|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DCHS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DCHS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny české hudby 20. stol. pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Dějiny české hudby ve 20. stol. pro SŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/DCSH
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení potřebných vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy, které studenta připraví na výuku předmětu hudební výchova na střední škole v souladu s filozofií kurikulární reformy a s požadavky RVP. Studenti se učí tvořivě aplikovat teoretické poznatky na modelové situace hudebního vyučování na střední škole, komunikovat o hudbě i hudbou a reflektovat tento proces. Seznamují se s výchovně vzdělávacími strategiemi, zajišťujícími všestrannou tvořivou aktivitu žáků a integrované vzdělávání a výchovu prostřednictvím hudby.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška v rozsahu Obsahu předmětu.
Student absolvuje blokovou výuku hudební estetiky
|
Obsah
|
Probíraná témata jsou uchopena z hlediska didaktického využití:
1. Zakladatelé české národní hudby a zakladatelé české moderní hudby. Význam Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka a Bohuslava Martinů pro českou hudbu 20. stol.
2. Současníci zakladatelů české moderní hudby. Česká meziválečná avantgarda.
3. Miroslav Kabeláč a Klement Slavický. Stěžejní osobnosti narozené kolem roku 1910
4. Významní nositelé aktualizované české hudební tradice narození v období 1900 1920. Václav Trojan, Jan Hanuš a Jiří Pauer
5. Generace narozená mezi léty 1920-1930. Vladimír Sommer (1921 1997) a jeho Vokální symfonie
6. Generace narozená mezi léty 1920-1930. Karel Husa (1921) a jeho Hudba pro Prahu 1969
7. Generace narozená mezi léty 1920-1930. Svatopluk Havelka (1925- 2009) a jeho oratorium Jeroným Pražský
8. Generace narozená mezi léty 1920-1930. Petr Eben (1929 2007) autor Truvérské mše a slavných varhanních skladeb
9. Další významné osobnosti sledované generace Ilja Hurník (1922-2013), Otmar Mácha (1922-2006) a tvůrčí sdružení Quattro Lukáš, Bodorová, Fišer
10. Viktor Kalabis (1923-2006), Jan Novák (1921 1984)
11. Brněnská škola a Marek Kopelent
12. Generace skladatelů narozené po roce 1945, dnešní tvůrčí centra a festivaly soudobé hudby.
13. Estetická působnost stěžejních děl a reflexe náslechové praxe
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
aktuální učebnice HV pro 2. st. ZŠ.
-
Základní:
Webový portál Český slovník osob a institucí.
-
Základní:
Webový portál Hudebního informačního střediska.
-
Doporučená:
ŠAFRÁNEK, M. (ed.). Bohuslav Martinů: domov, hudba a svět: Deníky, zápisníky, úvahy a články.. Praha: Státní hudební vyd.
-
Doporučená:
MACEK, Jiří. Česká hudební avantgarda: Průvodce světem orchestru jedné pozoruhodné epochy. Praha, 2012. ISBN 978-80-260-1491-1.
-
Doporučená:
SCHNIERER, M. Český a východoevropský neofolklorismus v artificiální hudbě 20. stol. Deset studií od Janáčka k serialismu.. Veverská Bitýška: Editio Moravia, 2007. ISBN 978-80-86565- 06.
-
Doporučená:
VIČAR, J. A R. DYKAST. Hudební estetika.. AMU: Praha, 2002.
-
Doporučená:
NEČAS, C. Josef Berg a teoretické učeni Leoše Janáčka. Josef Berg: skladatel mezi hudbou, literaturou a divadlem. Brno: Masarykova univerzita, 1992.
-
Doporučená:
Bezděk, Jiří. Soudobá hudba před tabulí : základní pojmy, fakta, komentáře a ukázky k zařazování moderních a postmoderních skladeb do výuky na školách všech stupňů. V Plzni : Západočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7043-669-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Formulovat obecné rysy historických slohů a stylů, stejně tak hudby soudobé a připojit k nim hlavní tvůrčí osobnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Reprodukovat významné motivy či témata hudební historie pěvecky nebo instrumentálně
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit vývoj české hudby 20. století i vážnou hudbu dneška. |
Charakterizovat nejzávažnější díla a zařadit je do stylových tendencí v kontextu české i světové hudby. |
Aplikovat znalosti v didaktice Hv. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Analyzovat a komparovat různé skladatelské styly ve vývoji české hudby 20. a 21. stol. |
Aplikovat své dovednosti v didaktice Hv. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|