|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ODS2H
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ODS2H
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Obecné dějiny středověku a raného nov. 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Obecné dějiny středověku a raného novověku 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
48 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se seznámí se základními rysy vývoje pozdně středověké a raně novověké Evropy s přihlédnutím k mimoevropským a zámořským kulturám a civilizacím, včetně předkolumbijské Ameriky. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce ve formě ústního referátu předneseného na přiděleném semináři. Ústní zkouška z celých dějin evropského středověku probíhá jako diskuze nad konkrétně určeným tématem, student se samostatně vyjadřuje, odpovídá na doplňující dotazy.
|
Obsah
|
1. Požadavky, prameny a literatura, periodizace a charakteristika evropského pozdního středověku a raného novověku.
2. Evropské předrománské a románské umění, typy a znaky staveb, románská architektura ve Francii, Itálii a Německu. Benediktinský řád a jeho přínos pro středověkou kulturu, sv. Benedikt z Nursie, Clunyjská (Hirsauská) a Gorzská reforma. Cestování a poutě ve středověku, kult svatých a jejich relikvie, židé.
3. Reformní cisterciácký řád a jeho přínos pro středověkou kulturu, cisterciácko-burgundská architektura, osobnosti řádu. Vznik a rozmach gotického umění a kultury, Saint-Denis, francouzské katedrály, Sainte-Chapelle. Premonstráti, dominikáni, minorité (františkáni), hereze, univerzity a vzdělanost.
4. Dějiny Francie v pozdním středověku a raném novověku. Vymření Kapetovců a vláda rodu Valois ve 14. století. Avignonské papežství. Stoletá válka mezi Anglií a Francií, Jana z Arku, Karel VII. Francouzský. Francouzští králové 15. a 16. století, František I. a francouzská renesanční kultura, hugenoti, Bartolomějská noc, Ludvík XIII.
5. Dějiny Anglie v pozdním středověku a raném novověku. Anglie ve 14. století a stoletá válka. Situace po stoleté válce, válka růží. Nástup Tudorovců a tudorovská gotika, Jindřich VII., renesanční král Jindřich VIII. a vznik anglikánské církve, Marie I. Tudorovna a Filip II. Španělský, Alžběta I. a alžbětinská kultura, Jakub Stuart.
6. Svatá říše římská (národa německého) v pozdním středověku a raném novověku. Ludvík IV. Bavor, Wittelsbachové a Lucemburkové, Zlatá bula Karla IV., Zikmund Lucemburský a řešení trojpapežství, Fridrich III., Maxmilián I. a Burgundsko, německá renesance, německé náboženské války 16. století, Karel V., Augsburský náboženský smír.
7. Renesance. Renesanční Itálie, předpoklady, vznik, znaky a periodizace italské renesance. Italská renesanční architektura, sochařství, malířství. Renesanční papežové. Záalpská renesance v Nizozemí, Nizozemská revoluce a vznik Republiky spojených nizozemských provincií. Vědecká revoluce, objevy, vynálezy, knihtisk.
8. Zámořské objevy. Příčiny objevných plaveb v 15. a 16. století. Portugalské výpravy, Jindřich Mořeplavec, Bartolomeu Dias, Vasco da Gama. Španělské výpravy, Kryštof Kolumbus, Amerigo Vespucci, Fernao de Magalhaes. Americké indiánské říše, conquistadoři, Aztékové, Inkové, Olmékové, Toltékové, Mayové.
9. Reformace a protireformace. Příčiny, průběh a důsledky evropské reformace 16. století. Martin Luther a jeho 95 tezí, radikální reformace v Německu. Švýcarská reformace, Curych a Ulrich Zwingli, Ženeva a Jan Kalvín. Katolická protireformace, Ignác z Loyoly a jezuitský řád, tridentský koncil a jeho závěry, zrod baroka.
10. Třicetiletá válka. Příčiny, průběh a důsledky třicetileté války. Stavovské povstání v Čechách a Česko-falcká válka, Fridrich Falcký, Ferdinand II. Dánská válka, Kristián IV., Albrecht z Valdštejna, Gábor Bethlen, Jan Tserclaes Tilly. Švédská válka, Gustav II. Adolf. Švédsko-francouzská válka, Lennart Torstenson.
11. Čína, Mongolská říše a Indie ve středověku a raném novověku.
