|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DIMŠ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DIMŠ2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika předškolní HV
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět navazuje na předchozí DIMŠ1. Student si osvojí zejména prostřednictvím praktických činností nezbytné penzum dovedností, vědomostí a postojů potřebných pro výuku hudební výchovy v předškolních zařízeních v duchu probíhající integrativní koncepce vzdělávání (RVP-ŠVP).
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky udělení zápočtu - aktivní účast v hodinách včetně didaktického výstupu, zvládnutí předepsaného pěveckého repertoáru, seminární práce, test. Rutinně zpívá a hraje před ostatními, čistě intonuje s oporou i bez opory o hudební nástroj, pěvecky zopakuje zahraný tón a krátký popěvek v rozsahu h-d2. Ovládá obsah předcházejících hudebních předmětů (dovednosti a znalosti, repertoár). Zahraje z dětského zpěvníku neznámou melodii alespoň pravou rukou, umí se samostatně ze zpěvníku naučit neznámou písničku (přečte noty, zahraje je na klavír a zazpívá). Tvořivým způsobem pracuje s písňovým materiálem, i s hudebními nástroji vhodnými pro děti předškolního věku, nachází hudebně pohybové paralely.
|
Obsah
|
prezenční studium
1. Úvodní hodina - cíl předmětu, literatura a další studijní zdroje, podmínky pro získání zápočtu
2. Anatomie dechového ústrojí, fonačního ústrojí. Pěvecký postoj, dýchání, měkké nasazení, tónu, hravé rozezpívání. Motivace k rozezpívání u dětí, vhodná cvičení, vhodná hlasová poloha. Vysvětlení zadání semestrální práce.
3. Artikulace, anatomie dutiny ústní, hlavový tón, rezonance. Výběr vhodných písní vzhledem k věku a pěveckým dovednostem. Nevhodné písně. Transpozice. Výběr notového materiálu s písní - kritéria, zdroje. Zásobník písní.
4. Praxe
5. Praxe
6. Praxe
7. Práce s písní, typy melodií, metodika nácviku, fixování melodie a textu. Hudebně výrazové prostředky; tempo a dynamika v dětském projevu. Stylizace doprovodu a tvorba vlastní předehry, mezihry, dohry. Nahrávky pro pěvecké činnosti - kritéria, výběr. Reflexe praxe.
8. Sluchové schopnosti. Anatomie a fyziologie sluchu. Rozvoj sluchových schopností pomocí hudebních činností a her. Princip kontrastu.
9. Výběr poslechových ukázek - kritéria, didaktické zpracování. Zásobník poslechového materiálu a činností.
10. Využití vokálních a poslechových činností pro všeobecný rozvoj.
Tvořivá dílna - podpora kreativity -vytváření vlastních textů a melodií, tvořivá intonace.
11. Ověřování výsledků učení - test, rozbor prací.
12. Reflexe didaktických výstupů
13. Udělování zápočtů
V hodinách jsou průběžně zařazovány činnosti a úkoly na rozvoj kreativity studentek a studentů tak, aby mohli přenést tvořivé postupy i do vlastní pedagogické praxe.
Opora:
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v prostředí Moodle s vysvětlením základních pojmů, teorií a principů předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (100%),
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (100%),
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavíková, Petra. Dětská hudební tvořivost v preprimárním vzdělávání.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7603-124-1.
-
Základní:
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
Základní:
Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Základní:
Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
Rozšiřující:
Tichá,Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2006. ISBN 978-80-7367-100-6.
-
Doporučená:
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Doporučená:
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Doporučená:
Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Viskupová, Božena. Hudba a pohyb. 2. vyd. Praha : Supraphon, 1987.
-
Doporučená:
Viskupová, Božena; Šimoneková, Heda. Hudebně pohybová výchova a zpěv : Met. příručka pro nepovinný předmět v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-19284-X.
-
Doporučená:
Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4. roč. ZŠ. 2.část, 2.semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4.roč. ZŠ. 1. část, 1. semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Sedlák, František. Hudební vývoj dítěte : analytická studie. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1974.
