|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / POHP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
POHP1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Orální historie v praxi 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přestavit, emancipovat v kontextu historických věd, charakterizovat, nacvičit a naučit používat metodu orální historie, která v moderní světové historiografii patří dnes k základním a progresivním metodám výzkumu i didaktické aplikace, zatímco v českém dějepisectví teprve pomalu po roce 1989 začíná prorážet poněkud konzervativní diskurzní ovzduší. Předmět si klade za cíl nejen orálně historickou teorii a dějiny metody, ale zejména vybudování komplexu dovedností metodu správně a efektivně používat, jak v oblasti výzkumu dějin, tak v oblasti aplikované, tedy výuka dějin, popularizace dějin. Metoda bude probírána jako prostředek interdisciplinárnosti moderních společenských věd, obzvláště budou zdůrazněny přesahy do didaktiky, antropologie, politologie, etnografie a folkloristiky, gerontologie a geriatrie, sociální psychologie. Závěrečný certifikát bude osvědčovat dovednost odborné aplikace metody orální historie ve výzkumu a ve vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní přístup k problematice.
Orientace v základní literatuře.
Projekt - realizovaný výzkum formou rozhovoru s pamětníkem či pamětníky na zadané téma a na závěrečném studentském kolokviu prezentovaná a obhájená interpretace získaných informací.
|
Obsah
|
1. Úvodní do kurzu. Co je orální historie? Nejstarší a nejmladší výzkumná metoda. Dějiny orální historie. Orální historie ve světě. Hlavní proudy, aplikovaná oral history, přední světoví odborníci oral history , literatura. IOHA. Zadání literatury ke studiu. Zadání projektového úkolu.
2. Místo orální historie v českém dějepisectví. Centrum orální historie ÚSD AV ČR, výzkumné záměry Centra, spolupráce se zahraničními partnery,. Středisko orální historie SOHI při KHI FPE ZČU v Plzni, možnosti spolupráce studentů na výzkumných projektech.
3. Metoda kvalitativního výzkumu. Teoretická příprava vedení rozhovoru: problematika výběru respondenta, legislativní, technické a psychologické aspekty. Subjektivita vs. objektivita v historickém poznání, možnosti a meze.
4. Biografická metoda a její využití v historiografii, mikrohistorie a makrohistorie, aplikace metody orální historie.
5. Odborná rozprava nad zadanou literaturou.
6. Interview - praktická příprava: ukázky a analýza rozhovorů, ukázky transkribce, ukázky interpretace, nejčastější chyby při přípravě a vedení rozhovoru a jak jim předejít.
7. Praktické cvičení - příprava a vedení rozhovoru.
8. Praktické cvičení - analýza a interpretace rozhovoru. Archivace a ošetření dat.
9. Využití poznatků získaných metodou orální historie ve výzkumu moderních dějin, kombinace s klasickými a jinými historickými prameny, korekce získané faktografie.
10. Etika orálně historického výzkumu, úskalí a meze orálně historického výzkumu. Možnosti praktického využití výsledků výzkumu.
11. Studentské kolokvium s prezentací projektového úkolu, část 1.
12. Studentské kolokvium s prezentací projektového úkolu, část 2
13. Závěrečná individuální rozprava s lektorkou a udělení zápočtu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. et Mgr. Marie Fritzová, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. et Mgr. Marie Fritzová, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
Doporučená:
VANĚK, Miroslav - MÜCKE, Pavel - PELIKÁNOVÁ, Hana. Naslouchat hlasům paměti. Praha, 2007.
-
Doporučená:
VANÉK, Miroslav. O orální historii s jejími zakladateli a protagonisty. Praha, 2008.
-
Doporučená:
HENIGE, David. Oral Historiography. New York, 1982.
-
Doporučená:
SHUMWAY, Gary L. (ed.). Oral History in the United States: A Directory. New York, 1971.
-
Doporučená:
VANSINA, Jan. Oral Tradition: A Study in Historical Metodology. Middlesex, 1965.
-
Doporučená:
VANSINA, Jan. Oral Tradition as History. London, 1965.
-
Doporučená:
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
-
Doporučená:
LE GOFF, Jacques. Paměť a dějiny. Praha, 2007.
-
Doporučená:
YOW, V. R. Recording Oral History: A Guide for the Humanities and Social Sciences. Walnut Creek, 2005.
-
Doporučená:
FOLEY, John Miles (ed.). Teaching Oral Traditions. New York, 1988.
-
Doporučená:
THOMPSON, Paul. The Voice of the Past: Oral History. New York, 1978.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět je určen jak studentům historie, tak studentům dalších humanitních oborů a předpokládá orientaci v historii v rozsahu maturitních požadavků z dějepisu. Práce s audiovizuální technikou a základní uživatelské dovednosti v oblasti IT, stejně jako bazální znalosti středoškolské psychologie a sociologie jsou výhodou, nikoli podmínkou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá orientaci v současných nejmodernějších metodách historické vědy, získá dovednost připravit a odborně vést interview s pamětníkem, dokáže ošetřit vytěžení pamětníka z hlediska právního, získá technické i režijní dovednosti související s procesem vytěžení pamětníka, správně transkribuje, interpretuje a archivuje získaná data a dle vlastního výběru se zaměří na jeden z nabízených aplikačních směrů orální historie: didaktika a popularizace historie, terapie a geriatrie, etnografie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|