|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DVLAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DVLAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika vlastivědy-dějepisné poznatky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
60 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Formulovat základní problémy současného vyučování vlastivědy v intencích kurikulární reformy pro I. stupeň ZŠ.
Vytvořit přehled o hlavních problémech českých dějin (klíčové události, významné osobnosti, kulturně historické a technické památky) na pozadí evropského vývoje a jejich vhodném výběru a přesvědčivé prezentaci ve vyučování vlastivědy.
Vytvořit základ pro poznání a edukačním využití místních regionálních dějin.
Představit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i konkrétní aplikaci těchto zdrojů do vyučování vlastivědy.
Vytvořit dovednost pracovat s modernímu vyučovacími a multimediálními prostředky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Seminární práce na téma z místních regionálních dějin.
Individuální prezentace edukačního pojetí vybraného historického tématu s využitím moderní audiovizuální techniky.
Zápočtový test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání.
|
Obsah
|
Hlavní problémy českých dějin
Problematika místních regionálních dějin ve vyučování vlastivědy
Metodika:
- aktivizační metody ve vyučování vlastivědy
- projektové vyučování ve vlastivědě I. (aplikace na vyučování českých dějin)
- projektové vyučování ve vlastivědě II. (aplikace na vyučování regionálních dějin)
- moderní multimediální prostředky ve vlastivědě
Vhodné využití zásad kurikulární reformy ve vyučování vlastivědy
Samostatné projekty studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Průcha, J. Alternativní školy. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
Machalová, M. Didaktika vlastivědy. brno, 1996.
-
Doporučená:
Vavrdová, A. Didaktika vlastivědy. Olomouc, 2005.
-
Doporučená:
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Horká, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno, 1998.
-
Doporučená:
Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
136
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zásadní podmínkou je předcházející absolvování předmětu Vlastivěda / dějepisné poznatky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student(ka): - orientuje se v současných zásadách vyučování vlastivědy v intencích kurikulární reformy pro I. stupeň ZŠ - dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i konkrétní aplikaci těchto zdrojů do vyučování vlastivědy - prokáže schopnost efektivně naplánovat výuku vybraného tématu z českých - regionálních dějin - prokáže dovednost pracovat s modernímu vyučovacími a multimediálními prostředky - v konečném výsledku si vytvoří přehled o hlavních problémech českých dějin na pozadí evropského vývoje a jejich vhodném výběru a přesvědčivé prezentaci ve vyučování vlastivědy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|