|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / DIMŠ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
DIMŠ2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika předškolní HV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
49 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studující zdokonalují a prohlubují své praktické dovednosti a teoretické znalosti o využití hudebních činností pro rozvoj dítěte v předškolním vzdělávání. Zabývají se zejména činnostmi vokálními, dále pak hudebně pohybovými, poslechovými i instrumentálními a jejich tvořivým pojetím včetně instrumentálního doprovodu dětských písní.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky udělení zápočtu - aktivní účast a spolupráce v hodinách včetně didaktického výstupu, zvládnutí předepsaného pěveckého repertoáru a hry na klávesový nástroj a další drobné nástroje - zejména Orffovy, seminární práce, test. Rutinně zpívá a hraje před ostatními, čistě intonuje s oporou i bez opory o hudební nástroj . Ovládá obsah předcházejících hudebních předmětů (dovednosti a znalosti, repertoár). Umí se samostatně ze zpěvníku naučit neznámou písničku včetně stylizovaného doprovodu (přečte noty, zahraje je na klavír a zazpívá), zahraje pohotově z dětského zpěvníku neznámou písničku alespoň pravou rukou, vytvoří doprovodné kadence. Tvořivým způsobem pracuje s písňovým materiálem, i s hudebními nástroji vhodnými pro děti předškolního věku.
Je povinná účast a spolupráce na neperiodické vzdělávací akci pořádané nebo podporované KHK (například to může být konference, akce k projektu, speciální workshop, přednáška zvaného odborníka, aktivity na Den otevřených dveří nebo EduDen, koncert a další).
|
Obsah
|
1.Úvod do předmětu, vzdělávací cíl, studijní literatura, zadání semestrální práce, podmínky pro získání zápočtu
2. Hudební vývoj dítěte. Užití hudebních činností s písní v každodenním životě MŠ - rituály, řízená činnosti, volná činnost, svátky a tradice, akce s rodiči (dílny, dramaturgie dětského vystoupení).
3. Vokální činnosti. Anatomie dechového ústrojí, fonačního ústrojí. Pěvecký postoj, dýchání, měkké nasazení, tónu, rozezpívání. Motivace k rozezpívání u dětí, vhodná cvičení, vhodná hlasová poloha. Hlasová hygiena, nemoci ovlivňující hlas a sluch. Přínos vokálních činností pro všeobecný rozvoj dítěte.
4. Anatomie dutiny ústní, hlavový tón, rezonance. Artikulace, frázování. Výběr vhodných písní vzhledem k věku a pěveckým dovednostem. Nevhodné písně. Transpozice. Výběr notového materiálu s písní - kritéria, zdroje, vývoj dětských zpěvníků. Zásobník písní.
5. Práce s písní, typy melodií, typy písní, formové uspořádání. Metodika nácviku, fixování melodie a textu. Hudebně výrazové prostředky (tempo, dynamika) a dětský projev. Zdůraznění charakteru písně pomocí doprovodu. Nahrávky pro pěvecké činnosti - kritéria, výběr.
6. Poslechové činnosti. Anatomie a fyziologie sluchu. Rozvoj smyslového vnímání pomocí hudebních činností a her. Hudební pohádka. Výběr poslechových ukázek - kritéria, didaktické zpracování. Zásobník poslechového materiálu a činností. Přínos poslechových činností pro všeobecný rozvoj dítěte.
7. Kombinace hudebních a grafomotorických činností v Metodě dobrého startu, princip a použití. Rozvoj seriality pomocí rytmického ostinata, rozvoj prostorového vnímání a grafomotoriky.
8. Tvořivá dílna - vlastní písničky, instrumentace písní na melodické nástroje.
9. Exkurze - návštěva hudebně vzdělávací instituce nebo edukačního programu pro děti s reflexí.
10. Praxe. Reflexe praxe. Vyhodnocení seminárních prací. Ověřování výsledků učení.
V hodinách jsou průběžně zařazovány činnosti a úkoly na rozvoj kreativity studentek a studentů tak, aby mohli přenést tvořivé postupy i do vlastní pedagogické praxe.
Opora:
Literatura (viz záložka LITERATURA)
Materiály ze seminářů a přednášek
Kurz Moodle DIMŠ2
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v prostředí Moodle s vysvětlením základních pojmů, teorií a principů předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Mgr. Tomáš Kuhn, Ph.D. (100%),
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (50%),
Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc. (50%),
-
Vede seminář:
Doc. Mgr. Tomáš Kuhn, Ph.D. (100%),
Mgr. et Mgr. Ing. Veronika Růžičková, Ph.D. et Ph.D. (50%),
Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavíková, Petra. Dětská hudební tvořivost v preprimárním vzdělávání.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7603-124-1.
