|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HKB1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HKB1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hra na klavír 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HNN1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Rozvíjet a zdokonalovat schopnosti a dovednosti studenta ve hře na klavír.
Tento předmět je určen pouze studentům bakalářského oboru Hudba se zaměřením na vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Platí povinnost studenta přehrát veškerý repertoár k zápočtu v průběhu semestru v hodinách cvičení k tomu určených. To se týká i absolventů konzervatoře, kteří mohou splnit požadavky hromadně, např. na dvou konzultacích.
V případě začátečníků a jejich samostudia je doporučeno docházet na výuku klavíru i mimo rámec kolektivní výuky (CŽV, učitelé ze ZUŠ aj.)! Seminární kolektivní výuka není postačující. Studenti odevzdají vyplněnou tabulku s přehraným repertoárem. Splnění jednotlivých úkolů potvrdí cvičící na semináři po kontrole svým podpisem.
Požadavky:
A. Pokročilí studenti (absolventi konzervatoře a prvního cyklu ZUŠ):
Stupnice: C, G, D, A, E, včetně mollových c, g, d, a, e rovně (kombinovaně)
2 etudy odlišného charakteru
2 přednesové skladby, z toho jednu z období baroka a druhou klasicismu
Hymna ČR
Hra 10 písní s odlišnou stylizací doprovodu, transpozice lidových písní do pěvecky
vhodných tónin
B. Začátečníci a méně pokročilí studenti
Stupnice: C, G, D, A, E (oběma rukama v protipohybu přes dvě oktávy)
1 etuda
2 přednesové skladby: G.Ph. Telemann: Gavota, O. Mácha: Chodský tanec
5 lidových písní s dvěma druhy stylizovaného doprovodu
V době distanční výuky student nahraje veškerý repertoár, rozdělený nejvíce do tří souborů, na gapps. Sem uloží rovněž repertoár, jehož kontrola neproběhne v prezenční výuce.
|
Obsah
|
V prvním semestru k zápočtu studenti postupně zahrají repertoár dle požadavků pro Pokročilé: a) určené stupnice, 2 etudy, 2 přednesové skladby z období baroka a klasicismu, 10 doprovodů písní včetně transpozic lidových písní, Hymnu ČR / v případě potřeby KHK budou přednesové skladby nahrazeny povinným doprovodem zpěváků na přezpívávkách - domluva na začátku semestru) či Začátečníky a méně pokročilé (určené stupnice, 1 etudu, 2 přednesy, 5 lidových písní s dvěma druhy stylizovaného doprovodu). Osvojený repertoár zaznamenají do tabulky. Splnění jednotlivých úkolů potvrdí cvičící na semináři po kontrole svým podpisem. Tabulky se stanou součástí portfolia studenta. Podmínkou udělení zápočtu je fungující nezávislost rukou při hře!
Výuka je podporována výukovým videem (Moodle).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Výukové kurzy v Moodle a v případě distanční výuky výukoá videa na Gapps.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Czerny, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821)..
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já písnička I. Zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 1995.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já písnička I. Zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb, 1995.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
-
Doporučená:
Bezděk, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy).. Plzeň : Západočeská univerz.
-
Doporučená:
Výuková videa autorů: Doc. Mgr. Tomáš Kuhn, Ph.D, PhDr. Štěpánka Lišková, Ph.D.;.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Prokázat při hře pohotovost čtení zápisu not i doprovodných akordů
Objasnit pojmy z hudební teorie v kontextu s klavírní hrou (stupnice, akordy, kadence, obraty akordů,...).
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Prokázat potřebnou míru motorických dovedností pro hru na nástroj. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Pojmenovat a objasnit zákonitosti tvorby doprovodné kadence.
|
Popsat osvojované druhy doprovodů. |
Objasnit problematiku nezávislosti rukou. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zahrát povinný repertoár semestru: vybrané etudy, skladby a písně.
|
Doprovodit spolužáky při zpěvu (pokročilí studenti). |
Prokázat hrou osvojení základních pianistických návyků: uvolnění pohybově hracího aparátu, správné tvoření klavírního úhozu i jednotlivých technických prvků. |
Prokázat hrou písní osvojení požadovaných druhů doprovodu (minim. akordického a rozkladu). |
Zahrát povinný repertoár semestru: vybrané etudy, skladby a písně. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Studenti prokazují své dovednosti hrou na semináři, ale též ukládáním veškerého osvojeného repertoáru na zadané úložiště, kde vyučující stvrzuje splnění požadavků svým podpisem. V případě nutného zavedení distanční výuky nahrazuje hodnocení zasílaných souborů kontaktní formu výuky. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
V případě distanční výuky jsou na Gapps ukládána výuková videa hry na klavír. Je vhodné též využít opor v kurzech v Moodle. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|