12. Historiografie, hostující přednáška.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Jan Kumpera, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Jan Kumpera, CSc. (100%),
PhDr. Martin Slepička, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Jan Kumpera, CSc. (100%),
PhDr. Martin Slepička, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
-
Základní:
Hroch, Miroslav. Evropa v období pozdního středověku : Určeno pro posl. fakulty filozof. a pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Kumpera, J. skripta Historia Mundi III. Vybrané kapitoly z dějin středověku, (zde podrobná bibliografie k jednotlivým tématům a oblastem);. Plzeň, 2001.
-
Doporučená:
Kelly Rosemary. A world of Change: Britaim in the early modern age 1450 - 1700. Cheltenham, 1987. ISBN 0-85950-249-X.
-
Doporučená:
Elton, G. R. Angličané. Praha, 2000.
-
Doporučená:
Hrochová, Věra. Byzantská společnost. Praha, 1991.
-
Doporučená:
Morgan, Kenneth. Dějiny Británie. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Zástěrová, Bohumila. Dějiny Byzance. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
-
Doporučená:
Maurois, André. Dějiny Francie. Praha¨, 1994.
-
Doporučená:
Procacci, Giuliano. Dějiny Itálie. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
-
Doporučená:
Müller, Helmuth. Dějiny Německa. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Klíma, Jan. Dějiny Portugalska. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Hradečný, Pavel. Dějiny Řecka. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Beneš, Zdeněk; Lexová, Naděžda. Dějiny středověku a prvního století raného novověku. 1. vyd. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0316-5.
-
Doporučená:
Teichová, Alice. Dějiny středověku. II. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968.
-
Doporučená:
Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Dějiny Španělska. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Jordan William C. Europe in the High Middle Ages. London, 2002. ISBN 978-0-14-016664-4.
-
Doporučená:
Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
-
Doporučená:
Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
-
Doporučená:
James, Edward. Frankové. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Grant Edward. God and Reason in the Middle Ages.. Cambridge, 2001. ISBN 978-0-521-802.
-
Doporučená:
Peschke, Hans-Peter von. Hrady. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2008. ISBN 978-80-7238-732-8.
-
Doporučená:
Le Goff, Jacques. Intelektuálové ve středověku. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Le Goff, Jacques. Kultura středověké Evropy. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0206-7.
-
Doporučená:
Seibt, Ferdinand. Lesk a bída středověku. Praha, 2000. ISBN 80-204-0783-9.
-
Doporučená:
Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
-
Doporučená:
Hamilton Bernard. Religion in the Medieval West. London, 2003. ISBN 0-340-80839-X.
-
Doporučená:
Peschke, H. P. - Kumpera, Jan. Středověk. Plzeň, 2008. ISBN 978-80-7238-706-9.
-
Doporučená:
Tauer, Felix. Svět islámu. Praha, 1984.
-
Doporučená:
Matthew, D. Svět středověké Evropy. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Batey, Colen. Svět Vikingů. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Cameron Euan. The European Reformation. Oxford, 2012. ISBN 978-0-19-954785-2.
-
Doporučená:
Wickham Chris. The inheritance of Rome: a history of Europe from 400 to 1000.. London, 2009. ISBN 978-0-7139-9429-2.
-
Doporučená:
Backman Clifford. The Worlds of Medieval Europe. Oxford, 2003. ISBN 978-0-19-512169-.
-
Doporučená:
Bílý, Jiří. Trojí lid : panovníci a jejich lid v evropském středověku. 1.vyd. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-7277-014-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat faktografické znalosti dějin starověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
schopnost pracovat s odborným textem, orientovat se na časové přímce, interpretovat historický pramen |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podstaty velkých fenoménů a hnutí z přelomu středověku a raného novověku: renesance, reformace a zámořské objevy. Analyzuje základní problémy, konflikty a antagonismy mezi evropskými státy i mezi křesťanskou Evropou a islámskou civilizací, zejména s osmanskou říší. Posoudí dopady zámořských objevů na ekonomickou i kulturní proměnu evropské společnosti. Zhodnotí dopady rozvoje vědy a techniky na modernizaci světa. Prokáže znalost dějin raného novověku a jeho kulturního odkazu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
práce se středověkým hmotným i písemným pramenem, jeho kritické interpretace, aplikace teoretických znalostí do oblasti praxe, argumentace v odborné diskusi a elementární didaktické aplikace získaných znalostí. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|