|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / TFPD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
TFPD2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teor. a filoz. problémy dějepisectví 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Teoretické a filozofické problémy dějepisectví 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl vybudovat orientaci z základní relevantní historiografii, světové i domácí, vybudovat schopnost historického myšlení a schopnost orientovat se v různých přístupech k filosofii dějin a myšlení o dějinách. Jeho cílem je také přiblížit studentovi jednotlivé osobnosti historiografie jako subjekty filosofie dějin, jejich dílo jako příklady různých přístupů k interpretaci minulosti, příklady motivů této různosti, jako cestu k pochopení odlišnosti dějinných reflexí.
|
Požadavky na studenta
|
Test. Seminární práce. Portfolio četby - podvojný čtenářský deník. Aktivní účast v semináři.
|
Obsah
|
1. Filozofické proudy 20. století a historiografie
2. Institucionalizace historické vědy v moderní společnosti, vznik moderního historického establishmentu, role státu v systému vyučování dějepisu historické ohlédnutí
3. Hledání smyslu dějin ve 20. století: (Oswald Spengler, Ernst Troeltsch, Nikolaj Alexandrovič, Pitirin Alexandrovič Sorokin, Nikolaj Alexandrovič Berďajev, Arnold J. Toynbee) , možnosti didaktické aplikace
4. Hledání smyslu dějin ve 20. století: (Johan Huizinga; Francis Fukuyama, Samuel P. Huntington, Paul Johnson, Michel Foucault); Krize klasického historismu a nové trendy v dějepisectví na přelomu 19. a 20. stol; národohospodářské dějiny, kulturní dějiny, sociální dějiny (Gustav Schmoller, Karl Lamprecht, Friedrich Meinecke, Max Weber, Jacob Burckhardt, Benedetto Croce), možnosti didaktické aplikace;, možnosti didaktické aplikace
5. Rozumějící historie, "duchové dějiny" (Johann Gustav Droysen, Wilhelm Dilthey, Henri Bergson, Robin George Collingwood, Zdeněk Kalista), možnosti didaktické aplikace
6. Význam škola Annales, její představitelé, její stopy vsoučasné francouzské historiografii, možnosti didaktické aplikace
7. Strukturalismus a poststrukturalismus v historiografii (Ferdinand de Saussure, Claude Lévi-Strauss, George Dumézil, Giles Deleuze, Michel Foucault, Ronald Barthes, Jacques Derrida, Aron Jakovlevič Gurevič), možnosti didaktické aplikace
8. Americká historiografie, "New History" (Charles Augustin Beard, Frederick Jackson Turner, James Harvey Robinson); soudobá americká historická věda, možnosti didaktické aplikace
9. Specifika německé poválečné historiografie (Jürgen Kocka, Hans Ulrich Wehler, John Greville Agard Pocock, Otto Brunner, Reinhart Koselleck a další), možnosti didaktické aplikace
10. Postmoderní výzva v dějepisectví a návrat vyprávění, "lingvistický obrat" v historiografii, interdisciplinární charakter moderního dějepisného bádání ( Lawrence Stone, Jean - Francois Lyotard, Hyden White, Jacques Derrida, Dušan Třeštík), možnosti didaktické aplikace
11. Nové proudy a metody v současné historiografii. Mikrohistorie a dějiny každodennosti, gender historie, kulturní antropologie (Carlo Ginzburg, Carlo Poni, Giovanni Levi, Hans Medick, Michel Foucault, Jacques Le Goff, Georges Duby, Peter Burke, Joan Scottová, Lynn Huntová, Clifford Geertz), možnosti didaktické aplikace; Orální historie staronový nový přístup v rámci historiografie, možnosti její didaktické aplikace
12. České moderní dějepisectví (2. polovina 19. století současnost; osobnosti a jejich zaměření a dílo, instituce, časopisy, sjezdy historiků); české instituce zabývající se didaktikou dějepisu, osobnosti, periodika pro školní dějepis
13. Významné mezinárodní historické instituce a instituce pro didaktiku dějepisu, zahraniční a mezinárodní historická a didakticky dějepisná periodika, přední historická pracoviště ve světě, mezinárodní sjezdy historiků a jejich odkaz
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
-
Základní:
Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
-
Základní:
Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
-
Základní:
Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
-
Rozšiřující:
Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
-
Rozšiřující:
Ankersmit Frnaklin Rudolf. Historiography and Postmodernism. History and Theory, 1989, roč. 28, s. 140 ? 151..
-
Rozšiřující:
Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
-
Rozšiřující:
Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
-
Rozšiřující:
Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.
-
Rozšiřující:
Graus František ed. Naše živá i mrtvá minulost, Praha 1967.
-
Rozšiřující:
Gadamer Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha: Filosofia, 1994.
-
Rozšiřující:
Huntington Sammuel. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers, 2001.
-
Rozšiřující:
Brzezinski Zbigniew. The Grand Cheesboard. New York 1997.
-
Rozšiřující:
Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
-
Rozšiřující:
Carr Eduard Hallett. What is History? New York 1961.
-
Rozšiřující:
Dilthey Wilhelm. Život a dejinné vedomie. Bratislava 1980.
-
Doporučená:
Weizsacker von, Karl Friedrich. Člověk ve svých dějinách. Praha 1993..
-
Doporučená:
Fukuyama Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2002.
-
Doporučená:
Löwith Karl. Meaning in History. Chicago 1949.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v dějinách a filozofii historiografie starších dějinných období, do nástupu osvícenství, interpretovat biografie a dílo předních osobností historiografie tohoto období, charakterizovat hlavní směry a etapy historiografického diskurzu starověku, středověku a raného novověku. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
použít znalosti starší historiografie jako argumentaci pro diskusi a úvahy o dějinách novějších, je schopen historicky myslet, je schopen aplikovat znalosti z dějin filosofie pro pochopení hlavních vývojových proudů dějepisectví. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
dějin moderní historiografie, biografií a publikačního odkazu významných historiků novověku a moderní doby, hlavní diskurzů moderní historiografie a jejich interpretačních rámců |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využít získané vědomosti z dějin moderní historiografie a filozofie dějin k odborné diskusi, argumentaci, pochopení dobového historického diskurzu, interpretovat stěžejní problémy soudobé odborné diskuse, didakticky aplikovat uvedené dovednosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|