|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HKB4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HKB4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hra na klavír 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHK/HNN4
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zdokonalit studenty ve hře na klavír po technické stránce a vybavit je souhrnem dovedností, které podporují jejich tvořivost, zejména v souvislosti s hrou lidových a hrou populárních písní podle akordických značek. Docílit schopnosti studentů interpretovat ukázkové skladby z období romantismu a 20. století.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních - seminářích
Konkrétní zadání (minimální požadavky)
1 etuda (Album etud II.)
1 přednesová skladba z období romantismu či 20. století (artificiální hudba)
5 lidových písní + 10 umělých písní s odlišnou stylizací doprovodu, transpozice lidových písní do pěvecky vhodných tónin.
Přednesové skladby: minimální úroveň E. Hradecký: Bleší Kankán, P. I. Čajkovskij- Starofrancouzská píseň
Tvorba předmětového portfolia:
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ shromáždění podkladů interpretované skladby a lidové a populární písně
|
Obsah
|
Osvojování technických základů hry na nástroj, hra přednesových skladeb, improvizace jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním. Zvyšování technické průpravy. Zdokonalování nástrojové techniky: stupnice, akordy, etudy. Přednesové skladby: Baroko, klasicismus. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice.
Aktivní účast na cvičeních - seminářích
Konkrétní zadání (minimální požadavky)
1 etuda (Album etud II.)
1 přednesová skladba z období romantismu či 20. století (artificiální hudba)
5 lidových písní + 10 umělých písní s odlišnou stylizací doprovodu, transpozice lidových písní do pěvecky vhodných tónin.
Přednesové skladby: minimální úroveň E. Hradecký: Bleší Kankán, P. I. Čajkovskij- Starofrancouzská píseň
Tvorba předmětového portfolia:
1/ zhodnocení vlastního stavu dovedností na začátku a na konci kurzu, důvody stagnace nebo zvyšování dovedností
2/ shromáždění podkladů interpretované skladby a lidové a populární písně
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MÜLLEROVÁ, Eva a Alena FIŠEROVÁ. Album etud II: výběr etud pro 3. stupeň technické vyspělosti: klavír.. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.
-
Základní:
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace.. Plzeň: ZČU, 2014. ISBN 978-80-261-0258-8.
-
Základní:
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy).. Plzeň : ZČU.
-
Doporučená:
HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha: Edit, 1991.
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1. - 4. třídu.. Cheb: Music Cheb, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
-
Doporučená:
CZERNY, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821)..
-
Doporučená:
KLEINOVÁ, E. Škola hry z listu. Praha: Supraphon, 982.
-
Doporučená:
ŠOLC, M. Tajemství akordových značek. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 1996.
-
Doporučená:
LEVINE, M. The Jazz Theory Book. Petaluma: Sher Music Co, 1995.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Projekt individuální [40]
|
13
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Dosáhnout takové úrovně klavírní techniky, která zajistí způsobilost pro hru lidových a populárních písní
Vysvětlit základní termíny z harmonie, které umožní harmonizovat lidové a populární písně a hru podle akordických značek
Spojit interpretaci notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Orientovat se v jednoduchých akordických značkách pro doprovod lidových a populárních písní
Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky pro potřeby doprovodů písní
Prokázat schopnost zahrát jednoduché lidové písně s doprovodem akordů
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit akordické značky vhodné pro doprovod lidových a populárních písní.
|
Popsat teoreticky a zvládnout prakticky základní techniku hry na klavír vedoucí ke schopnosti interpretovat předepsané skladby z období romantismu a 20. století. |
Aplikovat získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Interpretovat skladby z oblasti klasické hudby (romantismu a 20. století) pro účely výuky na základní a střední škole.
|
Užívat správně akordické značky dle typu doprovodů lidových a populárních písní. |
Prokázat schopnost hry podle akordických značek na zadaných lidových a populárních písních.
|
Improvizovat jednoduché stylizované doprovody. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|