|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGS / VLN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGS
/
VLN2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vybrané německé literární texty 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je obeznámit studující s proměnami německy psané literatury 2. poloviny 20. století a na počátku 21. století na dobovém kulturním pozadí, v evropském kontextu a v širších společensko-historických souvislostech. Výuka se zaměří na klíčové problémy, vztahy a souvislosti. V seminářích bude vyučující usilovat o to, aby studenti porozuměli doporučeným textům v německém originále.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce - analýza a interpretace dílčího aspektu literárního díla dle vlastního výběru po dohodě s vyučujícím. Prezentace seminární práce.
|
Obsah
|
Německá postmoderní literatura
Specifika německy psané literatury v období po druhé světové válce do 50. let 20. století
Literatury rozděleného Německa: autoři Spolkové republiky Německo, autoři Německé demokratické republiky
Exilová literatura, literatura vnitřního exilu
Angažovaná literatura
Německy psaná literatura od roku 1989 a po znovusjednocení Německa
Současné vývojové tendence v německy psané literatuře, literatura nového milénia
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bahr, Ehrhard. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 3, Od realismu k současné literatuře. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1017-5.
-
Základní:
Wagenbach, Klaus. Deutsche Literatur der Nachkriegszeit 1945-1959 : ein Lesebuch. Berlin : Verlag Klaus Wagenbach, 1993. ISBN 3-8031-2222-8.
-
Základní:
Baumann, Barbara; Oberle, Birgitta. Deutsche Literatur in Epochen. 2. überarbeitete Aufl. Ismening : Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-001399-3.
-
Základní:
Baumann, Barbara; Oberle, Birgitta. Deutsche Literatur in Epochen : Arbeitsaufgaben. 3. überarbeitete Aufl. Ismaning : Max Hueber Verlag, 1997. ISBN 3-19-011399-8.
-
Doporučená:
Bahr, Ehrhard,; Köpke, Wulf,; Peter, Klaus,; Seeba, Heinrich C. Dějiny německé literatury : kontinuita a změna : od středověku po současnost. Svazek 2, Od osvícenství k době předbřeznové. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1017-5.
-
Doporučená:
ROTHMANN, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Stuttgart, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
12
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů novější německy psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění německy mluvících zemí 19. a 20. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn kultury německy mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti novější německy psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla novější německy psané literatury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů novější německy psané literatury |
v ukázkách uměleckých děl umění německy mluvících zemí 19. a 20. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie |
analyzovat ukázky literárních děl novější německy psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech novější německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní německy psané literatury |
popsat specifické rysy uměleckých proudů a směrů v umění německy mluvících zemí 20. a 21. století |
popsat v širších souvislostech základní obrysy proměn postmoderní kultury německy mluvících zemí |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní osobnosti postmoderní německy psané literatury |
jmenovat, zařadit k uměleckým směrům a charakterizovat hlavní díla postmoderní německy psané literatury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v ukázkách literárních děl identifikovat poetologická specifika literárních proudů postmoderní německy psané literatury |
v ukázkách uměleckých děl umění německy mluvících zemí 20. a 21. století identifikovat specifické rysy uměleckých proudů a směrů |
diskutovat nad ukázkami literárních děl s adekvátním použitím literárněvědné terminologie a v kontextu literárně historického vývoje |
analyzovat ukázky literárních děl postmoderní německy psané literatury a zasazovat je do širšího kulturního, společenského a historického kontextu |
identifikovat v konkrétních textech postmoderní německy psané literatury vlivy evropských uměleckých směrů a autorů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|