|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / 9HUVY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
9HUVY
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Hudební výchova
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Seminář
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti hudební teorie se zaměřením na činnostní pojetí hudební výchovy a uplatnění poznatků v hudebně výchovném procesu na 1.stupni základní školy. Student/ka porozumí novému paradigmatu teorie hudební výchovy v procesu transformačních změn v ČR. Získané teoretické poznatky se učí aplikovat v modelových situacích hudebního vyučování na 1.stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
1. Student/ka úspěšně zvládne souhrnný test z hudební teorie (notopis, noty v houslovém klíči podle výšky a podle délky, stupnice dur a moll, intervaly, akordy).
2. Student/ka samostatně písemně zpracuje vybraná témata k dějinám hudby a k nauce o hudebních formách. Pracuje též s poslechovými skladbami z učebnic hudební výchovy pro 1. stupeň základní školy.
Ke zkoušce:
1. Student/ka objasní hudební pojmy, obsažené v učebnicích Hudební výchova pro 1. až 5. ročník ZŠ (SPN) - rozumí notovému zápisu písní, dokáže jmenovat noty, vytleskat rytmy obsažené v písních, umí zpívat doporučené písně, zpívá intonačně čistě a rytmicky přesně.
2. Ve výsledku zkoušky se zohlední bodové hodnocení písemného zápočtového testu.
|
Obsah
|
Základní hudební pojmy, bezpečná orientace v notovém zápisu - G a F klíč.
Stupnice durové a mollové (aiolská, harmonická, melodická).
Intervaly základní a odvozené.
Kvintakordy dur a moll. Určování a tvoření kvintakordů. Obraty kvintakordů dur a moll.
Septakord. Hlavní harmonické funkce. Přísné spojování akordů.
Student/ka prokáže na vybraných jednoduchých písních z učebnic hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ, že dokáže zpívat intonačně čistě a rytmicky přesně, se správnou artikulací (příklady písní: Sedí liška pod dubem; To je zlaté posvícení; V zahradě na hrušce; Ach, synku, synku; Beskyde, Beskyde).
Hudební formy - orientace v základních pojmech (motiv, téma, předvětí, závětí, věta, perioda, introdukce, coda) a v základních formových typech (malá a velká písňová forma, rondo, variace, sonátová forma, cyklické formy.
Základní orientace v dějinách české a světové hudby (jednotlivá slohová období) s důrazem na poslechové kompetence žáka a jejich rozvíjení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi materiály a podstatnými informacemi.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4912
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály, s podstatnými informacemi a pro komunikaci s vyučujícím pedagogem při plnění seminárních úkolů.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student/ka chápe hudební nauku jako nezbytnou součást komplexní múzické výchovy pomocí aktivizační metody s přihlédnutím ke vztahu k rozvíjení poznávacích a výkonových potřeb žáka. Ovládá výchovně vzdělávací strategie, prohlubuje praktické dovednosti v rámci základů taktovací techniky, ovládá efektivní metody a postupy při nácviku opěrných písní, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí. Rozvíjí své pěvecké dovednosti, aby byl/a schopen/schopna vzorově předvést písně různých stylů a žánrů včetně druhého či třetího hlasu při dvojhlasém nebo vícehlasém zpěvu v rámci vyučovacího procesu. Prohlubuje svoje praktické intonační a rytmické dovednosti, dokáže je použít v praktických úkolech |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka pochopí a aplikuje pojmy z oblasti hudební teorie, ověří si možnosti v práci žáka i učitele, porozumí základům hudební teorie přibližně v rozsahu učebnice L.Zenkla. Porozumí různým modelům vyučování, základním kurikulárním dokumentům, zejména RVP a ŠVP a pochopí jejich odlišnosti z pohledu hudebně výchovného procesu. Seznamuje se s hudebními formami v rozsahu požadavků 1.stupně základní školy vhodnými k osvojování očekávaných výstupů. Orientuje se v dějinách české a světové hudby, analyzuje jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - formuluje konkrétní cíle, strategii vyučování, kompetence a motivace žáka i jeho hodnocení s podporou uplatnění mezipředmětových vztahů v rámci multimediálních výukových podkladů. Zná učebnice a metodické příručky hudební výchovy pro 1.stupeň základní školy a doplňující hudební literaturu, dovede je porovnávat z hlediska jejich obsahu, formy a metodických postupů se zřetelem k ŠVP. Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce z pohledu specifických hudebních činností |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|