|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / 99MMV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
99MMV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Moderní metody ve výzk. a výuce dějepisu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Moderní metody ve výzkumu a výuce dějepisu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/9MMVV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit, emancipovat v kontextu historických věd, charakterizovat, nacvičit a naučit používat metodu orální historie, která v moderní světové historiografii patří dnes k základním a progresivním metodám výzkumu i didaktické aplikace, zatímco v českém dějepisectví teprve pomalu po roce 1989 začíná prorážet poněkud konzervativní diskurzní ovzduší.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní přístup k problematice. Orientace v základní literatuře. Projekt - realizovaný výzkum formou rozhovoru s pamětníkem či pamětníky na zadané téma a na závěrečném studentském kolokviu prezentovaná a obhájená interpretace získaných informací.
|
Obsah
|
Představit, emancipovat v kontextu historických věd, charakterizovat, nacvičit a naučit používat metodu orální historie, která v moderní světové historiografii patří dnes k základním a progresivním metodám výzkumu i didaktické aplikace, zatímco v českém dějepisectví teprve pomalu po roce 1989 začíná prorážet poněkud konzervativní diskurzní ovzduší.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je poskytnut kurz v Google Classroom se všemi instrukcemi k vypracování referátu/semestrální práce, zadání další seminárních úkolů, všemi potřebnými texty a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
FRITZOVÁ, Marie. Konstruování životního příběhu jako adekvátní nástroj vědeckého nahlížení. AntropoWebzin.. 2011.
-
Doporučená:
VANĚK, M. MÜCKE, P. PELIKÁNOVÁ, H. Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie.
-
Doporučená:
Vaněk, M. O orální historii s jejími zakladateli a protagonisty.. Praha, 2008.
-
Doporučená:
HENIGE, David. Oral Historiography. New York, 1982.
-
Doporučená:
Vaněk, M. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Morávková, N. Pitfalls of oral history methods in the biographies of historians of the twentieth-century.. Praha, 2010.
-
Doporučená:
THOMPSON, Paul. The Voice of the Past: Oral History. New York, 1978.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
12
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost práce s PC (kancelářské programy, grafické a obrazové programy, webové prohlížeče, internetové zdroje, sociální sítě, využívání open source materiálů). Práce s audiovizuální technikou a základní uživatelské dovednosti v oblasti IT, stejně jako bazální znalosti středoškolské psychologie a sociologie Přehled o výuce dějepisu na SŠ |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá orientaci v současných nejmodernějších metodách historické vědy, získá dovednost připravit a odborně vést interview s pamětníkem, dokáže ošetřit vytěžení pamětníka z hlediska právního, získá technické i režijní dovednosti související s procesem vytěžení pamětníka, správně transkribuje, interpretuje a archivuje získaná data a dle vlastního výběru se zaměří na jeden z nabízených aplikačních směrů orální historie: didaktika a popularizace historie, terapie a geriatrie, etnografie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|