|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / AVPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
AVPP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Aktuální výzkumy v hudební pedagogice
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Aktuální výzkumy v hudební pedagogice a hudbní psychologii
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V předmětu jsou nadále detailně prodiskutovávány metodologické a formulační otázky vyplývající z příprav disertačních prací.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná a ústní. Aktivní vystoupení (doktorand předloží text v rozsahu do 20 stran) a diskuze k přípravám práce, aktivní účast na semináři během semestru. Své vystoupení zaměří k vlastnímu tématu hudebně pedagogického výzkumu, nebo zpracuje referát k tématům semináře (aktuální výzkumy v hudební pedagogice). Účast ve výuce minimálně 75 %.
|
Obsah
|
V předmětu jsou detailně prodiskutovávány metodologické a formulační otázky vyplývající z příprav disertačních prací.
1. Volba metod a struktury písemné práce, schopnost rozpoznat adekvátní postup při zpracovávání kvalifikačních prací, schopnost vést diskuzi k metodologii a obsahu písemné práce.
2. Doktorand si plně osvojí hudebně historická a hudebně teoretická fakta ze zvolené tematické oblasti disertačního úkolu. Student umí samostatně pracovat s prostudovanou literaturou a vyhodnocovat dochované prameny týkající se zvolené tematické oblasti disertačního úkolu.
3. Doktorand je specialistou v tematické oblasti vymezené disertačním úkolem. Diskuze všech členů semináře je řízena vedoucím pedagogem semináře.
4. Terminologie a vymezení základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie.
5. Metodologická východiska výzkumu v hudební výchově.
6. Systémový přístup ke zkoumaným jevům.
7. Klasifikace výzkumných metod.
8. Teoretické metody hudebně pedagogického výzkumu.
9. Empirické metody výzkumu.
10. Podněty ze standardizovaných zahraničních testů hudebnosti.
11. Realizace výzkumu, zpracování získaných výsledků.
12. Diskuse ke konkrétním tématům disertačních prací z hlediska hudebně pedagogických výzkumů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapp.zcu.cz se studijními materiály a všemi důležitými informacemi ke studiu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Váňová, Hana; Skopal, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice.. Praha: Karolinum,, 2017.
-
Základní:
Gavora, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno: Paido, 2010.
-
Doporučená:
ASCHENBRENNER, Vít a kol. Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé strategie nové vzdělávací koncepce. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni. 2023.
-
Doporučená:
Slavíková, Marie. Hudebně pedagogický výzkum na Katedře hudební kultury FPE ZČU v letech 1992-2014.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni,, 2014.
-
Doporučená:
Bentley, Arnold. Musical Ability of Children and its Measurement.. London, 1966.
-
Doporučená:
Wing, H. D. Standardized Test of Musical Intelligence.. Windsor, 1981.
-
Doporučená:
STEVANOVIĆ, Ena. Tréma u hudebníků a její prevence ve vzdělávacím systému. Praha: Karolinum. 2018.
-
Doporučená:
Holas, Milan. Úvod do hudební diagnostiky.. Praha, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
210
|
Celkem
|
210
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Stručně charakterizovat proces hudební apercepce z hlediska hudební psychologie, psychologie hudebních schopností a vývojové hudební psychologie
Vyjmenovat činitele ovlivňující hudební vnímání a objasnit jejich pedagogické aspekty
Vysvětlit pojetí hudby jako znakového systému
Objasnit význam anticipace, asociací a motoriky v hudebním vnímání z hlediska dětského posluchače
Objasnit podstatu a význam citů a emocí při poslechu hudby
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Vybrat vhodné prostředky konkretizace hudebního obsahu u analyzovaných hudebních skladeb a výběr prostředků zdůvodnit
Vybrat vhodné vokální a instrumentální, případně hudebně pohybové činnosti jako prostředek aktivizace žáků při poslechu hudby ve škole, s přihlédnutím k požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro nižší i vyšší stupeň gymnaziálního vzdělávání
Vytvořit písemnou přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy na gymnáziu s prvky aktivního poslechu a funkčně provázaných hudebních činností
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Osvojit si hudebně historická a hudebně teoretická fakta ze zvolené tematické oblasti disertačního úkolu.
Diskutovat ke konkrétním tématům disertačních prací z hlediska hudebně pedagogických výzkumů.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Klasifikovat výzkumné metody. Volit vhodné metody a struktury písemné práce, schopnost rozpoznat adekvátní postup při zpracovávání kvalifikačních prací, schopnost vést diskuzi k metodologii a obsahu písemné práce.
Student umí samostatně pracovat s prostudovanou literaturou a vyhodnocovat dochované prameny týkající se zvolené tematické oblasti disertačního úkolu.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
Orientuje se v oblasti současné hudební teorie a je schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|