|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / POHP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
POHP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Orální historie v praxi
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/POHP1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přestavit, emancipovat v kontextu historických věd, charakterizovat, nacvičit a naučit používat metodu orální historie, která v moderní světové historiografii patří dnes k základním a progresivním metodám výzkumu i didaktické aplikace, zatímco v českém dějepisectví teprve pomalu po roce 1989 začíná prorážet poněkud konzervativní diskurzní ovzduší. Předmět si klade za cíl nejen orálně historickou teorii a dějiny metody, ale zejména vybudování komplexu dovedností metodu správně a efektivně používat, jak v oblasti výzkumu dějin, tak v oblasti aplikované, tedy výuka dějin, popularizace dějin. Metoda bude probírána jako prostředek interdisciplinárnosti moderních společenských věd, obzvláště budou zdůrazněny přesahy do didaktiky, antropologie, politologie, etnografie a folkloristiky, gerontologie a geriatrie, sociální psychologie. Závěrečný certifikát bude osvědčovat dovednost odborné aplikace metody orální historie ve výzkumu a ve vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní přístup k problematice.
Orientace v základní literatuře.
Projekt - realizovaný výzkum formou rozhovoru s pamětníkem či pamětníky na zadané téma a na závěrečném studentském kolokviu prezentovaná a obhájená interpretace získaných informací.
|
Obsah
|
1. Úvodní do kurzu. Co je orální historie? Nejstarší a nejmladší výzkumná metoda. Dějiny orální historie. Orální historie ve světě. Hlavní proudy, aplikovaná oral history, přední světoví odborníci oral history , literatura. IOHA. Zadání literatury ke studiu. Zadání projektového úkolu.
2. Místo orální historie v českém dějepisectví. Centrum orální historie ÚSD AV ČR, výzkumné záměry Centra, spolupráce se zahraničními partnery,. Středisko orální historie SOHI při KHI FPE ZČU v Plzni, možnosti spolupráce studentů na výzkumných projektech.
3. Metoda kvalitativního výzkumu. Teoretická příprava vedení rozhovoru: problematika výběru respondenta, legislativní, technické a psychologické aspekty. Subjektivita vs. objektivita v historickém poznání, možnosti a meze.
4. Biografická metoda a její využití v historiografii, mikrohistorie a makrohistorie, aplikace metody orální historie.
5. Odborná rozprava nad zadanými články.
6. Interview - praktická příprava: ukázky a analýza rozhovorů, ukázky transkribce, ukázky interpretace, nejčastější chyby při přípravě a vedení rozhovoru a jak jim předejít.
7. Praktické cvičení - příprava a vedení rozhovoru.
8. Praktické cvičení - analýza a interpretace rozhovoru. Archivace a ošetření dat.
9. Využití poznatků získaných metodou orální historie ve výzkumu moderních dějin, kombinace s klasickými a jinými historickými prameny, korekce získané faktografie.
10. Etika orálně historického výzkumu, úskalí a meze orálně historického výzkumu. Možnosti praktického využití výsledků výzkumu.
11. Studentské kolokvium s prezentací projektového úkolu, část 1.
12. Studentské kolokvium s prezentací projektového úkolu, část 2
13. Závěrečná individuální rozprava s lektorkou a udělení zápočtu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je poskytnut kurz v Google Classroom se všemi instrukcemi k vypracování referátu/semestrální práce, zadání další seminárních úkolů, všemi potřebnými texty a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
Základní:
VANĚK, Miroslav - MÜCKE, Pavel - PELIKÁNOVÁ, Hana. Naslouchat hlasům paměti. Praha, 2007.
-
Základní:
DUNAWAY David King. Oral History. An Interdisciplinary Anthology. Nashville 1984..
-
Základní:
VANSINA, Jan. Oral Tradition: A Study in Historical Metodology. Middlesex, 1965.
-
Základní:
Morávková Naděžda. Orální historie a biografie v dějinách dějepisectví dvacátého století / Oral history and the Biographies of the History of Historiography in the Twentieth Century, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 1/2011, č. 1. ISSN 1804-753X (Print); 1804-7548(Online), s. 34 - 47..
-
Základní:
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
-
Základní:
THOMPSON, Paul. The Voice of the Past: Oral History. New York, 1978.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Biografie - nedoceněný historický pramen, přínos a úskalí, Jihočeský sborník historický. Supplementum 3: PETRÁŠ, J. a kol. Příběh je základ a lidé příběhy potřebují aneb Teoretické a praktické aspekty orální historie. České Budějovice : Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích, 2009. ISSN 6323-004X, ISBN 978-80-87311-14-1, s. 45-51..
-
Rozšiřující:
Fritzová Marie. Konstruování životního příběhu jako adekvátní nástroj vědeckého nahlížení. AntropoWebzin.. Západočeská univerzita v Plzni, 2011.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Memoáry a biografická interview jako historický pramen/Memoirs and Biographical Interview as a Historical Source. In MORÁVKOVÁ, Naděžda a kol. Říká se? Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-904384-9-1, s. 109-115..
-
Rozšiřující:
SHUMWAY, Gary L. (ed.). Oral History in the United States: A Directory. New York, 1971.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Biografická metoda formou biografu, Acta universitatis Purkynianae, Facultatis Philosophicae. Studia Historica Didactica, Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům, č. 1, 2010, Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-257-4, s. 96-99..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. K některým problémům využití orální historie ve výuce dějepisu/Some problems with using oral histry methods in teaching history, MEMO. Časopis pro orální historii/Oral History Journal, roč. 2/2012, č. 2. ISSN 1804-753X (Print); 1804-7548(Online), s. 45-55..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Orální historie ve výuce společenských věd na školách, možnosti a metody, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 4/2013, č. 1. Olomouc: Katedra společenských věd PF Univerzity Palackého v Olomouci, ISSN 1805-3963, s. 31-36..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Zalidněme školní dějepis. Několik důvodů pro systematické zařazení metod orální historie a ego-historie do didaktiky dějepisu, Civilia: Odborná revue pro didaktiku společenských věd, roč. 8/2018, č. 1. Olomouc: Katedra společenských věd PF Univerzity Palackého v Olomouci, ISSN 1805-3963, s. 4-14..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientace v historii v rozsahu standardů středoškolského dějepisu, zejména v moderních dějinách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s audiovizuální technikou a základních uživatelských dovedností v oblasti IT, stejně jako bazální znalosti středoškolské psychologie a sociologie, jež je výhodou, nikoli podmínkou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá širší orientaci v současných nejmodernějších metodách historické vědy, znalosti z dějin každodennosti, mikrohistorie a gender historie nad rámec běžných standardů vysokoškolské historie, znalosti metod biografie a narativní historie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
připravit a odborně vést interview s pamětníkem, ošetřit vytěžení pamětníka z hlediska právního, získá technické i režijní dovednosti související s procesem vytěžení pamětníka, správně transkribovat, interpretovat a archivovat získaná data a dle vlastního výběru se zaměřit na jeden z nabízených aplikačních směrů orální historie: didaktika a popularizace historie, terapie a geriatrie, etnografie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Projektová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Projektová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|