|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / NAPMN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
NAPMN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Náslechová praxe - navazující
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Náslechová praxe
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
1
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s průběhem výuky dějepisu na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Náslechová praxe je orientována především na analytické pozorování. Ze široké problematiky, kterou představuje didaktika dějepisu, jde především o sledování a hodnocení vyučovacích a učebních metod, a to s ohledem na aktivizační a moderní přístup, dále o sledování výběru dějepisného učiva, uplatnění zásad kurikulární reformy a v neposlední řadě sledování atmosféry a potřeb současného školství. Ve strukturovaném formuláři k náslechové praxi studenti analyzují tematické a edukační cíle vyučovací hodiny, obsahová a tematická specifika, hodnotí efektivitu jednotlivých aktivit, vyučovacích metod a forem práce, pozorují využití učebních pomůcek a didaktických prostředků a reflektují osobnost učitele i žáka a charakterizují atmosféru ve třídě. Reflexe a hodnocení kvality výuky proběhne v předmětech pedagogicko-psychologického bloku Reflexe a hodnocení kvality výuky a v předmětech oborových didaktik.
|
Požadavky na studenta
|
- Didaktická analýza náslechových hodin v požadované písemné formě
- Ústní prezentace vlastního rozboru z hodin náslechové praxe - skupinová forma na semináři, individuální či kolokviální forma s oborovým didaktikem a studenty příslušné skupiny praxe
|
Obsah
|
Student(ka)
- hospituje v 5 vyučovacích hodinách svého aprobačního předmětu na 2. stupni základní školy
- při analytickém pozorování činnosti učitele a žáků aplikuje poznatky získané v předmětech didaktika dějepisu, pedagogika a psychologie
- absolvuje skupinový rozbor hospitovaných hodin s učitelem ZŠ (SŠ)
- sestaví písemný systematický rozbor hospitovaných hodin
- komentuje své závěry a navrhne možnosti alterace určité edukační situace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
Základní:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Doporučená:
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
Doporučená:
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Doporučená:
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Doporučená:
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
50
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- prokázat znalost základního pojmosloví didaktiky dějepisu, struktury tvorby metod dějepisného vyučování, základních didaktických forem vyučování dějepisu,
- prokázat povědomí o základní aktuální literatuře oborové didaktiky dějepisu a současného dějepisného kurikula příslušného typu školy (ZŠ, SŠ) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- sledovat edukační proces a smysluplně hodnotit různé výukové situace z hlediska obsahového i formálního,
- aplikovat teoreticky své dosavadní didaktické poznatky a provést základní didaktickou analýzu vybrané výukové situace ve vztahu k příslušnému typu školy (ZŠ, SŠ) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- transdidaktického i oborového pojetí platného kurikula pro příslušný stupeň školy (ZŠ, SŠ), zásad a postupů naplňování didaktických cílů v oblasti obsahu předmětu, klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- sestavit didaktickou analýzu náslechové hodiny
- uplatnit vlastní didakticky přesvědčivou argumentaci v hodnocení náslechové hodiny
- diskutovat o uplatnění zásad tvorby cílů a obsahu, naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů v náslechové hodině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|