|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / HNN3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
HNN3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Hra na nástroj 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento semestr je završením třísemestrálního cyklu výuky hry na klavír. Konzultativní výuka směřuje k získání takových technických a interpretačních dovedností ve hře na nástroj, jež umožní studentovi jejich využití v následujících semestrech především ve hře doprovodů písní lidových a populárních a v prezentaci skladeb jednotlivých slohových období v hudebně výchovné praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou absolvování předmětu je splnění povinného pensa dovedností a vystoupení na kolektivní přehrávce v závěru semestru. Na přehrávku si připraví pokročilí obě přednesové skladby a deset písní. Začátečníkům ve hře na klavír je opět doporučeno pokračovat v docházce na paralelní výuku k učitelům mimo KHK. Cvičení slouží pouze ke kontrole a usměrnění postupu při samostudiu. Podmínkou absolvování je i jejich výstup na kolektivní přehrávce s výběrem jednoho z povinných přednesů (z HNN2 a HNN3 a hra deseti písní). K závěrečnému vystoupení předloží všichni studenti vyplněné a podepsané tabulky s absolvovaným repertoárem.
Požadavky:
A.Pokročilí studenti (absolventi konzervatoře, obou cyklů ZUŠ):
Stupnice: As, as, Fis, fis, Cis, cis
2 etudy
2 přednesové skladby z období impresionismu a 20. století
10 písní s odlišnou stylizací doprovodu, transpozice lidových písní do pěvecky vhodných tónin
B. Začátečníci a méně pokročilí studenti. Požadavky na účast 75%.
Stupnice: a, e, d, g, f, h (protipohybem, nebo rovným pohybem)
2 etudy
1 přednesová skladba: D. Kabalevskij: Lehké variace
10 písní v jednoduché stylizaci
Nahrátí veškerého veškerého repertoáru na gapps na úložiště, zadané vyučujícím. V případě distanční výuky se jedná o povinnost.
|
Obsah
|
Podmínkou absolvování předmětu je splnění povinného pensa dovedností a vystoupení na kolektivní přehrávce v závěru semestru. Na přehrávku si připraví pokročilí obě přednesové skladby a deset písní. Začátečníkům ve hře na klavír je opět doporučeno pokračovat v docházce na paralelní výuku k učitelům mimo KHK. Cvičení slouží pouze ke kontrole a usměrnění postupu při samostudiu. Podmínkou absolvování je i jejich výstup na kolektivní přehrávce s výběrem jednoho z povinných přednesů (z HNN2 a HNN3 a hra deseti písní). K závěrečnému vystoupení předloží všichni studenti vyplněné a podepsané tabulky s absolvovaným repertoárem.
Studenti zahrají k zápočtu postupně repertoár dle požadavků pro Pokročilé (určené stupnice, 2 etudy, 2 přednesové skladby z období impresionismu a 20. století, 10 písní s odlišnou stylizací doprovodu, transpozice lidových písní do pěvecky vhodných tóniny), či Začátečníky a méně pokročilé (určené stupnice, 2 etudy, 1 přednesovou skladbu, 10 písní s dvěma druhy stylizovaného doprovodu). Osvojený repertoár s podpisem cvičícího si studenti zaznamenají do tabulky. Ty se stanou součástí portfolia studenta. Podmínkou absolvování předmětu v klavírní hře je splnění povinného pensa dovedností a jejich předvedení na kolektivní přehrávce v závěru semestru (jeden přednes a výběr deseti písní z třísemestrálního období).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky základních škol: pro 1.- 4. třídu.. Cheb: Music Cheb,, 1995. ISBN 80-859-2501-X.
-
Doporučená:
Czerny, C. Sbírky etud (výběr op. 261, 849, 821, 299).
-
Doporučená:
seznam povinných skladeb a nahrávky doprovodů písní pořízené na semináři.
-
Doporučená:
Bezděk, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon (určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-7043-108-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Celkem
|
33
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Objasnit pojmy z HNN2 (z hudební nauky i rozvoje klavírní techniky - stupnice, druhy doprovodu aj. pojmy z osvojeného repertoáru). |
Číst pohotově notový zápis skladeb i písní, včetně příslušných pojmů z hudební nauky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Prokázat hrou klavírní techniku na úrovni požadavků HNN2 (doprovod valčíkem, polkou, rozkladem i akordy). |
Zahrát jakoukoliv píseň z předchozího HNN2 (předpoklad ke hře transpozic písní). |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů stylového doprovodu písní a samostudiu skladeb i písní |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Číst pohotově notový zápis nových skladeb i písní. |
Objasnit nové pojmy z hudební nauky i zákonitosti klavírní techniky. |
Vyjmenovat stupnici dórskou a popsat její zákonitosti. |
Objasnit principy tvorby předeher k novým písním. |
Vybrat vhodný repertoár k závěrečné přehrávce s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zahrát další pensum povinných písní i skladeb, dále písní (i skladeb - pokročilí) z vlastního výběru, a to už společně se zpěvem. |
Zahrát a zazpívat písně s různými druhy doprovodu: valčík, polka, akordický doprovod, rozklad, nově synkopický doprovod. |
Zahrát předehry ke všem písním a uvádět je kývnutím hlavy k nástupu zpěvu. |
Zahrát a zazpívat úspěšně na závěrečné přehrávce před komisí a spolužáky (10 písní s transpozicemi a různými druhy doprovodu a jednu přednesovou skladbu - podmínka udělení zápočtu). |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
využívá moderní technologie k náslechu různých druhů doprovodu a samostudiu skladeb i písní |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Volit repertoár dle vlastního uvážení s ohledem na jeho využití ve školní praxi. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Student demonstruje své dovednosti v případě prezeční výuky též na závěrečné přehrávce, kde přehraje vybraný repertoár před třídou i komisí. V době distanční výuky je přehrávka nahrazena uznáním (podpisem vyučujícího - viz níže) přehrátého repertoáru, uloženého na gapps ke kontrole. V průběhu semestru prokazuje student své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části, v době nutné distanční výuky kompletně - přehrávka tak odpadá). Zde mu přidělený vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data uznání. Dokladem k udělení zápočtu je zaslání kompletně vyplněné tabulky s uznáním veškerého stanoveného repertoáru vyučujícímu i do úložiště gapps. |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
V případě distanční výuky též připomínkování zaslaných souborů metodami formativního hodnocení. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Multimédia využívají studenti při samostudiu repertoáru písní i skladeb a hledání způsobu jejich doprovodu či interpretace. |
|
|
|
|