|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / STN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
STN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Stylistika němčiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KGS/STYN
|
Vyloučené předměty
|
KAG/STYLN
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V přednáškách představit studentům základní stylistické pojmy, popsat a charakterizovat jednotlivé jazykové styly, slohové rozvrstvení a využití jazykových prostředků.
Ve cvičeních procvičovat algoritmus hodnocení textů a jejich třídění podle druhů ze stylistického hlediska. Kurz je vyučován v němčině.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška kombinovaná: písemná a ústní. Seminární práce.
|
Obsah
|
1. Definice stylu. Tematické určení stylistiky.
2. Tři aspekty definice stylistiky.
3. Stylové faktory: Možnosti systému jazyka
4. Stylové faktory: Cíl textu, charakter kanálu
5. Stylové faktory: Příjemce a publikum, Vysílač a autor, situace.
6. Stylové faktory: Intence a pravidla
7. Všeobecné stylové prvky.
8. Charakteristické stylistické rysy a typy stylů.
9. Problém členění stylů, funkční styly.
10. Vědecký styl, publicistický styl, umělecký styl
11. Styl běžného styku, styl prostě sdělovací
12. Charakter a význam výzkumu stylistiky (slohu)
13. Zachycení charakteristický stylistických rysů a popsání stylů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Zuzana Augustová, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Šíp, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. PaedDr. Petr Kučera, Ph.D. (100%),
Mgr. Martin Šíp, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
-
Základní:
Čechová, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1998. ISBN 80-85866-32-3.
-
Základní:
Čechová, Marie. Současná česká stylistika. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
-
Základní:
Sowinski, B. Stilistik. Stiltheorien und Stilanalysen. Stuttgart Metzler, 1991.
-
Doporučená:
Duden -. Stilwörterbuch der deutschen Sprache : die Verwendung der Wörter im Satz. Duden Verlag, Mannheim, 1998.
-
Doporučená:
Vrbová, Alena. Stylistika pro překladatele : texty a cvičení. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-585-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
jmenovat funkční styly |
teoreticky rozlišit základní rysy funkčních stylů |
popsat morfologický systém německého jazyka |
popsat strukturu německé věty a porovnat ji s větou českou |
charakterizovat způsoby obohacování slovní zásoby |
teoreticky rozlišit základní znaky mluveného a psaného projevu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR |
přiřadit německy psaný text s typickými znaky určitého funkčního stylu správně k danému funkčnímu stylu |
porozumět německy psanému či pronesenému výkladu z oblasti stylistiky |
korektně postihnout sdělení psaných i mluvených (autentických i didaktizovaných) textů v němčině a důležité informace, které podávají |
porozumět delšímu souvislému psanému i mluvenému autentickému textu v němčině a vytvořit k němu glosář s klíčovými pojmy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
teoreticky rozlišit jednotlivé styly v německém jazyce |
podrobně charakterizovat jednotlivé styly v německém jazyce |
bezpečně identifikovat prvky jednotlivých stylů v německém jazyce |
popsat termíny z oblasti stylistiky |
porovnat stylistickou terminologii v českém a německém jazyce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
stylisticky interpretovat německy psané texty |
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při analýze německy psaných textů různých funkčních stylů |
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při vlastní produkci textů různých funkčních stylů v němčině |
korigovat svůj psaný i mluvený projev v němčině na základě aplikace svých znalostí z oblasti stylistiky |
stylisticky analyzovat psané i mluvené projevy v němčině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|