|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / HIS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
HIS1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historiografie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
55 / -
|
0 / -
|
0 / 2
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je poskytnout studentovi základní vhled do problematiky historiografie, jejího předmětu, charakteru, úskalí, dějin a také povědomí a didaktickém potenciálu dějepisectví. Kurz bude usilovat o to, aby student získal základní přehled o vývoji světové a české historiografie od antiky přes středověk, humanismus, až po novověký rozmach historické vědy. Důraz bude kladen národní dějepisectví a zejména na seznámení se zásadními díly české historiografie v kontextu evropského vývoje. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test. Portfolio - podvojný čtenářský deník.
|
Obsah
|
1. Úvod do historiografie, proměny filozofie dějin, vymezení, přehled a vývoj historiografických žánrů, proměny metodologie historického bádání, historikova osobnost v kontextu historického textu
2. Úvod do praktické tvorby historického odborného textu, metody historikovy práce, bibliografická citace v historii, práce s historickým pramenem a její specifika v historickém textu, práce s odbornou historickou literaturou, historická periodika, ústní historiografie
3. Počátky historického textu z dějin starověkého dějepisectví mýty a pověsti
4. Význam antické historiografie
5. Specifika středověké evropské historiografie, úloha církve. Středověká legenda jako historický text
6. Počátky české historiografie, Kosmas a jeho pokračovatelé ve světle evropského středověkého kronikářství
7. Dějepisectví v době Karla IV. Proměny historiografie v době husitské
8. Dějepisectví českého humanismu, česká bratrská historiografie
9. Dějepisectví českého baroka a protireformace
10. Počátky obrozeneckého dějepisectví v kontextu evropského osvícenství
11. Význam Františka Palackého a české dějepisectví 1. poloviny 19. století
12. Pokračovatelé Palackého české liberální a konzervativní dějepisectví 2. poloviny 19. století, (zejména Josef Kalousek, Antonín Gindely, Václav Vladivoj Tomek, Josef Emler, Antonín Rezek, Jaroslav Goll), německá historiografie na našem území
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Foucault Michel. Archeologie vědění. Praha 2002.
-
Základní:
Popper. Bída historicismu. Praha, 1994.
-
Základní:
Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
-
Základní:
Kalista Zdeněk. Cesty historikova myšlení ? prameny k moderní české historiografii. Praha, Garamond, 2002.
-
Základní:
Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983.
-
Základní:
Dokoupil, L. Česká a slovenská historiografie I - II.
-
Základní:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 2.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
-
Základní:
Dobiáš, J. Dějepisectví starověké. Praha, 1948.
-
Základní:
Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
-
Základní:
Beneš Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum, 1995.
-
Základní:
Ankersmit Frnaklin Rudolf. Historiography and Postmodernism. History and Theory, 1989, roč. 28, s. 140 ? 151..
-
Základní:
Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
-
Základní:
Kudrna, J. Kapitoly z dějin historiografie a filosofie dějin. Brno, 1985.
-
Základní:
Marek jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha 1992.
-
Základní:
Bloch Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha 1967.
-
Základní:
Gadamer Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha: Filosofia, 1994.
-
Základní:
Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
-
Základní:
Janovský, Julius. Stručný nástin hlavních směrů vývoje starověkého dějepisectví : Určeno pro posl. fak. filozof.. Praha : SPN, 1984.
-
Základní:
Huntington Sammuel. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers, 2001.
-
Základní:
Carr Eduard Hallett. What is History? New York 1961.
-
Rozšiřující:
Heidegger. Bytí a čas. Praha, 1996.
-
Rozšiřující:
Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
-
Rozšiřující:
Šusta, Antonín. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. V Praze : Nákladem historického klubu, 1946.
-
Rozšiřující:
Havelka Miloš. Dějiny a smysl. Praha: Lidové noviny, 2001.
-
Rozšiřující:
Sim Stuart. Derrida a konec historie. Praha: Triton, 2001.
-
Rozšiřující:
Rakitov Anatolij Iljič. Historické poznání. Praha 1985.
-
Rozšiřující:
Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
-
Rozšiřující:
Evans Richard J. In Defence of History. London 1998.
-
Rozšiřující:
Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.
-
Rozšiřující:
Graus František ed. Naše živá i mrtvá minulost, Praha 1967.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Plzeňan Kamil Krofta. Plzeň: Koniáš, 2016. 396 s. ISBN 978-80-86948-25-6..
-
Rozšiřující:
Dorazil, O. Poklady starověkého písemnictví. Praha, 1947.
-
Rozšiřující:
Šusta, J. Posledních 10 let československé práce dějepisné. Praha, 1937.
-
Rozšiřující:
Šusta, J. Posledních 50 let české práce dějepisné. Praha, 1926.
-
Rozšiřující:
Pešková Jaroslava. Role vědomí v dějinách. Praha: Lidové noviny, 1998.
