|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / 9DH1R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
9DH1R
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/DHV1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy se zaměřením na činnostní pojetí hudební výchovy a uplatnění poznatků v hudebně výchovném procesu na 1.stupni základní školy, na metody i analýzu vyučovacího procesu včetně interakce jeho činitelů. Student/ka porozumí novému paradigmatu didaktiky hudební výchovy v procesu transformačních změn v České republice, získané teoretické poznatky se učí aplikovat v modelových situacích hudebního vyučování na 1.stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu: test, aktivní podíl v praktických činnostech i v seminárních diskusích, samostatný pedagogický výstup.
Seminář je zážitkový, s teorií se seznamují studenti prostřednictvím praktických činností.
|
Obsah
|
Získání vědomostí a dovedností pro výuku prostřednictvím činností instrumentálních, pohybových, poslechových a pěveckých. Co je hudba. Co je to hudebnost? Její složky a možnosti jejich rozvoje. Příklady her na rozvoj sluchových schopností Rytmus, metrum, pulzace, praktické příklady. Elektronická opora: https://portal.zcu.cz/wps/myportal/predmety/khk/dimš1
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sedlák, František; Siebr, Rudolf. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Hanžlík, B., Fenclová, J. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích.. Čelákovice, 2009.
-
Doporučená:
HAVELKOVÁ, K. ? CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy I.. Brno: Masarykova univerzit, 1994. ISBN 80-210-0865-2.
-
Doporučená:
Slavík,J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999. ISBN 14-7178-262-9.
-
Doporučená:
Herden, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ : Skripta pro posl. pedag. fak.. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-459-2.
-
Doporučená:
Slavíková, M. Texty a materiály k předmětu DHV (včetně Základů hudební psychologie).
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student/ka ovládá hudební nauku, orientuje se v základních hudebních formách, prokazuje základní orientaci v dějinách české a světové hudby, ovládá výchovně vzdělávací strategie, prohlubuje praktické dovednosti v rámci základů pěveckých, instrumentálních a hudebně pohybových činností, ovládá efektivní metody a postupy, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka vymezí umění a identifikuje kulturu jako důležitou a nepostradatelnou součást lidského bytí. Rozpozná zákonitosti dětského hlasu a jeho vývoj, hlasovou hygienu dítěte i dospělých. Volí odpovídající metody při pěvecké výchově dětí a dokáže je aplikovat. Rozvíjí své pěvecké dovednosti, aby byl/a schopen/schopna vzorově předvést písně různých stylů a žánrů včetně druhého či třetího hlasu při dvojhlasém nebo vícehlasém zpěvu v rámci vyučovacího procesu. Na základě videozáznamu( DVD), příkladů z pedagogické praxe a vlastního studia dokáže analyzovat různá pojetí vyučovacího procesu včetně pohledů na postavení žáka a učitele. Rozpozná různé modelové situace ve vyučování, formuluje pojmy jako jsou výukové metody a organizační formy vyučování, porozumí základním kurikulárním dokumentům, zejména RVP a ŠVP a pochopí jejich odlišnosti z pohledu hudebně výchovného procesu. Ovládá výchovně vzdělávací strategie, vytváří a realizuje hudebně průpravná cvičení, ovládá efektivní metody a postupy při nácviku písní, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí. Realizuje hudebně dramatické techniky a didaktické hry vhodné k osvojování očekávaných výstupů. Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny hudební výchovy s důrazem na tvořivé prvky činnostního pojetí navrhuje jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - formuluje konkrétní cíle, strategii vyučování, kompetence a motivace žáka i jeho hodnocení s podporou uplatnění mezipředmětových vztahů v rámci multimediálních výukových podkladů Analyzuje učebnice a metodické příručky hudební výchovy pro 1.stupeň základní školy a doplňující hudební literaturu, dovede k nim kriticky přistupovat a porovnávat je z hlediska jejich obsahu, formy a metodických postupů se zřetelem k ŠVP. Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce z pohledu specifických hudebních činností |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|