|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / AHPZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
AHPZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Aplikovaná hudební pedagogika pro ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HUP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky školního hudebně výchovného a vzdělávacího procesu. Představit jim možnosti praktické aplikace dříve osvojených poznatků z hudební pedagogiky a hudební pedagogické psychologie do oblasti tvořivého poslechu hudby a dalších hudebních aktivit.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Tvorba předmětového portfolia:
Student přednese samostatnou prezentaci na zvolené téma s hudebními ukázkami,
Ústní zkouška pohovor nad vylosovaným tématem (percepce hudby, alternativní vyučovací systémy, etnická hudba)
|
Obsah
|
Obsah předmětu:
1.Psychologické, sociologické a didaktické aspekty hudební výchovy.
2.Vliv recepce hudby na rozvoj hudebnosti a výchovu osobnosti dítěte a dospívajícího jedince, v duchu moderní pedagogiky.
3.Pojetí hudby jako znakového systému.
4.Systém hudební výchovy v Evropě, modelové příklady začlenění hudební a estetické výuky do kurikula v jednotlivých zemích, alternativní vzdělávací systémy (Waldorfská pedagogika, Montessori, Daltonské a Jenské plány).
5.Folklór, etnická a historická hudba ve školské praxi, jejich význam pro formování hudebního povědomí jedince (charakteristika kulturních okruhů, funkce a základní znaky etnické a historické hudby, globální a historická propojení kultur).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály, s podstatnými informacemi a pro komunikaci s vyučujícím pedagogem při plnění seminárních úkolů.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
DVOŘÁK, D., HOLEC, J. a M. DVOŘÁKOVÁ. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova. 2018.
-
Základní:
KUČEROVÁ, J. a kol. Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice. Online, pdf. V MPK 1. vyd. Praha: MUNI. 2019.
-
Základní:
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele. 1. Ostrava: Ostravská univerzita. 2010.
-
Doporučená:
PRŮCHA Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, 3. vydání. Praha: Portál. 2012.
-
Doporučená:
JANÍK, T., PORUBSKÝ, Š., CHRAPPÁN, M. a K. KUSZAK. Curriculum changes in Visegrád four: three decades after.. Münster: Waxmann. 2019.
-
Doporučená:
SYNEK, J. Didaktika HV I. Studijní opora pro DiV. Olomouc: UP. 2004.
-
Doporučená:
JURKOVÁ, Z. a K. HORÁKOVÁ. Etnická hudba ve škole. Praha: Multikulturní centrum. 2001.
-
Doporučená:
Eurypedia. The European Encyclopedia on National Education Systems [online]. 2012. EACEA. .
-
Doporučená:
Executive Agency Education, Audiovisual & Culture [online]. EURYDICE. 2009.
-
Doporučená:
SEDLÁK, F. a H. VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum. 2013.
-
Doporučená:
CHARALAMBIDIS, A. a kol. Hudební výchova pro 1. roč. gymnázií, Hudební výchova pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN. 1998.
-
Doporučená:
GRECMANOVÁ, H. a E. URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex. 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Neurofyziologické základy hudebního vnímání, orientace v oblasti cílů výuky hudby na všeobecně vzdělávacích školách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Stručně charakterizovat základní funkce hudby a cíle hudební výchovy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Stručně charakterizovat proces hudební apercepce z hlediska hudební psychologie (význam citů a emocí při poslechu hudby).
Vyjmenovat činitele ovlivňující hudební vnímání a objasnit jejich pedagogické aspekty.
Charakterizovat vybrané školské systémy z hlediska začlenění výuky hudby.
Objasnit význam folklóru a etnické hudby a jejich úlohu při formování hudebního povědomí jedince.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vybrat vhodné prostředky konkretizace hudebního obsahu u analyzovaných hudebních skladeb a výběr prostředků zdůvodnit.
Vybrat vhodné vokální a instrumentální činnosti vycházející z folklóru nebo etnické hudby jako prostředek aktivizace žáků při školní hudební výchově.
Vytvořit prezentaci charakterizující vybraný vzdělávací systém s ohledem na začlenění hudebních a estetických aktivit
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|