|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / UCJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
UCJ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do studia cizích jazyků
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina, Němčina, Francouzština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina, Němčina, Francouzština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je poskytnout základní poznatky jazykovědy jako vědecké disciplíny, ukázat stručně její vývoj a současný stav, seznámit se základními pojmy a terminologií nutnými pro studium cizích jazyků. A dále prezentovat jazyk jako systém, analyzovat jednotlivé složky systému a vztahy mezi nimi. Poskytnout hlubší pohled na jazyk jako prostředek komunikace a společenský jev odrážející a ovlivňující myšlení mluvčích a jejich vnímání reality. Rozvoj lingvistického myšlení pro další studium jazykovědy, anglického jazyka i dalších cizích jazyků a jejich použití v profesní praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Příprava seminární práce
Písemná zkouška (splnění zadaného testu s maximálním bodovým ohodnocením 100 b., minimum pro úspěšné absolvování předmětu 70b.)
Zkouška vyžaduje znalost obsahu přednášek i prostudované literatury.
Tematické okruhy písemné práce jsou dány jednotlivými tématy přednášek.
|
Obsah
|
Základy jazykovědy jako báze pro studium cizích jazyků.
Stručné dějiny jazykovědy a koncepce jazykovědy v jednotlivých jazykových prostředích (české, anglické, francouzské, německé, ruské).
Základní poznatky o jazyce, jeho analýze a studiu.
Terminologie jazykovědy jako základ pro studium cizích jazyků.
Představení jazyka jako systému a jako prostředku komunikace, specifika cizojazyčné komunikace. Funkce a význam jazyka, vztah jazyka, myšlení a společnosti.
Seznámení s úrovněmi a metodami vědeckého rozboru jazyka.
Teorie osvojování si jazyka.
Srovnávací jazykověda a kontakty mezi jazyky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
-
Základní:
Krčmová, Marie. Integrace v jazycích - jazyky v integraci. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2010. ISBN 978-80-7422-001-2.
-
Základní:
Večerka, Radoslav. Jazyky v komparaci 1 : nástin české jazykovědné slavistiky v mezinárodním kontextu. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-575-3.
-
Rozšiřující:
Salzmann, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost: Úvod do lingvistické antropologie. Suplement Českého lidu 83/. 1996.
-
Doporučená:
Vachek, J. A Linguistic Characterology of Modern English. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992.
-
Doporučená:
Cook, Guy; Widdowson, H. G. Applied linguistics. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437598-6.
-
Doporučená:
J. Lyons. Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge U.P., 1973.
-
Doporučená:
Kenworthy, Joanne. Language in action : an introduction to modern linguistics. London : Longman, 1991. ISBN 0-582-03583-X.
-
Doporučená:
Černý, Jiří. Malé dějiny lingvistiky. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-908-9.
-
Doporučená:
Brinton, L. The Structure of modern English. A Linguistics Introduction. The University of British Columbia, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat při studiu znalostí alespoň dvou světových jazyků |
objasnit základní jazykovědné termíny |
všímat si rozdílů a shod v jazykových systémech jemu známých jazyků |
popsat základní rysy jazykových systémů jemu známých jazyků |
genealogicky zařadit jazyky, v nichž disponuje komunikativními dovednostmi. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat alespoň na úrovni B1 dle SERR ve dvou světových jazycích |
globálně porozumět odbornému textu z oblasti obecné jazykovědy |
vytvářet glosář k odbornému textu z oblasti (obecné) jazykovědy |
sestavit resumé k česky psanému odbornému textu z oblasti jazykovědy |
sestavit shrnutí k cizojazyčnému textu z oblasti jazykovědy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat souvislosti a vztahy jednotlivých složek jazyka jako systému a vztah jazyka, myšlení a reality |
definovat funkce jazyka |
popsat a vysvětlit charakter studovaných jazyků |
popsat systémy jazyků obecně |
definovat jazyk jako univerzální prostředek komunikace zvláště v oblasti vědy a techniky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat znaky jazyka vědy a techniky v textu |
analyzovat jazykové roviny studovaných jazyků a jejich vztahy k jiným jednotkám a pojmům |
porovnat charakteristické znaky studovaných jazyků s češtinou |
diskutovat o procesu komunikace z hlediska pragmatiky a diskurzní analýzy |
orientovat se v odborném textu z oblasti obecné jazykovědy, porozumět mu, shrnout jej a začlenit nové poznatky do širšího kontextu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|