|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / VDAVC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
VDAVC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Výchovné a did. aspekty věd o člověku
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
20 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem vyučovaného předmětu je u studenta prohloubit základy antropologického a sociologického myšlení a naučit jej, jak tyto základy vhodně didakticky aplikovat.
U studenta jsou rozvíjeny základní klíčové kompetence - kompetence ke kritickému myšlení, vedení lidí, posuzování a rozhodování.
|
Požadavky na studenta
|
Referát - Individuální prezentace zadaného tématu s využitím moderní audiovizuální techniky během semináře.
Zápočtový test - Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 75% z celkového zadání.
|
Obsah
|
1. Základy sociální a kulturní antropologie - vybrané výchovné a didaktické aspekty I.
2. Základy sociální a kulturní antropologie - vybrané výchovné a didaktické aspekty II.
3. Základy sociální a kulturní antropologie - vybrané výchovné a didaktické aspekty III.
4. Základy sociologického myšlení - vybrané výchovné a didaktické aspekty I.
5. Základy sociologického myšlení - vybrané výchovné a didaktické aspekty II.
6. Základy sociologického myšlení - vybrané výchovné a didaktické aspekty III.
7. Využití základů sociální a kulturní antropologie a sociologie v chápání mezilidských vztahů I. - přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi; otázka rovnosti mužů a žen ve společnost.
8. Využití základů sociální a kulturní antropologie a sociologie v chápání mezilidských vztahů II. - význam a role rodiny.
9. Využití základů sociální a kulturní antropologie a sociologie v chápání mezilidských vztahů III. - příbuzenské vztahy; vztahy uvnitř skupin; my a oni - otázky lidské nesnášenlivosti; stereotypů; otázka fungování uvnitř a vně skupiny.
10. Otázka individuální identity.
11. Utváření sociální identity jedince I.
12. Utvážení sociální identity jedince II.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je poskytnut kurz v Google Classroom se všemi instrukcemi k vypracování referátu/semestrální práce, zadání další seminárních úkolů, všemi potřebnými texty a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JENKINS, Richard. Social Identity. London, New York, 1996. ISBN 0415120527.
-
Základní:
ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie. Praha, 2008. ISBN 9788073674656.
-
Rozšiřující:
ERIKSEN, Thomas Hylland. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě.. Praha, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.
-
Rozšiřující:
BAUMAN, Zygmunt. Myslet sociologicky. Praha, 1997. ISBN 8085850141.
-
Rozšiřující:
FRITZOVÁ, Marie. Význam rodových struktur a role rodiny v ustavování sociální identity členů řeckokatolické komunity ve městě Bajt Sáhúr (Palestinská autonomie). Praha, 2016.
-
Rozšiřující:
FRITZOVÁ, Marie. Život za zdí: sociální identita řeckokatolické komunity v Bajt Sáhúr (Beit Sahour). Plzeň, 2017. ISBN 9788026107040.
-
Doporučená:
TAJFEL, Henri. Human Groups and Social Categories. Cambridge, 1981. ISBN 978-0-521-22839-8.
-
Doporučená:
URBAN, Lukáš. Sociologie: Klíčová témata a pojmy. Praha, 2017. ISBN 9788024757742.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základním antropologickém, sociologickém i náboženském pojmosloví. Disponovat obecnými společensko-kulturní znalosti znalostmi, získanými během bakalářského studijního programu a řádně se zapojit do seminářů, být schopen diskutovat o jednotlivých tématech v semináři. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky přemýšlet a zapojit nové znalosti do celkového rámce znalostí, být schopen odborné diskuse, vhodně didakticky pracovat s nově získanými poznatky a zapojit je do vyučování na základní škole.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zná základy antropologického a sociologického myšlení. |
Student chápe širší souvislosti v antropologickém a sociologickém myšlení. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže vhodně didakticky využít získané znalosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|