|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / HIS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
HIS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historiografie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 2
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tato disciplína má úvodní informativní ráz, podrobněji bude o vývoji historiografie pojednáno v navazujícím magisterském studiu. V této disciplíně získá student základní přehled o vývoji světové a české historiografie od antiky přes středověk, humanismus, až po novověký rozmach historické vědy, zvláštní pozornost bude věnována moderní historiografii. Důraz bude kladen na seznámení se zásadními díly historiografie v kontextu evropského vývoje. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test. Obsah předmětu bude součástí bakalářské zkoušky.
|
Obsah
|
Přehled probírané látky:
1. Dějepisectví starověké, zejména antické.
2. Základní přehled dějepisné produkce evropského středověku.
3. Humanistvické dějepisectví, vznik nového paradigmatu.
4. Kritické dějepisectví 17. století. Vico a jeho model dějin.
5. Osvícenské koncepce lidských dějin
6. Romantické dějepisectví 19. století, historismus, německá klasická historiografie. L. Ranke. Palacký.
7. Nástup pozitivismu v dějepisectví. Gollova škola.
8. Historiografie na přelomu 19. a 20. století, hospodářské a sociální dějiny, kulturní dějepisectví, 2.generace Gollovy školy
9. Škola Annales
10. Marxistické dějepisectví
11. České dějepisectví ve 20. století ? přehled vývoje.
12. Nové trendy v dějepisectví, mikrohistorie, prosopografie, dějiny každodennosti, gender historiografie, historická antropologie, postmoderní historiografická skepse.
13. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jan Kilián, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jan Kilián, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983.
-
Doporučená:
Dokoupil, L. Česká a slovenská historiografie I - II.
-
Doporučená:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 2.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Dobiáš, J. Dějepisectví starověké. Praha, 1948.
-
Doporučená:
IGGERS, G. G. Dějepisectví ve 20. století.. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Šusta, Antonín. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. V Praze : Nákladem historického klubu, 1946.
-
Doporučená:
edice českých kronik. nakl. Svoboda Praha.
-
Doporučená:
Kudrna, J. Kapitoly z dějin historiografie a filosofie dějin. Brno, 1985.
-
Doporučená:
Dorazil, O. Poklady starověkého písemnictví. Praha, 1947.
-
Doporučená:
Šusta, J. Posledních 10 let československé práce dějepisné. Praha, 1937.
-
Doporučená:
Šusta, J. Posledních 50 let české práce dějepisné. Praha, 1926.
-
Doporučená:
Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
-
Doporučená:
Janovský, Julius. Stručný nástin hlavních směrů vývoje starověkého dějepisectví : Určeno pro posl. fak. filozof.. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
V seminářích práce se současnými českými a zahraničními historickými časopisy (ČČH, ,.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní přehled dějepisného učiva a učiva základů společenských věd v rozsahu požadavků maturity na střední škole |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student vymezí základní etapy a proudy v dějinách světové historiografie, posoudí a doloží význam stěžejních osobností a vysvětlí jejich přínos, svá tvrzení umí obhájit argumentací z vlastní i zprostředkované četby, orientuje v předních dílech světového i českého dějepisectví |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|