|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / BOHPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
BOHPS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Biography and Oral History for P. S.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Biography and Oral History for P. S. Teachers
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/BOHHS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybudovat schopnost orientace v současné světové odborné biografické literatuře, dovednost jejího uvědomělého a kritického čtení, dovednost argumentace a odborné diskuse, dovednosti recenzní. Dále si kurz klade za cíl vytvořit základní povědomí o metodách současné odborné biografistiky, narativních a kvalitativních metodách v biografii, metodách reflexe a interpretace životního příběhu a jeho užití v historiografii i ve školní výuce dějepisu a společenským vědám.
|
Požadavky na studenta
|
Portfolio četby - dvojitý deník. Test - esej na základě anglického textu. Aktivní práce v semináři.
|
Obsah
|
1. Úvod do biografické metody, její charakter a význam, narace v dějinách, metody kvalitativního výzkumu a orální historie; zadání četby a seminárních úkolů
2. Seminární četba - Analýza a diskuse: Franklin, Benjamin. Autobiography. Norton Critical Edition. Ed. by Joyce E. Chaplin. London and New York: W.W. Norton, 2012. https://books.google.cz/books?id=NFhHAAAAIAAJ&printsec=frontcover&dq=Franklin,+Benjamin.+Autobiography.&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwiVpMLisZ7ZAhXS2aQKHdcEA0YQ6AEILzAB#v=onepage&q=Franklin%2C%20Benjamin.%20Autobiography.&f=false
3. Seminární četba - Analýza a diskuse: ELIADE, Mircea. Autobigraphy. 19071986. Translated from the Romanian Mac Linscott Ricketts. Chicago: University of Chicago Press, 1990. https://books.google.cz/books?id=ntUnAgAAQBAJ&pg=PR4&dq=Autobiography.+1907%E2%80%931986&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwi_zu2lsZ7ZAhXQCOwKHU6FC1MQ6AEIKzAA#v=onepage&q=Autobiography.%201907%E2%80%931986&f=false
4. Seminární četba a diskuse:AMBROSIUS, Lloyd. E. (ed.). Writing Biography: Historians and Their Craft. Lincoln London: University of Nebraska Press, 2004. Dostupné také z www: https:// https://books.google.cz/books?id=N3x7HSOpIG0C&printsec=frontcover&dq=writing-biography-historians-their-craft.&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwjExeGSsp7ZAhXS0aQKHYntA3sQ6AEIKDAA#v=onepage&q=writing-biography-historians-their-craft.&f=false
5. Analýza a diskuse:MORÁVKOVÁ, Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3. Arnold Joseph Toynbee
6. Analýza a diskuse:MORÁVKOVÁ, Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3Edward Hallet Carr
7. Analýza a diskuse:MORÁVKOVÁ, Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3. Hayden White.
8. Seminář o četbě: JARDIN, André. Tocqueville. A Biography. Translated from the French by Lydia Davis with Robert Hemenway. Baltimore London: The John Hopkins University Press, 1998.
9. Seminář o četbě: CAINE, Barbara. Biography and history. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. vii, 152 stran. Theory and history. ISBN 978-1-4039-8726-6.
10. 13. Prezentace seminárních úkolů studentů s diskusí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ROBERTS, Brian. Biographical research. Buckingham: Open University Press, 2002. 212 s..
-
Základní:
CAINE, Barbara. Biography and history. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. vii, 152 stran. Theory and history. ISBN 978-1-4039-8726-6..
-
Základní:
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
Základní:
DENZIN, Norman. Interpretative Biography. Newbury Park ? London ? New Delhi: Sage, 1989..
-
Základní:
GOODSON, Ivor ? SIKES, Patricia. J. Life history research in educational settings: learning from lives. Buckingham: Open University Press, 2001. 126 s. Doing qualitative research in educational settings..
-
Základní:
VANSINA, Jan. Oral Tradition: A Study in Historical Metodology. Middlesex, 1965.
-
Základní:
ATKINSON, Robert. The Life Story Interview. Sage University Papers Series on Qualitative Research Methods, Vol. 44. Thousand Oaks: Sage, 1998. 98 s..
-
Základní:
DENZIN, Norman K. ? LINCOLN, Yvonna S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, 2005..
-
Základní:
THOMPSON, Paul. The Voice of the Past: Oral History. New York, 1978.
-
Doporučená:
ELIADE, Mircea. Autobigraphy. 1907?1986. Translated from the Romanian Mac Linscott Ricketts. Chicago: University of Chicago Press, 1990..
-
Doporučená:
Franklin, Benjamin. Autobiography. Norton Critical Edition. Ed. by Joyce E. Chaplin. London and New York: W.W. Norton, 2012..
