|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / RUR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
RUR2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ruské reálie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSJ/RUR2
|
Vyloučené předměty
|
KAJ/REA2R a KSJ/REA2R a UAJ/REA2R
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Přednášky vedené v ruštině jsou koncipovány jako kulturněhistorický kurz. Představují jednotlivé etapy historie Ruska, jejich přelomové události i každodenní život, seznamují posluchače s významnými osobnostmi, obdobími a specifiky všech oblastí ruské kultury, zaměřují se na vývoj a současnou podobu česko-ruských vztahů. Semináře se soustřeďují na práci s autentickými textovými materiály, které souvisejí s probíranými tématy, blíže je charakterizují a konkrétněji ilustrují, rozšiřují slovní zásobu a rozvíjejí řečové dovednosti studentů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: splnění závěrečného zápočtového testu na 70 %, zodpovědná průběžná příprava na semináře
Zkouška: ústní pohovor na probraná témata - jedno z každého semestru předmětu.
Student čte pravidelně zadané texty v cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Délka ústní prezentace je 10-20 minut, délka seminární práce 10-20 normostran.
|
Obsah
|
Témata jednotlivých přednášek a seminářů jsou: východní Slované, Kyjevská Rus, epocha samostatných knížectví, mongolo-tatarské jho, Moskevský stát, doba Petra I,. Kateřiny II., Rusko v 19. století, Mikuláš II., říjnový převrat, občanská válka, stalinismus, Rusko ve světových válkách, Chruščovovo "tání", Brežněvova stagnace, Gorbačovova přestavba, zánik SSSR a vznik RF, vláda Jelcina a Putina, vývoj ruské literatury, ruského malířství, ruské hudby, ruského divadla a filmu, Češi v Rusku a Rusové v Čechách.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FOZIKOŠ, Andrej; REITEROVÁ, Taťjana. Reálie rusky mluvících zemí : osnovnyje fakty iz istorii i dejstvitel'nosti Rossii i Belarusi. Plzeň : Fraus, 1998. ISBN 80-85784-76-9.
-
Rozšiřující:
Procházková, Petra. Novinářka na Divokém východě. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-261-0.
-
Rozšiřující:
Masaryk, Tomáš Garrigue. Rusko a Evropa : Studie o duchovních proudech v Rusku. Praha : Jan Laichter, 1921.
-
Doporučená:
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. Praha : Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-216-2.
-
Doporučená:
Aksjonova, Marija D. Enciklopedija dlja dětěj. Tom 12, Rossija: fizičeskaja i ekonomičeskaja geografija ; glavnyj redaktor Marija Aksjonova. Moskva : Avanta+, 2000. ISBN 5-89501-027-X.
-
Doporučená:
Aksjonova, Marija D. Enciklopedija dlja dětěj. Tom 5, Istorija Rossii i jejo bližajšich sosedej, časť vtoraja, ot dvorcovych perevorotov do epochi Velikich reform ; glavnyj redaktor Maria D. Aksjonova. Moskva : Avanta+, 1999. ISBN 5-8483-0014-3.
-
Doporučená:
Lepilová, Květuše. Očerk russkoj kuĺtury = Nástin ruské kultury : Obučenije bakalavrov - perevodčikov v sfere biznesa i turizma. 1. vyd. Ostrava : Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 1996. ISBN 80-7042-443-5.
-
Doporučená:
SKOKAN, L. Reálie Ruska. PF UJEP, Ústí nad Labem, 1998.
-
Doporučená:
Zelenická, Elena; Pravda, J. A. Rossijskije i slovackije realii : učebnoje posobie dlja zanjatij po russkomu jazyku. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa, 2001. ISBN 80-8050-438-5.
-
Doporučená:
Štáhlavský, D. Rusko mezi řádky. Praha, 2000.
-
Doporučená:
MOYNAHAN, B. Rusko 20. století. Nakladatelství Svoboda, Praha, 1995.
-
Doporučená:
Russkij jazyk. Moskva, 1984.
-
Doporučená:
Žuravleva, Lidija Stepanovna; Jesina, Zoja Ivanovna; Zinov'jeva, Margarita Dmitrijevna. Russkij jazyk i civilizacija : testy. [1. izd.]. Moskva : RUDN, 1997. ISBN 5-209-00828-2.
-
Doporučená:
Stěpanova, Ludmila; Vychodilová, Zdeňka. Zeměpisné a politické reálie současného Ruska. Olomouc, Univerzita Palackého, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat specifika regionů ruské (příp. východoslovanské) jazykové oblasti |
objasnit hlavní oblasti česko-ruských vztahů a kontaktů |
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury a historie rusky mluvících zemí |
charakterizovat jazyková specifika východoslovanského areálu se zaměřením na Rusko |
postihnout historické proměny česko-ruských vztahů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině nad texty a projevy z oblasti reálií rusky mluvících zemí v ruštině na úrovni B1 dle SERR a vyšší |
analyzovat texty a problémy z tematické oblasti reálií rusky mluvících zemí |
zasazovat konkrétní odborný problém z tematické oblasti reálií rusky mluvících zemí do širšího (evropského) kontextu |
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění Ruska a dalších zemí východoslovanského areálu, vést o nich zasvěcenou diskusi v ruském jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor |
identifikovat zajímavá témata v aktuálním dění z oblasti česko-ruských vztahů, vést o nich zasvěcenou diskusi v ruském jazyce a vyjadřovat k nim vlastní podložený názor |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
klasifikovat hlavní etapy historie Ruska |
podrobně popsat a představit hlavní etapy historie Ruska včetně jejich významných představitelů |
charakterizovat přelomové události jednotlivých historických období dějin Ruska |
charakterizovat rysy všedního života v jednotlivých etapách dějin Ruska |
charakterizovat významné události v historii česko-ruských vztahů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v konkrétních textech z oblasti ruských reálií identifikovat specifika jednotlivých období ruské historie |
diskutovat nad texty představujícími jednotlivé etapy ruských dějin a vyjadřovat k nim v ruštině vlastní názor |
diskutovat nad texty představujícími významné osobnosti jednotlivých etap ruských dějin, shrnout jejich přínos a vyjádřit názor na jejich působení |
aplikovat své znalosti při práci s autentickými rusky psanými textovými materiály, které souvisejí s probíranými tématy, blíže je charakterizovat |
témata z aktuálního dění v Rusku zasazovat do širšího historického rámce a nahlížet je v evropském kontextu
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|