|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHV2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHV2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KHK/DHV1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních vědomostí, dovedností a postojů v oblasti didaktiky hudební výchovy se zaměřením na činnostní pojetí hudební výchovy a uplatnění poznatků v hudebně výchovném procesu na 1.stupni základní školy, na metody i analýzu vyučovacího procesu včetně interakce jeho činitelů. Student/ka porozumí novému paradigmatu didaktiky hudební výchovy v procesu transformačních změn v České republice, získané teoretické poznatky se učí aplikovat v modelových situacích hudebního vyučování na 1.stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
1. Zopakovat si dalších 20 písní (z učebnic Hv pro 1. až 5. ročník ZŠ) - předehra, hra melodie i doprovodu a současně zpěv, pokyn hlavou ke zpěvu, transpozice (C, D, E, F, d, e, a), prokázání dovednosti zpěvu a hry písní průběžně plnit v semináři.
2. Písemně: samostatně nastudovat oddíl Hudba 20. století a písemně je zpracovat podle pokynů vyučujícího. Z učebnic Hudební výchova pro 1. až 5. ročník ZŠ dále student vypíše všechny skladby, vztahující se k uvedeným obdobím v hudbě české i evropské. Provede krátkou analýzu každé skladby z hlediska její prezentace žákům (práce s učebnicí).
3. Písemně: zpracovat jednu přípravu na výukovou jednotku Hv pro 4. nebo 5. ročník ZŠ, s integrací hudebně výchovných činností, zaměřenou zejména na poslechové činnosti v hodině (práce s poslechovou skladbou). Přípravu ve stručné verzi realizovat v semináři.
Požadavky pro kombinovanou formu studia: úkoly 2 a 3 zpracovat a zaslat písemně. Úkol 1 hru a zpěv písní student/ka přijde osobně předvést v dohodnutém termínu.
Požadavky ke zkoušce:
a) Teoretická část viz Témata ke zkoušce (losované téma, pohovor o něm)
b) Praktická část: student/ka aplikuje poznatky, uváděné v teoretické části zkoušky, na konkrétních písních; student/ka si připraví seznam 40ti písní z učebnic Hv 1 až 5, v tóninách C, D, E, F, d, e. Lidové písně umí transponovat do jiné zpívatelné tóniny, předehru, pokyn hlavou, zpěv + hra melodie a doprovodu, promyslí si průpravná cvičení k písním a metodu nácviku.
Témata ke zkoušce:
1. Cíle a úkoly hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Výchova hudbou a k hudbě. Současná koncepce Hv na ZŠ, RVP ZV z hlediska Hv, metody a organizační formy v současné Hv.
2. Stručný nástin historického vývoje Hv, význam hudby a zpěvu. Vznik současné koncepce předmětu. Klíčové kompetence v Hv, standard předmětu.
3. Charakteristika dětského hlasu, jeho rozsah, hygiena. Příčiny chybné vokální intonace, jejich náprava. Hudební diagnostika, testy hudebnosti.
4. Pěvecké a vokální činnosti na 1. stupni ZŠ. Pěvecké dovednosti (dle RVP), možnosti a systematika jejich rozvoje u dětí. Charakteristika učebnic Hv pro 1. 5. roč. ZŠ z hlediska podnětnosti a systematiky k rozvoji pěveckých a mluvních dovedností.
5. Didaktická práce s písní na 1. stupni ZŠ a metody jejího nácviku. Nácvik písně metodou imitace s grafickým názorem (příklady postupu).
6. Osvojování písně tonálními metodami. Intonační nácvik písně. Postup podle Danielovy metody opěrných písní (příklady postupu).
7. Rytmická výchova psychologická východiska, metodika rytmické výchovy. Rytmická zkratka, rytmické slabiky, rytmická tvořivost a její formy. Algoritmy rozvoje rytmických dovedností v 1. 5. ročníku ZŠ (práce s učebnicí).
8. Instrumentální činnosti na 1. stupni ZŠ. Hudební nástroj ve škole možnosti, význam. Možnosti didaktického uplatnění instrumentálních činností v Hv. Tvorba instrumentálních doprovodů k písním.
9. Dvojhlas na ZŠ, typy dvojhlasu, průpravná cvičení, metodické postupy při nácviku.
10. Poslechové činnosti na 1. stupni ZŠ. Cíle poslechu hudby, metody, práce s učebnicí Hv. Problém rozumění hudbě, prostředky hudebního vyjádření. Tvořivost a poslech.
11. Práce s poslechovou skladbou ve škole (na základě příkladů didaktické práce s hudbou 20. století v učebnicích Hv), integrace činností, zdůvodnění postupů při aktivizaci žáků. /Hudbu 20. století zpracovat z knihy Hanžlík Fenclová, 2009/
12. Hudba 20. století (obecná charakteristika, znaky hudby, hlavní představitelé) a výběr skladeb tohoto období v učebnicích Hudební výchova pro 1. 5. roč. ZŠ.
13. Hudebně teoretické poznatky, jejich význam a začlenění do výuky Hv. Hudebně pohybová výchova na 1. stupni ZŠ.
|
Obsah
|
1. Osvojování písně tonálními metodami. Intonační nácvik písně. Postup při osvojování písní podle Danielovy metody opěrných písní (příklady).
