|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / Č1S7
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
Č1S7
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 7
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 7 (společnost - dějepis)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
79 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/DVLAS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Formulovat základní problémy současného vyučování vlastivědy v intencích kurikulární reformy pro I. stupeň ZŠ.
Vytvořit přehled o hlavních problémech českých dějin (klíčové události, významné osobnosti, kulturně historické a technické památky) na pozadí evropského vývoje a jejich vhodném výběru a přesvědčivé prezentaci ve vyučování vlastivědy.
Vytvořit základ pro poznání a edukačním využití místních regionálních dějin.
Představit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i konkrétní aplikaci těchto zdrojů do vyučování vlastivědy.
Vytvořit dovednost pracovat s modernímu vyučovacími a multimediálními prostředky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Seminární práce na téma z místních regionálních dějin.
Individuální prezentace edukačního pojetí vybraného historického tématu s využitím moderní audiovizuální techniky s konkrétními návrhy pro naplnění klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů. Důraz je kladen na aktivizaci dětí v edukačním procesu.
Zápočtový test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání.
|
Obsah
|
Hlavní problémy českých dějin
Problematika místních regionálních dějin ve vyučování vlastivědy
Metodika:
- aktivizační metody ve vyučování vlastivědy
- projektové vyučování ve vlastivědě I. (aplikace na vyučování českých dějin)
- projektové vyučování ve vlastivědě II. (aplikace na vyučování regionálních dějin)
- moderní multimediální prostředky ve vlastivědě
Vhodné využití zásad naplňování klíčových kompetencí, průřezových témat a interdisciplinárních vztahů ve vyučování vlastivědy.
Samostatné projekty studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Průcha, J. Alternativní školy. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
Vavrdová, A. Didaktika vlastivědy. Olomouc, 2005.
-
Doporučená:
Machalová, M. Didaktika vlastivědy. brno, 1996.
-
Doporučená:
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Projekt mentoringu začínajících učitelů ? absolventů Pedagogické fakulty ZČU v Plzni (informace o připravovaném experimentálním projektu Katedry historie Pedagogické fakulty ZČU Plzeň. In: BENEŠ, Z. (ed.). Historie a škola VI: Klíčové kompetence a současný stav ve vzdělávání v dějepisu. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009.. ISBN 978-80-211-0571-3.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan et al. ransdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
Doporučená:
Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Doporučená:
Horká, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno, 1998.
-
Doporučená:
Tonucci, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- orientovat se ve faktografii z českých dějin na úrovni gymnaziálního kurikula
- orientovat se v problematice edukačního kurikula pro I. stupeň ZŠ Člověk a jeho svět |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- smysluplně vybrat a přesvědčivě využít vhodné didaktické metody, formy a prostředky ke splnění konkrétního edukačního cíle
- racionálně navrhnout náplň klíčových kompetencí v konkrétních krátkodobých i dlouhodobých edukačních cílech
- vybrat a naplnit cíle interdisciplinárních vztahů v edukačních situacích |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- orientuje se v současných zásadách vyučování vlastivědy v intencích kurikula pro I. stupeň ZŠ
- dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové možnosti, materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i konkrétní aplikaci těchto zdrojů do vyučování vlastivědy
- bezpečně se orientuje v problematice regionální historie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- prokáže schopnost pracovat s moderními vyučovacími a multimediálními prostředky
- prokáže dovednost vytvořit vlastní portfolio materiálů pro výuku vlastivědy s ohledem na požadavky moderní didaktiky, především aktivizace dětí ve vyučování |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|