|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DHVS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DHVS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 2 SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu hudební didaktika nonartificiální hudby je důkladné osvojení znalostí a dovedností pro úspěšné zvládnutí výuky hudební výchovy na střední škole. Patří sem také osvojení dalších metod práce a různých forem organizace výuky. V souvislosti se zaměřením předmětu na nonartificiální hudbu náleží k hlavním cílům předmětu posílení znalostí o základních stylech a žánrech jazzové a populární hudby směrem k vyučovací praxi. Na základě znalostí hudební didaktiky z předcházejících semestrů student aplikuje získané teoretické poznatky na obsahové zaměření předmětu tak, aby je byl schopen využít v různých modelových situacích hudebního vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. 1-2x výstup na semináři a seminární práce
Tvorba předmětového portfolia:
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ shromáždění podkladů dvě didakticky zpracovaná témata z oblasti nonartificiální hudby
3/znalost školských dokumentů a jejich výstupů v oblasti HV (RVP ZV a RVP G)
V případě nařízení distanční výuky plní student/ka náhradní formy výuky, o nichž je aktuálně informován/a prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
Obsah
|
Hudebně pohybové, poslechové, pěvecké a instrumentální činnosti v hudební výchově se zaměřením na nonartificiální hudbu v kontextu s učivem RVP ZV a RVP G.
Učebnice hudební výchovy l pro HV vzdělávání v SŠ: srovnání, koncepce.
Percepční činnosti v kontextu s učivem RVP ZV a RVP G.
Nové technologie v hudbě, zejména v souvislosti s interaktivními učebnicemi.
Rozbor výstupové praxe.
Samostatné výstupy - prezentace studentů, ve kterých realizují ukázkové hodiny hudební výchovy se zaměřením na nonartificiální hudbu s následným rozborem s přednášejícím a ostatními studenty.
Témata prezentací: Základní charakteristika jazzové hudby, folklórní útvary afroamerické hudby, ragtime, pochodový jazz, chicagský jazz, ranný swing, swing, be bop, cool a west coast jazz, 3. proud, hard bop, soul jazz, free jazz, jazz rock, současný jazz, vznik moderní populární hudby, muzikál, pěvecké hvězdy 40. let, rokenrol, hudební osobnosti 60. let, hard rock, heavy metal, art rock, punk, současné směry populární hudby, česká jazzová scéna, česká rocková scéna, česká popová scéna.
V případě nařízení distanční výuky jsou ukládány studijní opory na úložiště gapps. Aktuální adresy jsou zasílány studentům prostřednictvím služby Hromadný e-mail.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. MgA. Jan Vičar, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
aktuální učebnice HV pro ZŠ, seminární modelové příklady doc. Kuhna z metodických materiálů vydavatelství Fraus.
-
Základní:
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy: učebnice pro posluchače PF. 2., část. upr. vyd.. Praha: SPN, 1984.
-
Základní:
COUFALOVÁ, G., I. MEDEK a J. SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů : [slyšet jinak].. Brno, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros. Hudební výchova pro gymnázia 2. 1.. Praha: SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-219-7.
-
Základní:
CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ a Lukáš HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství,, 2003. ISBN 80-7235-211-3.
-
Základní:
BLAŽKOVÁ, O. a Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele [online].. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6.
-
Základní:
SVOBODA, M. Praktická jazzová harmonie.. Netolice: Jc-Audio, 2013. ISBN 978-80-87132-25-8.
-
Základní:
KUHN, T. Stručné dějiny populární hudby a jazzu pro studenty a učitele hudební výchovy.. Plzeň: ZČU, 2011.
-
Základní:
POLEDŇÁK, I. Úvod do problematiky nonartificiální hudby.. Olomouc: UP, 2000.
-
Doporučená:
WEISS. T. Beaty, bigbeaty, breakbeaty : [průvodce moderní hudbou 90. let].. Praha: Maťa, 1998.
-
Doporučená:
VORDERMAN, Carol. Help Your Kids with Music.. London:Dorling Kindersley, 2015. ISBN 978-0-2411-8612-1.
-
Doporučená:
DORŮŽKA, L. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní.. Praha: MF, 1987.
-
Doporučená:
DORŮŽKA, L. Panoráma populární hudby 1918/1978 aneb Nevšední písničkáři všedních dní.. Praha: MF, 1987.
-
Doporučená:
Peghead Nation's Roots and Bluegrass Rhythm Guitar Course with Scott Nygaard - YouTube. YouTube [online]..
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. a P. KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Objasnit klíčové pojmy z hudební didaktiky 1 a hudební didaktiky 2 pro SŠ
Orientovat se v dějinách hudby se zaměřením na nonartificiální hudbu
Orientovat se bezpečně v hudební teorii
Naplnit jednotlivé výstupy RVP návrhy na konkrétní činnosti v souvislosti s obsahem předmětu
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zahrát a zazpívat určené pensum povinných písní, úryvků skladeb, cvičení na rozezpívání
Dokázat vytvořit modelovou lekci jako přípravu pro praxi
Orientovat se v současném hudební dění se zaměřením na noartificiální hudbu
Přiřadit na základě poslechu stěžejní skladby populární hudby a jazzu k základním etapám vývoje nonartificiální hudby
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Didakticky uchopit stanovená témata z oblasti nonartificiální hudby a aplikovat je ve vyučovacím procesu. |
Objasnit základní etapy populární hudby a jazzu. |
Definovat základní pojmy nonarticiální hudby.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Aplikovat znalosti z předmětů nonartificiální hudba a hudební didaktika do ukázkových výstupů - prezentací k výuce hudební výchovy na SŠ. |
Zahrát a zazpívat písně spojené s vybranými tématy při prezentaci výuky nonartificiální hudby na druhém stupni SŠ. |
Prezentovat výsledky praxe na semináři. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
V případě nařízené distanční výuky probíhá hodnocení práce studentů formou obhájení jimi vypracovaných seminárních prací (zadané úložiště) s výstupy opřenými o studium doporučené literatury a případné konzultace s vyučujícím (využití ICT technologií). |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
V případě nařízené distanční výuky probíhá ověření dovedností studenta/ky prostřednictvím kontroly videozáznamů, uložených studentem na určené úložiště dle stanovených požadavků. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
V případě nařízení distanční výuky probíhá kontrola a připomínkování (metody formativního hodnocení) souborů zaslaných a uložených studenty do Semestrálních prací a na určené úložiště (videozáznamy). |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|