|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 2
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 2 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ČS45
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ČS45
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Československé dějiny od roku 1945
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KHI/ČSNN
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s problematikou vývoje poválečného Československa jako totalitního státu pod komunistickou diktaturou a kolonie bolševického Ruska (Svazu sovětských socialistických republik). Objasnit rozdíly mezi terorem 50. let a tzv. normalizací. Vysvětlit ekonomické, sociální, kulturní a národnostní příčiny a okolnosti pokusu o reformu komunismu (Pražské jaro) a jejich mezinárodní souvislosti. Popsat a na příkladech objasnit běžný život za normalizace. Zachytit domácí i mezinárodní příčiny pádu komunistické diktatury. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná tematická práce, vystoupení v semináři, prokázaná znalost literatury (min. čtyř titulů); zápočtový test; ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Lidová demokracie v ČSR 1945 - 1948. Dekrety, poválečná očista, retribuce, vyhnání sudetských Němců. Vznik politického systému Národní fronty.
2. Mocenský střet nekomunistických stran s komunisty v únoru 1948.
3. Komunistický teror a vraždy v 50. letech. Koncentrační tábory.
4. Kolektivizace a pokus o likvidaci katolické církve.
5. Třetí (protikomunistický) odboj doma a v exilu.
6. Měnová reforma a pokus o vzpouru v červnu roku 1953.
7. Kosmetická destalinizace po XX. sjezdu KSSS. II. sjezd Svazu československých spisovatelů.
8. Ekonomický krach a pokusy o reformu v 60. letech: "Socialismus s lidskou tváří" - Dubček a spol. IV. sjezd československých spisovatelů.
9. Invaze a okupace v srpnu 1968.
10. Husák a normalizace 1969 - 1989. Všední den socialistického člověka...
11. Vznik a vývoj disidentských skupin v 70. letech. Nejen Charta 77...
12. Rozklad systému komunistické diktatury v letech 1985 - 1989. Jakeš a spol.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Miroslav Breitfelder, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Miroslav Breitfelder, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Miroslav Breitfelder, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Rataj, J. Komunistické Československo 1. 1948 - 1960. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-142-3.
-
Základní:
Kaplan, K. Nekrvavá revoluce. Praha, 1993. ISBN 0-88781-157-4.
-
Rozšiřující:
Tomek, Prokop. Život a doba ministra Rudolfa Baráka. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2009. ISBN 978-80-7021-982-9.
-
Doporučená:
Kural, Václav. Československo roku 1968. Díl 1, Obrodný proces. 1. vyd. Praha : Parta, 1993. ISBN 80-901337-7-0.
-
Doporučená:
Mencl, V. Československo roku 1968. Díl 2, Počátky normalizace. 1. vyd. Praha, 1993. ISBN 80-901337-8-9.
-
Doporučená:
Rychlík, J. Češi a Slováci ve 20. století. Česko-slovenské vztahy 1945-1992. 2. Bratislava, 1998. ISBN 80-88880-11-4.
-
Doporučená:
Rupnik, J. Dějiny Komunistické strany Československa. Od počátků do převzetí moci. Vyd. v tomto překladu 1. Praha, 2002. ISBN 80-200-0957-4.
-
Doporučená:
Macháček, Michal. Gustáv Husák. Praha, 2017. ISBN 978-80-7429-338-7.
-
Doporučená:
Tigrid, Pavel. Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu. 2. vyd. (v Odeonu 1. vyd.). Praha : Odeon, 1990. ISBN 80-207-0149-4.
-
Doporučená:
Kaplan, K.; Paleček, P. Komunistický režim a politické procesy v Československu. 1. vyd. Praha, 2001. ISBN 80-85947-75-7.
-
Doporučená:
Švehla, Marek. Magor a jeho doba : život Ivana M. Jirouse. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7215-555-2.
-
Doporučená:
Kaplan, K. Největší politický proces. M. Horáková a spol.. 2. vyd. Brno, 1995. ISBN 80-85765-58-6.
-
Doporučená:
Wiedemann, Andreas. "Pojď s námi budovat pohraničí!" : osídlování a proměna obyvatelstva bývalých Sudet 1945-1952. V českém jazyce vydání první. 2016. ISBN 978-80-7260-337-4.
-
Doporučená:
Durman, K. Popely ještě žhavé II. Konec dobrodružství 1964 - 1991. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1536-3.
-
Doporučená:
Staněk, T. Tábory v českých zemích 1945-1948. 1. vyd. Šenov u Ostravy, 1996. ISBN 80-902075-3-7.
-
Doporučená:
Kaplan, K.; Pacl V. Tajný prostor Jáchymov. České Budějovice, 1993. ISBN 80-901234-2-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Solidně se orientovat ve světových dějinách první poloviny XX. století, znát dějiny první republiky a jejich souvislosti s poválečným vývojem. Doporučeno absolvovat kursy Československých dějiny 1918 - 1945 i Obecných dějin (1918 - 1945). |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Kriticky pracovat s odbornou literaturou, edicemi pramenů, archivními materiály, memoáry, soudobým tiskem, vyhledávat relevantní odkazy na internetu a kriticky je hodnotit. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Rozpoznat nové směřování poválečného Československa. Porovnat "lidovou" a skutečnou demokracii. Zhodnotit možnosti nekomunistických sil v zápase proti komunistické diktatuře. Popsat metody komunistického teroru a porovnat je s metodami nacionálního socialismu. Objasnit rozdíly mezi terorem 50. let a tzv. normalizací. Vysvětlit ekonomické, sociální, kulturní a národnostní příčiny a okolnosti pokusu o reformu komunismu (Pražské jaro) a jejich mezinárodní souvislosti. Popsat a na příkladech objasnit běžný život za normalizace. Zdůvodnit domácí i mezinárodní příčiny pádu komunistické diktatury. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhledat a využít pro tvůrčí práci spolehlivé informační zdroje, analyzovat na jejich základě vybraná témata z československých dějin 1945 - 1989, didakticky přesvědčivě, odborně správně a přehledně prezentovat historický vývoj daného období, napsat seminární práci na určené téma. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|