-
Doporučená:
MORÁVKOVÁ, Naděžda. Birth of Modern Pilsen, Czech National Party struggle for the emancipation of the Czech nationalist majority in Pilsen in the second half of the 19th century and early 20th century on the example of the genus Kroft, West Bohemian Historical Review, roč. 6, čís. 2, 2016, ISSN 1804-5480, s.185?212..
-
Doporučená:
GOODSON, Ivor F. Developing narrative theory: life histories and personal representation. London: Routledge, 2013. 146 s..
-
Doporučená:
KLEIN, Christian ( ed.). Handbuch Biographie: Methoden, Traditionen, Theorien. Stuttgart: J. B. Metzler, 2009. 485 s..
-
Doporučená:
HURTAGO, Albert L. Herbert Eugene Bolton. Historian of the American Borderlands. Berkeley ? Los Angeles: University of California Press, 2012..
-
Doporučená:
WORDEN, Blair (ed.). Hugh Trevor-Roper. The Historian. London ? New York: I. B. Tauris & Co. Ltd., 2016..
-
Doporučená:
Fritzová Marie. Konstruování životního příběhu jako adekvátní nástroj vědeckého nahlížení. AntropoWebzin.. Západočeská univerzita v Plzni, 2011.
-
Doporučená:
GIELE, Janet Zollinger ? ELDER, Glen H. (edd.). Methods of life course research: qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks: Sage Publications, 1988. 344 s..
-
Doporučená:
MORÁVKOVÁ, Naděžda. Pitfalls of oral history methods in the biographies of historians of the twentieth-century. In: XVI th International Oral History Conference, 7 - 11 July, Prague. Conference Papers. [CD-ROM] Prague: COHA, 2010. 8 s..
-
Doporučená:
MORÁVKOVÁ, Naděžda. Plzeň patriont JUDr. Richard Krofta (1873-1958). On the life on a prominent person i the socio-political life of Plzeň in the first half of the 20th century, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 7/2017, č. 2. ISSN 1804-753X (Print); 1804-7548(Online), s. 87-98..
-
Doporučená:
TOSH, John. The pursuit of history: aims, methods and new directions in the study of history. Sixth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015. xii, 301 stran. ISBN 978-1-138-80808-9..
-
Doporučená:
LORIGA, Sabina. The Role of Individual in History: Biografical and Historical Writing in the Nineteenth and Twentieth Century. RENDERS, Hans ? DE HAAN, Binne. Theoretical discussions of biography: approaches from history, microhistory, and life writing. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2013, s. 75?94..
-
Doporučená:
CHAMBERLAYNE, Prue ? BORNAT, Joanna ? WENGRAF, Tom (edd.). The turn to biographical methods in social science: comparative issues and examples. London: Routledge, 2000. 346 s..
-
Doporučená:
RENDERS, Hans ? DE HAAN, Binne. Theoretical discussions of biography: approaches from history, microhistory, and life writing. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2013. 433 s. Z toho hlavně: LEVI, Giovanni. The Uses of Biography. In: RENDERS, Hans ? DE HAAN, Binne. Theoretical discussions of biography: approaches from history, microhistory, and life writing. Lewiston: The Edwin Mellen Press, 2013, s. 61?75..
-
Doporučená:
JARDIN, André. Tocqueville. A Biography. Translated from the French by Lydia Davis with Robert Hemenway. Baltimore ? London: The John Hopkins University Press, 1998..
-
Doporučená:
FLICK, Uwe. Triangulation in Qualitative Research. In: FLICK, Uwe (ed.). A Companion to Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, 2004, s. 178?183..
-
Doporučená:
REID, John G. Viola Florence Barnes. 1885?1979. A Historian?s Biography. Toronto ? Buffalo ? London: University of Toronto Press, 2005..
-
Doporučená:
AMBROSIUS, Lloyd. E. (ed.). Writing Biography: Historians and Their Craft. Lincoln ? London: University of Nebraska Press, 2004..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat orientaci v historii na úrovni standardů pro výuku dějepisu na střední škole |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat a číst v anglickém jazyce na úrovni minimálně B2, ovládá základy metod oral history a kvalitativního výzkumu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
hlavních témat současné biografické literatury ve světě, současných i historických metod odborné biografie, znalost možností i úskalí metod oral history v odborné biografistice, možností a úskalí narativních postupů v životních příbězích |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
orientace v současné relevantní odborně biografistické literatuře, analýzy a odborné interpretacet současného i historického biografického textu. Je schopen základního kvalitativního výzkumu v oblasti biografické tvorby, je schopen používat v základní úrovni narativních postupů při tvorbě odborné biografie. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
|
|
|
|