|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / IE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
IE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Islám a Evropa
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
5 / 5
|
11 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou náboženství a víry (oblast obecně religionistická) a vybavit jej vědomostmi z historie stýkání a potýkání se křesťanů, židů a muslimů (oblast kulturně historická).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách i seminářích. Kvalitní příprava referátu a prezentace referátu. Seminární práce. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Počátky křesťanství, počátky islámu, Bible a Korán
2. První kontakty a první problémy ve vztahu křesťanství a islámu
3. Tzv. křížové výpravy I.
4. Tzv. křížové výpravy II.
5. Islám na evropské půdě
6. Turecká expanze
7. 19. století a kolonialismus
8. Obrodné snahy v muslimských zemích - vývoj v 19. století
9. Islám a Evropa ve 20. století
10. Otázka multikulturalismu a demokracie ve vztahu k islámu
11. Vznik muslimských minorit v současné Evropě
12. Svatá země vztah křesťanství, židovství a islámu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je poskytnut kurz v Google Classroom se všemi instrukcemi k vypracování referátu/semestrální práce, zadání další seminárních úkolů, všemi potřebnými texty a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Müller, Z. Islám. Historie a současnost. Praha, 1997.
-
Základní:
Tauer, Felix. Svět islámu : dějiny a kultura : nástin politického, sociálního, hospodářského a kulturního vývoje zemí, do nichž proniklo učení arabského proroka, od jeho vystoupení do konce první světové války. Praha : Vyšehrad, 2006. ISBN 80-7021-828-2.
-
Doporučená:
Hillenbrand, Carole. Islám: historie, současnost a perspektivy. Praha, 2017. ISBN 9788074326851.
-
Doporučená:
Mendel,Miloš ; Ostřanský, Bronislav ; Rataj, Tomáš. Islám v srdci Evropy: Vlivy islámské civilizace na dějiny a současnost českých zemí. Praha, 2007. ISBN 9788020015549.
-
Doporučená:
Pavlincová, Helena; Mutínský, Miloslav. Judaismus, křesťanství, islám : slovník. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0440-6.
-
Doporučená:
Fleissig, Jiří; Bahbouh, Charif. Malá encyklopedie islámu. s. d. Praha : Dar Ibn Rushd, 1993. ISBN 80-900767-3-4.
-
Doporučená:
Weatcroft, Andrew. Nevěřící: Střety křesťanstva s islámem v letech 638?2002.. 2006.
-
Doporučená:
Fritzová Marie. Palestinští křesťané. In: AnropoWebzin, 2/2012, s. 67-77. Plzeň, 2012.
-
Doporučená:
Fritzová Marie. Sňatková tabu v naraci a náboženském právu, In: MEMO, 2017/7, č. 1, s. 107-138. Plzeň, 2017.
-
Doporučená:
Robinson, Francis. The Cambridge illustrated history of the Islamic world. Cambridge : Cambridge University Press, 1996. ISBN 0-521-66993-6.
-
Doporučená:
Fritzová Marie. Život za zdí. Sociální identita komunity v Bajt Sahúr. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0704-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat obecnými znalostmi z oblasti náboženství a historie a měli by mít alespoň základní povědomí o svatých písmech tří největších monoteistických náboženstvích (Bible, Korán) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
schopnost obecné diskuse a argumentace na základě svých odborných vědomostí, je schopen historického nyšlení a myšlení v souvislostech, analýzy, syntézy, komparace, práce s odborným a publicicstickým textem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
v problematice hlavních monoteistických náboženství, znají dějiny abrahámovských náboženství, jejich styčné body i odlišnosti a v principiální teze veroučných textyů křesťanství, islámu a judaismu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat získané vědomosti k odborné diskusi, argumentaci vlastního názoru, didaktické aplikaci |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|