-
Základní:
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
Základní:
Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Základní:
KUBECOVÁ, Markéta, Marcela PEHELOVÁ, Marie SLAVÍKOVÁ, Veronika RŮŽIČKOVÁ a Hana VÁŇOVÁ. Rozvíjíme hudební dovednosti dětí.. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-332-2.
-
Základní:
Raková, Milena; Štíplová, Ljuba,; Tichá, Alena. Zpíváme a tvoříme s malými. 1. vydání. 2012. ISBN 978-80-266-0067-1.
-
Rozšiřující:
Tichá,Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2006. ISBN 978-80-7367-100-6.
-
Doporučená:
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Doporučená:
Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969.
-
Doporučená:
Fischer, Václav. Elce pelce kotrmelce [knížka říkadel a obrázků, zpěvníček, cvičebníček, gramofonová deska]. Vyd. 1. Praha : Supraphon, 1973.
-
Doporučená:
KURKOVÁ, Libuše. Hudebně pohybová výchova pro předškoláky. SPN-pedagogické nakladatelství. 2021.
( DOI: )
-
Doporučená:
Kodejška, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.
-
Doporučená:
ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-.
-
Doporučená:
Bečvářová, Ivana a kol. Kreativita v pedagogické praxi s ohledem na individualizaci ve výchovně vzdělávacím procesu.. ISBN 978-80-906241-1-5imperk, 2020. ISBN 978-80-906241-1-5.
-
Doporučená:
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha. 2011.
-
Doporučená:
Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.
-
Doporučená:
Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.
-
Doporučená:
d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.
-
Doporučená:
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál. 2014.
-
Doporučená:
HRADECKÝ, Emil. Zpěvníček pro nejmenší.. Praha: Editio Supraphon, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
58
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyjmenovat a popsat jednotlivé složky hudebnosti dítěte
- specifikovat obsah metodické řady rozvoje rytmického cítění dětí včetně příslušného pojmosloví
- aktivně využívá znalosti všech předcházejících hudebních předmětů
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
naplnit metodickou řadu rytmických dovedností dětí konkrétními příklady aktivit
realizovat hrou na tělo či hudební nástroje jednotlivé příklady rozvoje rytmického cítění dětí
zazpívat s doprovodem několik vybraných písní a doprovodit je hrou na rytmické nástroje
uvést a obhájit vlastní konkrétní příklady rozvoje rytmického cítění dětí |
aktivně ovládá písňový repertoár ze všech předchozích hudebně zaměřených předmětů
v hodinách je schopna(schopen veřejné hudební produkce před ostatními, zpívá intonačně čistě s oporou i bez opory o hudební nástroj, doprovodí zpěv na klávesový nástroj - v pravé ruce hraje melodii, v levé minimálně akordický doprovod, taktuje, ukazuje nástupy a ukončení
dokáže propojit výrazové prostředky hudební a pohybové |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- hudebních činností vhodných pro rituály, tradice a každodenní život v mateřské škole nebo pro uspořádání akcí pro rodiči a veřejnost (včetně dramaturgie)
- hlasové hygieny, vhodného písňového repertoáru, anatomických a fyziologických podkladů k rozvoji hlasu
- metod pro rozvoj hlasu, rozsahu, intonace
- činností pro rozvoj sluchu, anatomických a fyziologických podkladů slyšení
- poslechových činností včetně her i vhodných hudebních ukázek (např. k pohybovému ztvárnění)
- hudebně-tvořivých činností pedagoga i dětí v MŠ
- o propojení hudebních a grafomotorických činností v Metodě dobrého startu, jejich principu a použití
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zpívá čistě bez opory o nástroj, zvládne zpívat a zároveň hrát odlišný part na jednoduché melodické nástroje, známou písničku doprovodí stylizovaným doprovodem, přehraje ze zpěvníku neznámou písničku a posoudí její vhodnost, navrhne případné úpravy, po seznámení s melodií vytvoří jednoduchý doprovod na klávesový nástroj i na nástroje dětského instrumentáře, vytvoří pohybové ztvárnění hudby v souladu s hudebně vyjadřovacími prostředky, rozlišuje sluchem různé nástroje, má pěvecký hlasový rozsah přiměřeně větší oproti dětskému.
Tvořivě přistupuje k hudebnímu materiálu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Reflektuje své možnosti, silná a slabá místa. Student/ka dovede identifikovat efektivní způsoby učení vedoucí k jeho/jejím pokrokům (učí se učit - metakognice). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Reflektuje vlastní praxi, svoje silné a slabé stránky |
|
|
|
|