-
Rozšiřující:
Holzbachová Ivana. Společnost ? dějiny ? struktura. Historický materialismus a škola Annales. Brno 1988.
-
Rozšiřující:
Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1991.
-
Rozšiřující:
Brzezinski Zbigniew. The Grand Cheesboard. New York 1997.
-
Rozšiřující:
Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Václav Čepelák a katedra historie plzeňské pedagogické fakulty. Praha-Plzeň: viaCentrum pro Západočeskou univerzitu v Plzni, 2016. 315 s. ISBN 978-80-87646-13-7..
-
Rozšiřující:
Dilthey Wilhelm. Život a dejinné vedomie. Bratislava 1980.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Adolf Zeman (1902 - 1979) - politicky zmařená kariéra vědce a vysokoškolského pedagoga. In: SKLENÁŘOVÁ, Sylva (ed.) Možnosti a meze výzkumu dějin vysokého školství po roce 1945. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-085-6. S. 43 - 49..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Čítanka z dějin dějepisectví II. Plzeň: viaCentrum, 2015. ISBN 978-80-87646-16-8..
-
Doporučená:
Weizsacker von, Karl Friedrich. Člověk ve svých dějinách. Praha 1993..
-
Doporučená:
Kostlán Antonín ed. Druhý sjezd československých historiků (Praha, 5. ? 11. října 1947) a jeho místo ve vývoji českého dějepisectví v letech 1935 ? 1948. Praha 1993.
-
Doporučená:
Dawson Christopher. Dynamics of the World History. La Salle: Sherwood Sugden Co, 1978.
-
Doporučená:
Wittgenstein. Filosofická zkoumáníí. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Hegel. Filosofie dějin. Pelhřimov, 2004.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda - Ledvinová Jarmila. Jindřich Vacek, pedagog a historik. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-87646-00-7..
-
Doporučená:
Patočka. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Král Miloslav. Kam směřuje civilizace? Praha 1998.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-März Jan. Karel Pichlík a jeho místo v poválečné historiografii Plzně. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XI. Praha: viaCentrum, 2016. 111 s. ISBN 978-80-87646-15-1..
-
Doporučená:
Fukuyama Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2002.
-
Doporučená:
Löwith Karl. Meaning in History. Chicago 1949.
-
Doporučená:
Rorty. Nature and the Mirror of Mind. Cambridge, 1984.
-
Doporučená:
Johnson Paul. Nepřátelé splečnosti. Praha: Rozmluvy, 1999.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Řehoř Vít. Odbojová činnost plzeňského historika Jindřicha Čadíka za války a po únoru 1948, Východočeské listy historické, sv. 30. Hradec Králové : Historický ústav filosofické fakulty, 2013. ISSN 1211-8184. Ss. 117-132..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Řeháček Karel. Osobnosti plzeňského vysokého školství, díl 2. Praha: viaCentrum, 2014..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Periodikum Život Plzeňska: Možnosti odborné publikace regionální historie v padesátých letech. In: JANOVSKÝ, Igor - KLEINOVÁ, Jana - STŘÍTESKÝ, Hynek (eds.). Věda a technika v Československu v letech 1945 - 1960. Praha : Národní technické muzeum, 2010. ISBN 978-80-7037-197-8. S. 443 - 451..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Pochybová Michaela. Růžena Vacková, historička statečného srdce. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. IX. Praha: via Centrum, 2015. 100 s. ISBN 978-80-87646-12-0..
-
Doporučená:
Himmelfarb Gertrude. The New History and the Old. Cambridge 1987.
-
Doporučená:
V seminářích práce se současnými českými a zahraničními historickými časopisy (ČČH, ,.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Jesínek Lukáš. Václav Spěváček, život a dílo. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XIV. Praha: viaCentrum, 2017. 134 s. ISBN 978-8087646-19-9..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Hoffmannová Veronika. Vojtěch Laštovka a Adolf Zeman. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-904384-7-7..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Haken Petr. Zdeněk Macek: pedagog a historik. Praha: viaCentrum, 2015. 84 s. ISBN 978-80-87646-11-3..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní znalost dějepisného učiva a učiva základů společenských věd v rozsahu požadavků maturity na střední škole |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
myslet v historických souvislostech, využívat svých svých historických vědomostí k argumentaci v odborné historiografické diskusi, uvědoměle a kriticky číst historický text |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student vymezí základní etapy a proudy v dějinách starší světové historiografie, posoudí a doloží význam stěžejních osobností a vysvětlí jejich přínos, svá tvrzení umí obhájit argumentací z vlastní i zprostředkované četby, orientuje v předních dílech světového i českého dějepisectví |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využít získané odborné vědomosti k historickému myšlení, argumentaci a odborné diskusi v historických souvislostech, základní didaktické aplikaci vědomostí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|