|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / TFPD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
TFPD1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teor. a filoz. problémy dějepisectví 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Teoretické a filozofické problémy dějepisectví pro učitele SŠ 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl vybudovat orientaci z základní relevantní historiografii, světové i domácí, vybudovat schopnost historického myšlení a schopnost orientovat se v různých přístupech k filosofii dějin a myšlení o dějinách. Jeho cílem je také přiblížit studentovi jednotlivé osobnosti historiografie jako subjekty filosofie dějin, jejich dílo jako příklady různých přístupů k interpretaci minulosti, příklady motivů této různosti, jako cestu k pochopení odlišnosti dějinných reflexí.
|
Požadavky na studenta
|
Test. Seminární práce. Portfolio četby - podvojný čtenářský deník. Aktivní účast v semináři. Test.
|
Obsah
|
1. Historický text a historická věda; povaha a role dějepisectví ve vztahu ke společnosti
2. Filozofie dějin a její role v oblasti historiografie,
3. Historiografie věda či umění, spory o diskurz historické vědy, spory o postavení humanitních věd v 19. a 20. století
4. Osobnost historika a osobnost učitele dějepisu ve vztahu k historickému textu, možnosti a meze, subjektivní a objektivní v historii
5. Historiografické žánry a školní dějepis, možnosti a meze
6. Společenská a politická role dějepisectví, pragmatická historiografie, média ve vztahu k historii a školnímu dějepisu,
7. Z dějin starší historiografie: Reflexe minulosti ve starověku, nejstarší texty reflektující minulost ve starověkých orientálních despociích, možnosti didaktické aplikace; Antické dějepisectví a jeho význam; možnosti didaktické aplikace
8. Z dějin starší historiografie: Z dějin historiografie: Křesťanský středověk a historiografie, Augustinus Aurelius a středověké pojetí dějin, scholastika a dějepisectví, nejstarší žánry středověké historiografie, byzantská historiografie; Středověké hrdinské eposy a středověká hagiografie jako historický text; možnosti didaktické aplikace; Evropské středověké kroniky, středověká kronika v českém prostředí; možnosti didaktické aplikace
9. Z dějin starší historiografie: Proměny historiografie v době nástupu humanismu a reformace, možnosti didaktické aplikace; Hlavní myšlenkové směry 17. století a jejich odraz v historiografii; základy "učeného dějepisectví" (Jean Bodin, Jacques Bossuet, Johannes Bolland, Jean Mabillon, Bohuslav Balbín); Giambattista Vico a jeho koncepce dějin, možnosti didaktické aplikace
10. Nástup moderní vědecké historiografie: Dějepisectví v osvícenské době (John Mill, Dunbar, Robertson, Charles Louis Montesquieu, Voltaire, Jean Antoine Condorcet, Jean Jacques Rousseau, Edward Gibbon), možnosti didaktické aplikace; Preromantická a romantická filosofie dějin (Johann Gottfried Herder, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Wilhelm von Humboldt, Jules Michelet, Nikolaj Michailovič Karamzin, František Palacký), možnosti didaktické aplikace; Liberální dějepisectví (Augustin Thiery, Francois Auguste Mignet, Adolph Thiers, Francois Guizot, Thomas Carlyle, Georg Gottfried Gervinus, William Hickling Prescott), možnosti didaktické aplikace;
11. Nástup moderní vědecké historiografie: Leopold von Ranke klasická německá historická škola; Pronikání pozitivismu do historiografie (Hippolyte Taine, Alexis de Tocqueville, Fustelo de Coulanges, Henry Thomas Buckle, Theodor Mommsen, Sergej Michailovič Solovjev); Vznik marxistické historiografie, historický materialismus (Karel Marx, Bedřich Engels, Georgij Valentinovič Plechanov, E. P. Thompson, Nikolaj Alexandrovič Rožkov, Antonio Gramsci) možnosti didaktické aplikace
12. Z dějin moderní české historiografie: Historická škola Jaroslava Golla a jeho následovníků (České dějepisectví od dob J. Golla po rok 1945), možnosti didaktické aplikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
-
Základní:
Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
-
Základní:
Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
-
Základní:
Bloch Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha 1967.
-
Základní:
Kutnar, František; Marek, Jaroslav. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. Praha, 1997. ISBN 80-7106-252-9.
-
Rozšiřující:
Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
-
Rozšiřující:
Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
-
Rozšiřující:
Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
-
Rozšiřující:
Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.
-
Rozšiřující:
Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1991.
-
Rozšiřující:
Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Čítanka z dějin dějepisectví II. Plzeň: viaCentrum, 2015. ISBN 978-80-87646-16-8..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace ve filozofii i v dějinách v rozsahu standardů učiva dějepisu a společenských věd na střední škole. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky myslet, smysluplně argumentovat, uvědoměle číst, vést odbornou diskusi na základě svých vědomostí i aktuálně přečteného textu, poskytnou základní kritickou reflexi a základní oponenturu teze. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
v historiografii a filozofii starších dějin, biografiích významných historiků tohoto období, jejich stěžejních děl, relevance k dobovému historickému diskurzu, umí vysvětlit motivovanost a historickou ukotvenost těchto diskurzů a jejich návaznost na společensko-ekonomický vývoj, správně interpretuje hlavní díla historiografie starověku, středověku a raného novověku. Chápe a správně používá odbornou terminologii z oblasti teorie a filozofie historické vědy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Chápe a správně používá odbornou terminologii z oblasti teorie a filozofie historické vědy. Dokáže přemýšlet v historických souvislostech a nahlížet minulost optikou různosti přístupů k filozofii dějin. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|