2. Didaktická práce se žáky se SVP. Možnosti zapojení žáků se SVP.Instrumentální činnosti na 1. stupni ZŠ.
3. Rytmická výchova, psychologická východiska rytmického cítění a pedagogické důsledky, metodika rytmické výchovy. Rytmická zkratka, rytmické slabiky, rytmická tvořivost a její formy. Algoritmy rozvoje rytmických dovedností v 1. až 5. ročníku ZŠ (práce s učebnicemi hudební výchovy).
4. Hudební nástroj ve škole, možnosti jeho využívání, význam instrumentálních aktivit pro dítě. Možnosti didaktického uplatnění instrumentálních činností v Hv. Tvorba instrumentálních doprovodů k písním.Dvojhlas na ZŠ, typy dvojhlasu, průpravná cvičení, metodické postupy při nácviku.
5. Pěvecký sbor nebo kroužek na základní škole. Repertoár školních sborů, notové materiály.
6. Poslechové činnosti na 1. stupni ZŠ. Cíle poslechu hudby, metody, práce s učebnicemi Hv. Problém rozumění hudbě, prostředky hudebního vyjádření. Tvořivost a poslech. Práce s poslechovou skladbou ve škole (na základě příkladů didaktické práce s hudbou 20. století v učebnicích Hv), integrace činností, zdůvodnění postupů při aktivizaci žáků.
7. Hudba 20. století (obecná charakteristika, znaky hudby, hlavní představitelé) a výběr skladeb tohoto období v učebnicích Hudební výchova pro 1. až 5. roč. ZŠ.
8. Učitelova příprava na hodinu, tvorba výukových projektů. Organizace vyučovacího procesu, klasifikace a hodnocení žáka v hudební výchově.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi materiály a podstatnými informacemi.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4909
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály a podstatnými informacemi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. st. ZŠ, díl 2 Rozvoj dětské hudební tvořivosti. Praha. 2023.
-
Základní:
VELICKÁ, H. Planeta hudba. Výukové listy : výukové listy pro učitele: hudební výchova pro 1. ročník ZŠ. Praha : Bärenreiter Praha s.r.o. 2020.
-
Rozšiřující:
PÁNKOVÁ, J., POBUDOVÁ, J., POSPÍŠILOVÁ, L., ROUBOVÁ, L., SLAVÍKOVÁ, M., TICHÁ, A. Hudební výchova příručka pro učitele pro 1. ročník základní školy. Plzeň, 2016. ISBN 978-80-7489-251-6.
-
Rozšiřující:
JIŘIČKOVÁ, J. a kol. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha, 2023. ISBN 978-80-7603-421-1.
-
Doporučená:
ASCHENBRENNER, V. a kol. Dějiny hudebního vzdělávání v českých zemích a některé strategie nové vzdělávací koncepce. Plzeň. 2023.
-
Doporučená:
Sedlák, František; Siebr, Rudolf. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Herden, Jaroslav; Petřík, Jan. My pozor dáme a posloucháme : Posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-56-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student/ka ovládá hudební nauku, orientuje se v základních hudebních formách, prokazuje základní orientaci v dějinách české a světové hudby, ovládá výchovně vzdělávací strategie, prohlubuje praktické dovednosti v rámci základů pěveckých, instrumentálních a hudebně pohybových činností, ovládá efektivní metody a postupy, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vysvětlit význam a možnosti funkčního propojování hudebních činností vokálních, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových v hudebně výchovném procesu; |
- vysvětlit psychologická východiska a metody rytmické výchovy dětí, s přihlédnutím k didaktické tvořivosti; |
- vysvětlit metody a prostředky integrativní práce s poslechovou skladbou; |
- analyzovat hudebně vyjadřovací prostředky, užité v hudební skladbě, a posoudit, které z nich mohou děti postihnout na základě dosavadních hudebních a poslechových zkušeností a dovedností; |
- popsat hlavní znaky hudby 20. století a tvorbu významných představitelů tohoto období; |
- vysvětlit, co rozumíme pod pojmem hudebně teoretické poznatky v hudební výchově na 1. stupni základní školy a jakými metodickými postupy je lze u dětí tvořivě osvojovat; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- hrát na klávesový nástroj a zpívat určené písně pro 1. až 5. ročník ZŠ, lidové i umělé, s předehrou a vhodnými transpozicemi, v tóninách C, D, E, F dur, d, e, a moll; |
- vytvořit jednoduchý instrumentální doprovod k písni s použitím Orffových nástrojů rytmických i melodických; |
- navrhnout metodické postupy, rozvíjející hudební tvořivost dětí při práci s písní a s poslechovou skladbou, včetně pohybu při hudbě a didaktických her s hudbou; |
- osvojit vybranou píseň tonální intonační metodou; |
- zpracovat písemnou přípravu na vyučovací jednotku s poslechem hudby, se zřetelem k mnohostranné aktivizaci žáků a k rozvíjení jejich hudební tvořivosti a emocionality; |
- analyzovat učebnice hudební výchovy a metodické příručky, kriticky k nim přistupovat a porovnávat je z hlediska jejich obsahu, formy a metodických postupů se zřetelem k RVP ZV; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|