|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / CSSR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
CSSR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Geschichte des Heiligen R. Reiches D.N.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Geschichte des Heileigen R. Reiches Deutschen Nation
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/CSSRR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základním dějinným vývojem a historickým rozsahem Svaté říše římské (resp. od roku 1512 Svaté říše římské národa německého) od jejího konstituování v 10. století za Oty I. až po její zánik na počátku 19. století. Posluchač získá přehled o středověkých německých císařských dynastiích a o jejich vynikajících postavách (mj. Fridrich Barbarossa), i o sepětí říše s českými zeměmi. Zvláštní pozornost si pak zaslouží Lucemburkové coby císaři a čeští králové zároveň, stejně jako problematika vývoje říše v raném novověku pod téměř výhradní vládou rodu Habsburků.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce k úzce vymezené problematice z dějin Svaté říše římské národa německého na základě několika titulů odborné literatury. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Konstituování Svaté říše římské, francké počátky a otonská dynastie
2. Středověké dynastie, boje mezi Štaufy a Welfy
3. Boj o Itálii a o investituru, zápas s papeži
4. České země a Svatá říše římská před rokem 1346
5. Karel IV. jako císař, jeho dědictví
6. Císařství v 15. století, vzestup Habsburků
7. Karel V. a Ferdinand I., dva bratři na císařském trůnu
8. Rudolf II. a Praha jako centrum říše
9. Svatá říše římská ve víru třicetileté války
10. Zápas Habsburků s Pruskem, války o rakouské dědictví
11. Konec Svaté říše římské národa německého za napoleonských válek
12. Kulturní dědictví Svaté říše římské
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Stollberg-Rilinger, Barbara. Das Heilige Römische Reich Deutscher Nation: Vom Ende des Mittelalters bis 1806. München, 2013. ISBN 978-3406535994.
-
Doporučená:
Klawitter, Nils - Pieper, Dietmar. Das Reich der Deutschen: Wie wir eine Nation wurden. München, 2016. ISBN 978-3421047663.
-
Doporučená:
Naumann, Günter. Deutsche Geschichte: Das Alte Reich 962-1806. Wiesbaden, 2007. ISBN 978-3865399281.
-
Doporučená:
Hartmann, Gerhard. Die Kaiser des Heiligen Römischen Reiches. Wiesbaden, 2016. ISBN 978-3865399380.
-
Doporučená:
Ubl, Karl. Die Karolinger: Herrscher und Reich. München, 2014. ISBN 978-3406661754.
-
Doporučená:
Keller, Hagen. Die Ottonen. München, 2017. ISBN 978-3406447464.
-
Doporučená:
Laudage, Johannes. Die Salier: Das erste deutsche Königshaus. München, 2011. ISBN 978-3406535970.
-
Doporučená:
Wihoda, Martin. Die sizilischen goldenen Bullen von 1212 Kaiser Friedrichs II. Privilegien für die Přemysliden im Erinnerungsdiskurs. Wien - Köln - Weimar, 2012. ISBN 978-3-205-78838-6.
-
Doporučená:
Görich, Knut. Die Staufer: Herrscher und Reich. München, 2011. ISBN 978-3406535932.
-
Doporučená:
Bauch, Martin. Divina favente clemencia. Auserwählung, Frömmigkeit und Heilsvermittlung in der Herrschaftspraxis Kaiser Karls IV.. Köln - Weimar - Wien, 2015. ISBN 978-3-412-22374-8.
-
Doporučená:
Petersen, Horst. Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation: Entstehung und Geschichte. Tübingen, 2010. ISBN 978-3878472551.
-
Doporučená:
Rader, Olaf B. Kaiser Friedrich II.. München, 2012. ISBN 978-3406640506.
-
Doporučená:
Willoweit, Dietmar (ed.). Reiche und Territorien in Ostmitteleuropa. Historische Beziehungen und politische Herrschaftslegitimation. München, 2006. ISBN 3-486-57839-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
12
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v českých i světových dějinách raného a vrcholného středověku odpovídající úrovni bakalářského studia historie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Samostatně pracovat s odbornou literaturou a na jejím základě vytvořit profesně i jazykově kvalitní seminární práci. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zevrubný přehled o středověkém a raně novověkém vývoji Německa a dalších zemí, které byly ve svazku Svaté říše římské, zná císařské dynastie počínaje Otony a konče Habsburky, orientuje se ve vztahu českých zemí k říši. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Analyzovat příčiny církevního schismatu a dalších rozporů uvnitř katolické církve. Popsat základy evropského humanismu. Ukázat rozpory i možnosti spolupráce středověkého českého státu a Svaté říše římské. Zdůvodnit příčiny úpadku středověké společnosti a pokusy o nápravu. Charakterizovat středověkou společnost i každodenní život jednotlivých vrstev a didakticky přesvědčivě a objektivně prezentovat období raného novověku, napsat seminární práci na určené téma. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|