|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ČST1H
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ČST1H
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
České dějiny středověku 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
52 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit historický vývoj v českých zemích od doby raného středověku po dobu lucemburskou (politický, ekonomický, kulturní vývoj, začlenění do širšího evropského kontextu, všední život ve středověku). Prezentovat způsob a metody práce s odbornou literaturou a prameny k tomuto období. Provést rozbor a kritiku různých názorů na vybrané otázky českých středověkých dějin. Poskytnout přehled o vývoji obrazu událostí v českém historickém vědomí a tématech obvykle aplikovaných pro vzdělávání. Poskytnout prostor pro prezentaci prací studentů a diskuzi v rámci seminářů. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce ve formě ústního referátu předneseného na přiděleném semináři. Zápočtový test z probraného učiva českého raného a vrcholného středověku.
|
Obsah
|
1. Seznámení, požadavky, typy středověkých pramenů, literatura, periodizace a charakteristika českého raného a vrcholného středověku.
2. Slované a Sámova říše. Slovanské etnikum a jeho etnogeneze, kmeny, kultura, hospodářství. Avaři a jejich kaganát. Osobnost franského kupce Sáma, válka s franským králem Dagobertem I.
3. Velkomoravská říše. Kmen Moravanů, Mojmír I. a Pribina. Kníže Rastislav, Konstantin Filozof a Metoděj, cyrilometodějská misie. Slavomírovo povstání, vrchol Velké Moravy za Svatopluka I. Wiching a papežské buly. Mojmír II. a zánik Velké Moravy.
4. Počátky přemyslovských Čech. Přemyslovské mýty a vstup Čechů do dějin. První historicky doložená knížata, Bořivoj I., Spytihněv I., Vratislav I. Osobnost českého knížete sv. Václava, legendy. Boleslav I. a upevnění českého státu.
5. Český stát na přelomu 10. a 11. století. Boleslav II. Pobožný a nejstarší české církevní instituce. Krize českého státu na počátku 11. století. Boleslav III., Vladivoj, Jaromír, Boleslav Chrabrý, Oldřich a Sázavský klášter, Břetislav I. a jeho dekreta, seniorát.
6. První česká království a krize českého státu na počátku 12. století. Spytihněv II., první český král Vratislav II. Konrád I., Břetislav II., Bořivoj II., Svatopluk Olomoucký, Vladislav I., Soběslav I. Druhý český král Vladislav II. a jeho rádci, olomoucký biskup Jindřich Zdík, pražský biskup Daniel I. Kosmas a nejstarší čeští kronikáři.
7. Románské umění a kultura v českých zemích. Znaky slohu a typy staveb. Předrománská architektura v Čechách a na Velké Moravě. Románská architektura. Románské knižní a nástěnné malířství, Kodex vyšehradský. Románské sochařství, kostel sv. Jakuba ve vsi Jakub, Mostecký reliéf.
8. Gotické umění a kultura v českých zemích. Znaky slohu a typy staveb. Umění přechodu mezi románským a gotickým slohem, cisterciácko-burgundská architektura, tzv. Zackenstil. Raná gotika - architektura a knižní malířství. Vrcholná gotika - architektura, malířství a sochařství lucemburské éry. Umění české reformace. Pozdní gotika.
9. Český stát na konci 12. a v první polovině 13. století. Bedřich, Soběslav II., Konrád II. Ota, Václav II., Jindřich Břetislav, Vladislav Jindřich. Přemysl Otakar I. a vznik dědičného českého království, primogenitura, spor s pražským biskupem Ondřejem. Václav I.
10. Český stát na konci éry posledních Přemyslovců. Osobnost Přemysla Otakara II. - územní expanze, křížové výpravy, společnost. Regentství Oty V. Braniborského. Václav II. a jeho domácí a zahraniční politika. Václav III. a jeho smrt
11. Středověké město a vesnice, cestování, obchod, společnost v českém raném a vrcholném středověku.
12. Historiografie, exkurze, hostující přednáška, zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
PhDr. Martin Slepička, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
PhDr. Martin Slepička, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Petráň, Josef. Dějiny Československa : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty stud. oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fak. [Díl] 1., Do roku 1648. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-21068-6.
-
Základní:
Vaníček,Vratislav. Velké dějiny zemí Koruny české. 2.díl 1197-1250. Praha -Litomyšl:Paseka, 2000. ISBN 80-7185-272-2.
-
Základní:
Vaníček,Vratislav. Velké dějiny zemí Koruny české. 3.díl 1250-1310. Praha -Litomyšl:Paseka, 2002. ISBN 80-7185-433-6.