-
Doporučená:
Kodejška, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.
-
Doporučená:
Bečvářová, Ivana a kol. Kreativita v pedagogické praxi s ohledem na individualizaci ve výchovně vzdělávacím procesu.. ISBN 978-80-906241-1-5imperk, 2020. ISBN 978-80-906241-1-5.
-
Doporučená:
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha. 2011.
-
Doporučená:
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Doporučená:
Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
-
Doporučená:
d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- ovládá hudební teorii v rozsahu předchozích hudebně zaměřených předmětů
- vyjmenovat a popsat jednotlivé složky hudebnosti dítěte
- specifikovat obsah metodické řady rozvoje rytmického cítění dětí včetně příslušného pojmosloví
- aktivně ovládá písňový repertoár ze všech předchozích hudebně zaměřených předmětů
- v hodinách je schopna(schopen veřejné hudební produkce před ostatními, zpívá intonačně čistě s oporou i bez opory o hudební nástroj, doprovodí zpěv na klávesový nástroj - v pravé ruce hraje melodii, v levé minimálně akordický doprovod, taktuje, ukazuje nástupy a ukončení |
ovládá hudební teorii v rozsahu předchozích hudebně zaměřených předmětů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
naplnit metodickou řadu rytmických dovedností dětí konkrétními příklady aktivit
realizovat hrou na tělo či hudební nástroje jednotlivé příklady rozvoje rytmického cítění dětí
zazpívat s doprovodem několik vybraných písní a doprovodit je hrou na rytmické nástroje
uvést a obhájit vlastní konkrétní příklady rozvoje rytmického cítění dětí |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit zákonitosti rozvoje dětského hlasu, jeho specifika i pojmy z oblasti pěvecké výchovy dětí v MŠ (složky pěvecké výchovy, věk dětí v kontextu s rozvojem hlasu, hlasová hygiena, metody výcviku hlasu, volba vhodného repertoáru);vysvětlit idiomy ukolébavek;objasnit specifika instrumentálních činností dětí v MŠ včetně přiíslušných pojmů (hra na tělo, rozvoj rytmických dovedností prostřednictvím hry na nástroje, ...) |
objasní zákonitosti rozvoje dětského hlasu, jeho specifika i pojmy z oblasti pěvecké výchovy dětí v MŠ (složky pěvecké výchovy, věk dětí v kontextu s rozvojem hlasu, hlasová hygiena, metody výcviku hlasu, volba vhodného repertoáru);vysvětlit idiomy ukolébavek; objasní specifika instrumentálních činností dětí v MŠ včetně přislušných pojmů (hra na tělo, rozvoj rytmických dovedností prostřednictvím hry na nástroje, ...) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhne vhodné postupy k nápravě nezpěvnosti dětí (práce s "bručouny")
vytvoří metodickou řadu rozvoje pěveckých dovedností dětí a naplnit ji konkrétními příklady, ty realizuje a obhájí na semináři, vytváří vlastní básničky, říkadla, melodie, písničky a totéž podporuje i u dětí
vypracuje, prezentuje a obhájí seminární práci s vlastním výběrem konkrétních aktivit k rozvoji pěveckých dovedností dětí (s ohledem na stupeň hudebního rozvoje dítěte i jejich věk)
zkomponuje a prezentuje vlastní ukolébavku
hraje na hudební nástroje v elementární volné i řízené improvizaci, doprovodu osvojovaných písní (aleatorika, pentatonika, práce s dynamikou, kontrastem, k dokreslení příběhu, zhudebnění pohádky) na semináři ve vlastní praxi na školách
reflektuje kriticky vlastní praxi na semináři i v praxi MŠ z hlediska osvojované látky
nahlíží na vlastní práci i projevy dětí z hlediska tvořivé hudební výchovy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Studentka podvede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Reflektuje vlastní praxi, svoje silné a slabé stránky |
|
|
|
|