|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 2
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 2 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ČNO1H
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ČNO1H
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
České dějiny novověku (17. stol-1918)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit historický vývoj v českých zemích od doby třicetileté války po rok 1815 (politický, ekonomický, kulturní vývoj, začlenění do širšího evropského kontextu, všední život). Prezentovat způsob a metody práce s odbornou literaturou a prameny k tomuto období. Provést rozbor a kritiku různých názorů na vybrané otázky českých novověkých dějin. Poskytnout přehled o vývoji obrazu událostí v českém historickém vědomí a tématech obvykle aplikovaných pro vzdělávání. Poskytnout prostor pro prezentaci prací studentů a diskuzi v rámci seminářů. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Seminární práce ve formě ústního referátu předneseného na přiděleném semináři. Možná je také skupinová práce (tj. práci prezentují dva až tři studenti za pomoci příslušné didaktické techniky). Studenti s individuálním plánem studia odevzdávají seminární práci písemně s úpravou dle normy. Písemná forma práce se zadává také po naplnění kapacity seminářů. Vítány jsou připojené prezentace v powerpointu. Referát je hodnocen na semináři, písemná práce po odevzdání.
Druhou podmínkou k zápočtu je test, který je zaměřen na faktografii, přehled o odborné literatuře a odborné pojmy.
|
Obsah
|
1. Vývoj po roce 1648: Důsledky třicetileté války v politickém, hospodářském a církevním životě
2. Charakteristika období vlády Leopolda I., Josefa I., Karla VI.
3. Ekonomický a sociální vývoj v 17. - 18. století. Merkantilismus, fyziokratismus, rozvoj manufaktur, nákladnický systém, šlechtické velkostatky. Robotní patenty, nevolnické rebelie, chodská rebelie.
4. Barokní kultura v českých zemích/ 1. část
5. Barokní kultura v českých zemích/ 2 část. Rokoko, klasicismus, empír.
6. Osvícenství. Charakteristika období vlády Marie Terezie. Reformy. Válka o dědictví rakouské, sedmiletá válka / 1 část
7. Charakteristika období vlády Marie Terezie. Reformy. Válka o dědictví rakouské, sedmiletá válka / 2 část
8. Charakteristika období vlády Josefa II., josefínské reformy. Období vlády Leopolda II.
9. Charakteristika období vlády Františka I.. Války s Francií.Vídeňský kongres, Svatá aliance
10. Počátky českého národního hnutí, vznik novodobého českého národa, významné osobnosti, instituce (do r. 1815)
11. Rozvoj českého národního hnutí do r. 1848, významné osobnosti, instituce
12. Ekonomický a sociální vývoj v 1. pol. 19. stol. Průmyslová revoluce, změny v zemědělské výrobě.
13. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Jan Kilián. Příběh z doby neobyčejného šílenství. Praha, 2014. ISBN 978-80-7429-469-3.
-
Doporučená:
Semotanová, Eva. Atlas českých dějin. 2. díl, Od roku 1618. Praha : Kartografie, 2003. ISBN 80-7011-675-7.
-
Doporučená:
Uhlíř, Dušan. Bitva tří císařů : Slavkov - Austerlitz 1805. Brno : Ave, 2005. ISBN 80-86831-01-9.
-
Doporučená:
Čechura, Jaroslav. Broumovská rebelie. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-215-4.
-
Doporučená:
Lněničková Jitka. České země v době předbřeznové 1792-1848. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-27-3.
-
Doporučená:
Macura, Vladimír. Český sen. [1. vyd.]. Praha : Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-270-7.
-
Doporučená:
Hamannová, Brigitte. Habsburkové : životopisná encyklopedie. Vyd. 2. Praha : Brána, 2001. ISBN 80-7243-109-9.
-
Doporučená:
Maur, Eduard. Chodové. Historie a historická tradice. Praha, 1984.
-
Doporučená:
Vlnas, Vít. Jan Nepomucký, česká legenda. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1993. ISBN 80-204-0358-2.
-
Doporučená:
Magenschab, Hans. Josef II. : revolucionář z boží milosti. Praha:Brána, 1999. ISBN 80-7243-044-0.
-
Doporučená:
Radek Fukala. Konec zimního království a poslední ohniska odporu. České Budějovice, 2016. ISBN 978-80-88030-13-3.
-
Doporučená:
Křen, Jan. Konfliktní společenství : Češi a Němci 1780-1918. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0337-1.
-
Doporučená:
Mikulec, Jiří. Leopold I. Život a vláda barokního Habsburka. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Janusová, Jana. Marie Terezie : Legendy a skutečnost. 1. vyd. Ostrava : Amosium servis, 1991. ISBN 80-85498-05-7.
-
Doporučená:
Polišenský, Josef. Napoleon a srdce Evropy. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Kutnar, František. Obrozenské vlastenectví a nacionalismus : příspěvek k národnímu a společenskému obsahu češství doby obrozenské. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-7184-833-6.
-
Doporučená:
Vít Vlnas. Princ Evžen Savojský. Život a sláva barokního válečníka. Praha, 2001. ISBN 80-7185-380-1.
-
Doporučená:
Petráň, Josef. Rebelie. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1975.
-
Doporučená:
Václav Bůžek a kol. Společnost českých zemí v raném novověku. Praha, 2010. ISBN 978-80-7422-062-3.
-
Doporučená:
Ivo Cerman. Šlechtická kultura v 18. století. Praha, 2011. ISBN 978-80-7422-122-4.
-
Doporučená:
Čornejová Iva. Tovaryšstvo Ježíšovo : Jezuité v Čechách. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0471-6.
-
Doporučená:
Kalista, Zdeněk. Tvář baroka. Praha:Garamond, 2005. ISBN 80-86379-90-6.
-
Doporučená:
Čornejová, Iva. Ve stínu tvých křídel. Praha,:Grafoprint Neubert, 1995. ISBN 80-85785-20-X.
-
Doporučená:
Bělina, Pavel; Kaše, Jiří; Kučera, Jan P. Velké dějiny zemí Koruny české. Svazek X., 1740-1792. Praha ; Paseka, 2001. ISBN 80-7185-384-4.
-
Doporučená:
Čornejová Iva aj. Velké dějiny zemí Koruny české. 8. díl 1618-1683. Praha -Litomyšl:Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-947-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
navázat chronologicky a metodologicky na výklad dějin v předmětu věnovaném českému středověku a raného novověku. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
dokázat zpřehlednit historický vývoj v českých zemích v době raného novověku (od doby po třicetileté válce po první polovinu 19. století) události a jejich obraz v historickém vědomí, analyzovat, diskutovat o nich, orientovat se v různých názorech a pohledech na historické události vymezeného období porovnávat a zasadit domácí události do širšího kontextu evropských a světových dějin, aplikovat poznatky z přednášek a seminářů k tomuto období pro vzdělávání či jiné další využití, samostatně používat prameny a literaturu k tomuto historickému období a aplikovat je v praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat, orientovat se v různých názorech a pohledech na historické události vymezeného období porovnávat a zasadit domácí události do širšího kontextu evropských a světových dějin, aplikovat poznatky z přednášek a seminářů k tomuto období pro vzdělávání či jiné další využití, samostatně používat prameny a literaturu k tomuto historickému období a aplikovat je v praxi |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|