|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / HU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
HU
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie umění
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / 150
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Rozlišit a charakterizovat hlavní kulturně umělecké styly v evropském vývoji na pozadí vývoje lidské společnosti, tj. od pravěku do 20. století. Analyzovat umělecké styly z hlediska historické epochy či vybraného regionu dle zájmu studentů. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Příprava zadaného tématu a jeho přesvědčivá prezentace v programu PowerPoint. Splnění podmínek písemného testu na konci výukového bloku v přijatelné míře 80% z celkového zadání.
|
Obsah
|
1. Pravěké umění
2. Umění starověkých říčních civilizací
3. Umění antiky
4. Románské umění
5. Gotika
6. Renesance
7. Baroko
8. Klasicismus
9. Umělecké styly 19. století
10. Umění 19. století
11. Umění 20. století
12.-13. Umění evropského regionu dle výběru studentů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hopkins David. After modern Art 1945 - 2000.. Oxford, 2000. ISBN 0-19-284234-X.
-
Doporučená:
Cornell Sara. Art: A history of changing style. Oxford, 1983. ISBN 0-7148-2190.
-
Doporučená:
Východská Helena. Dějepis hrou. Metodické inspirace a didaktické hry.. Plzeň, 2008. ISBN 978-80-7020-171-8.
-
Doporučená:
Pijoan, J. Dějiny umění 1-10. Praha, 1977.
-
Doporučená:
Little, S. Ismy, Jak chápat umění. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Král, A. B. Kapitoly nejen o umění. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Hall, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Mikš, F. Tajemství obrazu a jazyk umění. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Larousse. Umění a lidstvo 1-4. Praha, 1974.
-
Doporučená:
Odehnalová, A. Vybrané kapitoly z dějin kultury / Od pravěku do počátku 19. století. Praha, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vybrat a interpretovat základní faktografii související s kurzovním předmětem, a to v intencích středoškolského gymnaziálního učiva |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- orientovat se v odborných institucích typu knihoven a archivů, a to s ohledem na studium literatury a písemných pramenů k předmětu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlení hlavních konceptů vnímání výtvarného umění
- zpřehlednění historického vývoje uměleckých stylů od pravěku lidstva po moderní dobu
- rozlišení hlavních uměleckých směrů v evropském vývoji |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- rozpoznat v historicko- antropologickém kontextu různá pojetí pojmu kultura
- analyzovat vybrané téma (odborné, monografické...) z dějin umění - didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně jej prezentovat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|