|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / SSND
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
SSND
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Současné německojazyčné divadlo
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Seminář současného německojazyčného divadla
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit studentům současné postdramatické divadlo na příkladu německy psaných postdramatických divadelních textů, seznámit je s projevy nového realismu v německojazyčném divadle a dramatu i s formami a podobami současného politického dokumentárního divadla v německy mluvících zemích.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška; aktivní zapojení do diskusí a sledování ukázek her či celých divadelních představení. Reflexe textů.
|
Obsah
|
Teorie a praxe postdramatického divadla a postdramatického psaní pro divadlo; změna divadelního a teatrologického paradigmatu v 90. letech 20. století.
Diskuse o inscenacích her Elfriede Jelinek na německojazyčných scénách v režii Nicolase Stemanna a Einara Schleefa.
Návrat k novému realismu v německojazyčném divadle od konce 90. let 20. století.
Thomas Ostermeier ve vedení divadla Baracke a berlínské Schaubühne
Vliv a inscenování britské coolness dramatiky naturalismus a brutalismus na scéně
Návrat k příběhu, k individuálnímu hrdinovi a problémům současné západní společenosti: režisér T. Ostermeier Autor, dramaturg a režisér Schaubühne Marius von Mayenburg, autor a režisér Falk Richter
Přibližování a mísení realistických a postdramatických tendencí v současných textech a divadelních projektech
Falk Richter a jeho tanečně-pohybově-činoherní autorské projekty (FEAR)
Proměny autorské poetiky v dílech Rolanda Schimmelpfenniga, Dey Loher, Felicie Zeller ad.
Skupiny a tvůrci vzešlí z giessenského Institutu pro aplikovanou divadelní vědu: Rimini Protokoll, She She Pop, Clemens Bechtel a divadelní projekty Bürgerbühne
Maxim Gorki Theater problematika menšin jako téma a divadelní estetika
Profesionální aktéři jako experti: válka v bývalé Jugoslávii, uprchlická krize, koexistence arabského světa a Izraele - práce izraelské režisérky Yael Ronen s autentickým svědectvím a herectvím
Tvůrci dokumentárního divadla, pracující s multimediálními prostředky, filmovým dokumentem a autentickým vyprávěním: Milo Rau v Schaubühne
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Augustová, Zuzana ? Jiřík, Jan ? Jobertová, Daniela. Horizonty evropského dramatu. Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha: NAMU, 2016.
-
Základní:
Craig, Edward Gordon. O divadelním umění. Vyd. 1. Praha : Divadelní ústav, 2006. ISBN 80-7008-204-1.
-
Rozšiřující:
Mišterová, Ivona. Angloamerické drama na plzeňských scénách. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2013. ISBN 978-80-261-0193-2.
-
Rozšiřující:
Černík, Roman. Ašský Gilgameš v Sankt Pöltenu aneb Rakouský pohled na školní divadlo. 1999.
-
Doporučená:
Augustová, Zuzana. Jazykové plochy a zkraty Felicie Zeller, doslov, in: Zeller, Felicia. Pět her,. Praha, 2015.
-
Doporučená:
Jan Deck ? Angelika Sieburg (eds.). Politisch Theater machen: Neue Artikulationsformen des Politischen in den darstellenden Künsten. Frankfurt am Main, 2011. ISBN 978-3-8376-1409-1.
-
Doporučená:
Miriam Dreysse ? Florian Malzacher (eds.). Rimini Protokoll: Experten des Alltags: Das Theater von Rimini Protokolll. Berlin, 2007. ISBN 978-3-89581-181-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
jmenovat hlavní evropské umělecké směry |
stručně charakterizovat hlavní evropské umělecké směry a jejich představitele |
stručně charakterizovat pozici německy psané literatury v kontextu evropských literatur |
stručně charakterizovat pozici německy psaného dramatu v evropském kontextu |
jmenovat hlavní osobnosti německy psaného dramatu |
jmenovat významná díla německy psaného dramatu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět kratší ukázce německy psaného literárního textu libovolného literárního druhu |
porozumět kratší ukázce německy mluveného dramatického textu |
vystihnout hlavní myšlenku přečteného nebo vyslechnutého literárního (dramatického) textu v němčině |
prezentovat v němčině vlastní názor na přečtené literární dílo, zhlédnuté divadelní představení |
porozumět výkladu z oblasti divadelní a literární vědy v němčině |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat vývojové tendence současného německojazyčného dramatu |
popsat základní rysy postdramatického divadla a postdramatického psaní pro divadlo |
vystihnout návaznost současných tendencí na tradici dramatické tvorby v německy mluvících zemích |
charakterizovat specifika v současné dramatické tvorbě v jednotlivých německy mluvících zemích |
popsat pozici současné německojazyčné dramatické tvorby v evropském kontextu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
diskutovat o současných německy psaných dramatických textech |
analyzovat jazyk německy psaných současných dramatických textů, identifikovat možné překladatelské problémy |
diskutovat o divadelních insecnacích současného německojazyčného dramatu |
analyzovat způsob reflexe politických a společenských témat v současné německojazyčné dramatické tvorbě |
identifikovat a komentovat propojení druhů umění v současných inscenacích německojazyčného divadla |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|