|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DĚJZČ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DĚJZČ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Regionální dějiny západních Čech
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
55 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět postihne vybrané kapitoly historie Plzeňského kraje. Seznámí se základní regionální historiografií. Uvede do základů regionální historické práce. Zpřehlední dějiny regionu pro potřeby absolventa s pedagogickou i akademickou ambicí. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce. Zápočtový test.
|
Obsah
|
Předmět postihne vybrané kapitoly historie Plzeňského kraje. Seznámí se základní regionální historiografií. Uvede do základů regionální historické práce.
Přehled probírané látky:
1) Historiografie a historikové
2) Západní Čechy v pravěku a středověku
3) Doba předbělohorská
4) Za třicetileté války
5) Doba pobělohorská
6) 19. století a průmyslová revoluce
7-8) Hrady, zámky a tvrze
9) Církevní památky
10) Urbánní památky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kumpera, Jan. Dějiny západních Čech: Od pravěku do poloviny 18. stol.. Plzeň, 2004. ISBN 80-7291-108-2.
-
Základní:
Jílek, Tomáš. Kapitoly z historie západních Čech: od pravěku do současnosti. V Plzni: Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2010. 88 s. Edice Univerzity třetího věku. ISBN 978-80-7043-910-4..
-
Základní:
Jílek, Tomáš. Kapitoly z historie západních Čech 20. století. V Plzni: Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2010. 68 s. Edice Univerzity třetího věku. ISBN 978-80-7043-927-2..
-
Základní:
Morávková. Miloslav Bělohlávek a Plzeňská historická škola. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
Morávková, Naděžda - Jílek, Tomáš. An der Grenze zweiter Welten: Die tschechoslowakisch-bayerische Grenze 1948-1989. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-7043-880-0.
-
Doporučená:
DOUŠA Jaroslav a kol. Dějiny města Plzně. 1, Do roku 1788. Plzeň: Statutární město Plzeň, 2014. 884 s. ISBN 978-80-87911-01-3..
-
Doporučená:
WASKA, Karel a kol. Dějiny města Plzně. 2, 1788-1918. Vydání první. Plzeň: Statutární město Plzeň, 2016. 913 stran. ISBN 978-80-87911-01-3..
-
Doporučená:
Bělohlávek, Miloslav. Dějiny Plzně. I, Od počátků do roku 1788 ; Red. Miloslav Bělohlávek. 1. vyd. Plzeň : Západočeské nakladatelství, 1965.
-
Doporučená:
Čepelák Václav. Dějiny Plzně. II, Od roku 1788 do roku 1918. Plzeň, 1967.
-
Doporučená:
Brichta, Vladimír. Dějiny Plzně III : od roku 1918 do roku 1948 ; Vladimír Brichta.[et al.]. 1. vyd. Plzeň : Západočeské nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
Kumpera, J. Nástin ekonomického, politického a národnostního vývoje západočeské lázeňské oblasti. Praha, 1983.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda -Řeháček Karel. Osobnosti plzeňského vysokého školství, díl 2. Praha, 2014. ISBN 978-80-87646-04-5.
-
Doporučená:
Kumpera, Jan. Osobnosti západních Čech, aneb, Šlépěje milénia. 1. vyd. Plzeň : Vltava-Labe-Press, 2002.
-
Doporučená:
Morávková, Naděžda. Plzeňan Kamil Krofta. 2016. ISBN 978-80-86948-25-6.
-
Doporučená:
Kumpera, Jan. Západní Čechy od A do Z : historie, památky, příroda. 2., rozš. přeprac. vyd. Praha : BETA-Dobrovský, 2003. ISBN 80-7306-060-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalost základního přehled dějepisného učiva a učiva základů společenských věd v rozsahu požadavků maturity na střední škole |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatňovat základní historické chronologické dovednosti, orietnovat se v archivu, samostatně tvořit odborný text |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
využívat kritické myšlení, logickou argumentaci pro své názory, pracovat s odbornou literaturou, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
základních etap regionálních dějin Plzeňska, v oblasti regionálních historických a kulturních památek Plzeňského kraje, významných osobností regionu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat znalosti regionální historiografie v praxi (exkurze, výlety žáků), aplikovat zmíněné kompetence také při vyučování školního dějepisu či v oblasti popularizace historie regionu, využít regionální historii motivačně |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|