-
Základní:
Čornej, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. 5. díl. 1402 - 1437.. Praha- Litomyšl: Paseka, 2000. ISBN 80-7125-296-1.
-
Základní:
Bláhová, Marie - Frolík, Jan. Velké dějiny zemí Koruny české.1. díl do roku 1197. Praha -Litomyšl:Paseka, 1999. ISBN 80-7185-265-1.
-
Doporučená:
Semotanová, Eva. Atlas českých dějin. 1. díl, Do roku 1618. 1. vyd. Praha : Kartografie, 1998. ISBN 80-7011-501-7.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Čechy v době knížecí : 1034-1198. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-196-4.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr. Čtrnáct svatých Pomocníků. K pozdně středověké spiritualitě elit a jejich christocentrické dimenzi.. Praha, 2014. ISBN 978-80-7308-529-2.
-
Doporučená:
Čornej, Petr. Dějiny zemí Koruny české. I., Od příchodu Slovanů do roku 1740. Praha ; Paseka, 2003. ISBN 80-7185-605-3.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr. Die bömischen Franziskaner im ausgehenden Mittlealter. Studie zur Kirchen und Kulturgeschichte Ostmitteleuropas. Stuttgart, 2011. ISBN 978-3-515-09674-4.
-
Doporučená:
Šmahel, František. Husitská revoluce. 4 díly. Praha, Karolinum, 1996. ISBN 80-204-0471-6.
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Jan Lucemburský a jeho doba. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr a kol. Kacířská univerzita. Praha, 2013. ISBN 978-80-7308-481-3.
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Karel IV. : Život a dílo 1316-1378. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1979.
-
Doporučená:
Seibt, Ferdinand. Karel IV. Císař v Evropě. Praha:Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-265-0.
-
Doporučená:
Mezník, Jaroslav. Lucemburská Morava. Praha : Lidové noviny, 1999. ISBN 80-7106-363-0.
-
Doporučená:
Hlaváček Petr a kol. O felix Bohemia! Studie k dějinám české reformace. Praha, 2013. ISBN 978-80-7308-453-0.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Počátky Čech královských : 1198-1253 : proměna státu a společnosti. Praha : Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-140-9.
-
Doporučená:
Třeštík, Dušan. Počátky Přemyslovců : vstup Čechů do dějin : 530-935. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-138-7.
-
Doporučená:
Bartlett, Robert,; Sommer, Petr,; Třeštík, Dušan,; Žemlička, Josef. Přemyslovci : budování českého státu. Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2009. ISBN 978-80-7106-352-0.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Přemyslovci. Jak žili, vládli, umírali. Praha: Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-759-8.
-
Doporučená:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Doporučená:
Lutovský, Michal. Slavníkovci. Mýtus našeho dějepisectví.. Praha:Libri, 2005. ISBN 80-7277-291-0.
-
Doporučená:
Beranová, M. Slované. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Stloukal, V. Slované z Velkomoravských Mikulčic. Brno 2001, 2001.
-
Doporučená:
Žemlička, Josef. Století posledních Přemyslovců : Český stát a společnost ve 13. století. 1. vyd. Praha : Panorama, 1986.
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Václav IV. (1361-1419) : K předpokladům husitské revoluce. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1986.
-
Doporučená:
Galuška, L. Velká Morava. Olomouc, 1997.
-
Doporučená:
Beranová, M. Zemědělství starých Slovanů. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Pekař, Josef. Žižka a jeho doba. 3. vyd. (díl 1. a 2.), 2. vyd. (díl 3. a 4.), 1. vyd. v 1 sv. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0385-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní orientaci v historii dle standardů dějepisného učiva střední školy, v přehledu vývoje národních dějin v kontextu evropských dějin. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
schopnost orientace v historické chronologii, základní geografické dovednosti, schopnost práce s odborným textem, schopnost argumentace vlastního názoru, schopnost aplikace teoretických znalostí. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historického vývoje v českých zemích ve vymezeném období (raný středověk až vláda Lucemburků). Zná události a jejich obraz v historickém vědomí analyzuje, diskutuje o nich, orientuje se v různých názorech a pohledech na historické události vymezeného období porovnává a zasazuje domácí události do širšího kontextu evropských a světových dějin, aplikouje poznatky z přednášek a seminářů k tomuto období pro vzdělávání či jiné další využití, samostatně používá prameny a literaturu k tomuto historickému období a aplikuje je v praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zařazovat české dějiny do kontextu evropských dějin, ze získaných znalostí těžit argumentaci pro odbornou diskusi, aktualizovat historické znalosti, elementárně didakticky aplikovat historické znalosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|