|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ČPVND
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ČPVND
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk v proměnách moderní doby
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubit znalosti dějin 20. století a na vybraných tématech představit a objasnit souvislost moderních dějin s jejich dopady jak na konkrétní lidské osudy, tak na osudy etnických, rasových, náboženských a sociálních skupin. Upozornit na rozšířené možnosti práce s publikovanými memoáry, výpověďmi, dokumenty, filmovými a zvukovými záznamy, vyhledáváním obrazových a textových materiálů na internetu, jejich další zpracování a použití ve vyučování. Předmět se orientuje také na prezentační dovednosti studentů. Kurs v rámci diskusí nabídne možné způsoby výkladu nejnovějších dějin z pohledu přímých účastníků.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a v seminářích. Kvalitní příprava referátu a jeho prezentace v semináři. Samostudium, seminární práce. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Člověk proti zkáze - Velká válka
2. Marxovy nenávistné kletby
3. Antisemitismus přelomu století: Hilsner, Dreyfus
4. "Bývalí lidé" mezi bolševiky
5. Obyčejný fašismus - lze si zvyknout
4. Hitler - muž z lidu
5. Třída proti třídě, rasa proti rase: hladomor, Kolyma a Oranienburg
6. Treblinka: slovo, jak z dětské říkanky
7. Obyčejný komunismus: vražda doktorky Horákové
8. Antisionismus - být v komunistické diktatuře "člověkem židovského původu"
9. Výcvik a výchova socialistického občana
10. "Boj za mír", spartakiády na 136%
11. "Vidíte, jak se tu dá nádherně žít?!"
12. Politická korektnost: rasisté jsou Židé
13. Hrozba nových totalit: jak řídit lidské osudy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brandes, Detlef; Ivaničková, Edita; Pešek, Jiří. Erzwungene Trennung : Vertreibungen und Aussiedlungen in und aus der Tschechoslowakei 1938-1947 im Vergleich mit Polen, Ungarn und Jugoslawienherausgegeben für die Deutsch-Tschechische und Deutsch-Slowakische Historikerkommission von Detlef Brandes, Edita Ivaničková, Jiří Pešek. 1. Aufl. Essen : Klartext, 1999. ISBN 3-88474-804-1.
-
Základní:
Kaplan, K. Největší politický proces. M. Horáková a spol.. 2. vyd. Brno, 1995. ISBN 80-85765-58-6.
-
Základní:
Kaplan, K. Nekrvavá revoluce. Praha, 1993. ISBN 0-88781-157-4.
-
Základní:
Veber, Václav. Osudové únorové dny 1948. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-941-6.
-
Doporučená:
Rupnik, J. Dějiny Komunistické strany Československa. Od počátků do převzetí moci. Vyd. v tomto překladu 1. Praha, 2002. ISBN 80-200-0957-4.
-
Doporučená:
Kaplan, Karel. Druhý proces : Milada Horáková a spol. - rehabilitační řízení : 1968-1990. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1431-1.
-
Doporučená:
Mares, Antoine. Edvard Beneš. Od slávy k propasti. Drama mezi Hitlerem A Stalinem. Praha, 2016. ISBN 978-80-257-1895-7.
-
Doporučená:
Tigrid, Pavel. Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu. 2. vyd. (v Odeonu 1. vyd.). Praha : Odeon, 1990. ISBN 80-207-0149-4.
-
Doporučená:
Dejmek, Jinřich-Kuklík, Jan-Němeček, Jan. Kauza: tzv. Benešovy dekrety. Historické kořeny a souvislosti. Praha: Historický ústav AV ČR, 1999. ISBN 80-7286-001-1.
-
Doporučená:
Jech, Karel. Kolektivizace a vyhánění sedláků z půdy. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-902-7.
-
Doporučená:
Rataj, J. Komunistické Československo 1. 1948 - 1960. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-142-3.
-
Doporučená:
Jungmann, Milan. Literárky, můj osud. Brno, 1999.
-
Doporučená:
Tesař, Jan. Mnichovský komplex. Vyd. 1. Praha : Prostor, 2000. ISBN 80-7260-035-4.
-
Doporučená:
Drápala, Milan. Na ztracené vartě Západu.. Praha, 2000. ISBN 80-7260-046-X.
-
Doporučená:
Wiedemann, Andreas. "Pojď s námi budovat pohraničí!" : osídlování a proměna obyvatelstva bývalých Sudet 1945-1952. V českém jazyce vydání první. 2016. ISBN 978-80-7260-337-4.
-
Doporučená:
Suk, Jiří. Politika jako absurdní drama : Václav Havel v letech 1975-1989. Vyd. 1. V Praze ; Paseka, 2013. ISBN 978-80-7432-302-7.
-
Doporučená:
Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
-
Doporučená:
Blaive, Muriel. Promarněná příležitost : Československo a rok 1956. Vyd. 1. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-053-2.
-
Doporučená:
Anne Applebaumová. Rudý hladomor. Stalinova válka na Ukrajině. Praha - Plzeň, 2018. ISBN 978-80-7593-009-5.
-
Doporučená:
Kaplan, K.; Pacl V. Tajný prostor Jáchymov. České Budějovice, 1993. ISBN 80-901234-2-2.
-
Doporučená:
Kaplan, Karel. Těžká cesta : spor Československa s Vatikánem 1963 - 1973. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001. ISBN 80-85959-83-6.
-
Doporučená:
Kaplan, Karel. "Všechno jste prohráli!". 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3549-7.
-
Doporučená:
Medvecký, Matej. Za červené Slovensko. Štátna bezpečnosť a politické spravodajstvo na Slovensku v rokoch 1945 - 1948.. Bratislava, 2011. ISBN 978-80-89335-31-2.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav; Východská, Helena. 50. léta a videosvědectví dětí politických vězňů : metodický materiál pro pedagogické pracovníky. Vyd. 1. Praha : DMS - Dokumenty, mládež & společnost, 2009. ISBN 978-80-254-7810-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalost historického vývoje ve 20. století na úrovni osnov gymnázia |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
okolností vzniku totalitních států a mocností po Velkíé válce a dá je do souvislstí s ideologiemi 19. století. Popíše poválečný vývoj jako významný faktor dalšího vývoje. Analyzuje vliv nových ideologií na charakter stáního zřízení a jejich dopad na život jedince z rozdílných sociálních, kulturních či "rasových" vrstev. Porovná komunistickou a nacionálně socialistickou diktaturu a jejich vliv na život výše vymezených skupin. Vymezí možnosti učitele v nakládání s touto látkou. Objasní rozdílnou i shodnou interpretaci komunistických a nacionálně socialistických zločinů ve vzpomínkách pamětníků a porovná je s relavtními dokumenty. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
historické argumentace, komparace historických jevů, aplikace historických vědomostí v mluveném i psaném projevu pamětníků či ve světle dobových dokumentů. Student postihne a sestaví základní typologii diktatur a totalitních režimů 20. století, dokáže prezentovat jejich dopad na život člověka v kontextu historických událostí nejnovějších dějin, zobecňovat a aplikovat získané poznatky, orientuje se v odborné literatuře, memoárech a vzpomínkách pamětníků, jakož i elektronických mediích. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|