). V Olomouci : Periplum, 2003. ISBN 80-86624-08-0.
-
Doporučená:
Kasack, Wolfgang; Klepikovová, Xenie. Slovník ruské literatury 20. století. Praha : Votobia, 2000. ISBN 80-7220-084-4.
-
Doporučená:
Zahrádka, Miroslav. Současní ruští prozaici. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-332-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
31
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat hlavní duchovní proudy, které ovlivnily vývoj ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století |
charakterizovat specifika vývoje ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století |
popsat přelomové události ve vývoji ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století |
popsat významné osobnosti ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století |
rozlišit a popsat hlavní etapy vývoje ruské kultury, zejména pak od jejích počátků do konce 19. století |
vysvětlit souvislosti jednotlivých etap vývoje ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století z hlediska chronologického plánu i v souvislosti s vývojem literatury a kultury v dalších evropských zemích |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a identifikovat projevy autorského stylu významných osobností ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století |
analyzovat literární texty z období od počátků literatury do konce 19. století v kontextu osvojených poznatků (klasifikace a charakteristika jednotlivých etap) |
analyzovat specifika jednotlivých období vývoj ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století v širším evropském kontextu |
diskutovat o dopadech přelomových událostí na vývoj ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století, identifikovat jejich odrazy v konkrétních uměleckých projevech a komentovat je |
vyjadřovat vlastní názor na působení významných osobností ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století a konfrontuje jej s odbornou literaturou |
vytvářet podrobné komentáře ke konkrétním projevům ruské literatury a kultury od jejich počátku do konce 19. století |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat současnou podobu ruské literatury a kultury |
charakterizovat specifika vývoje ruské moderní a postmoderní literatury a kultury v kontextu světové moderní a postmoderní literatury a kultury |
podrobně charakterizovat jednotlivé etapy vývoje ruské moderní a postmoderní literatury a kultury |
popsat přelomové události ve vývoji ruské moderní a postmoderní literatury a kultury v kontextu politického a společenského vývoje |
popsat významné osobnosti ruské moderní a postmoderní literatury a kultury |
vysvětlit souvislosti jednotlivých etap vývoje ruské moderní a postmoderní literatury a kultury z hlediska chronologického plánu i v souvislosti s vývojem literatury a kultury v dalších evropských zemích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a identifikovat projevy autorského stylu významných osobností ruské moderní a postmoderní literatury a kultury |
analyzovat autentické textové materiály i konkrétní umělecká díla, vyjadřovat vlastní názor na jejich myšlenky a přínos, komentovat je |
analyzovat specifika ruské moderní a postmoderní literatury a kultury v kontextu celého jejího vývoje i v česko-ruském historickém a kulturním kontextu |
aplikovat osvojené znalosti z vývoje ruské literatury a kultury při práci s autentickými textovými materiály |
diskutovat o dopadech přelomových událostí na vývoj ruské moderní a postmoderní literatury a kultury, identifikovat jejich odrazy v konkrétních uměleckých projevech a komentovat je |
vyjadřovat vlastní názor na působení významných osobností ruské moderní a postmoderní literatury a kultury a konfrontovat jej s odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|